Dintr-un exces de zel, Poliţia Comunitară tinde să arate şi să se comporte mai ceva decât adevăraţii agenţi ai poliţiei române. Pe lângă faptul că au inscripţionat ilegal una dintre maşinile din dotare, comunitarii şi-au comandat uniforme care cu greu pot fi deosebite de cele ale ofiţerilor de la Rutieră. Nici una dintre "adaptările" locale nu este permisă de legea în vigoare.
Surse din cadrul IPJ Vâlcea spun că acest gen de acţiuni venite din partea Poliţiei Comunitare sunt motivate de o oarecare invidie sau de faptul că această structură doreşte să aibă o mai mare importanţă. Pentru a ieşi în evidenţă, la Vâlcea, poliţiştii comunitari şi-au adaptat după bunul plac echipamentul de serviciu. Astfel, în intersecţiile aglomerate ale oraşului, poliţiştii comunitari pot fi cu greu diferenţiaţi de agenţii de circulaţie, întrucât uniforma este aproape identică. Doar emblemele aplicate pe echipament asigură distincţia, însă numai de la o distanţă foarte mică. Comunitarii au gândit aspectul în detaliu, astfel încât şi şapca este albă, croită după modelul celor de la rutieră, când culoarea ei ar trebui să fie una închisă, aşa cum se prevede la punctul 9, Anexa 2 din Hotărârea de Guvern Nr. 2295/2004 pentru aprobarea Regulamentului cadru de organizare şi funcţionare a Poliţiei Comunitare. Modificarea aspectului echipamentului din dotare nu se poate face după ureche. Articolul 24 din Legea 371/20/09/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Poliţiei Comunitare este foarte clar: "Uniforma funcţionarului public din Poliţia Comunitară, forma şi conţinutul insignei şi ale documentelor de legitimare ale acestuia se stabilesc prin regulament aprobat prin hotărâre a Guvernului".
DERANJANT, DAR ACCEPTABIL
Comisarul Cătălin Oprescu, şeful Biroului Rutier din cadrul Poliţiei Municipiului Râmnicu Vâlcea, recunoaşte că portul comunitarilor nu este tocmai potrivit, dar nici nu poate acţiona împotrivă, în lipsa unui cadru legal. "Sigur că este deranjant, dar nu putem strica o cooperare din această cauză. Am observat şi noi uniforma dumnealor şi există totuşi unele deosebiri. Nu am ieşit în întâmpinare, pentru că noi colaborăm foarte bine cu Poliţia Comunitară în baza unui protocol", a declarat comisarul Cătălin Oprescu. În baza acestei înţelegeri scrise la nivel local, agenţii rutieri formează în teren echipe mixte cu poliţiştii comunitari.
POLIŢIA COMUNITARĂ RUTIERĂ, TITULATURĂ ILEGALĂ
Ca şi când modificarea uniformelor nu ar fi fost de ajuns, poliţiştii comunitari au montat pe maşini şi girofaruri care conţin culorile roşu şi albastru, deşi numai culoarea albastră este permisă. Unul dintre autoturismele din dotare a fost inscripţionat cu "Poliţia comunitară rutieră", deşi iarăşi este vorba despre o încălcare a legii. Articolul 33 din Regulamentul cadru de organizare şi funcţionare al Poliţiei Comunitare prevede că "pe timpul patrulării pe raza sectoarelor municipiului Bucureşti, municipiilor, oraşelor şi comunelor, personalul Poliţiei Comunitare poate folosi autovehicule cu însemnul distinctiv POLIŢIA COMUNITARĂ". Alecu Deaconu, directorul Poliţiei Comunitare Râmnicu Vîlcea, a dat de înţeles că girofarurile au fost montate cu aprobare, iar inscripţia de pe maşină e doar un artificiu pentru un scop nobil. "Neavând maşini suficiente, vorbesc de colegii de la rutieră, atunci am inscripţionat noi o maşină cu poliţia rutieră. Oricum, o folosim numai în cazuri fortuite", a precizat Deaconu. Cât despre girofaruri, directorul Poliţiei Comunitare a afirmat că are aprobare ministerială pentru ele din anul 2006.
FOŞTII GARDIENI, ŞCOLIŢI DE POLIŢIŞTI
În articolul 7 (lit. d), Capitolul 3 privind atribuţiile Poliţiei Comunitare din Legea 371/20/09/2004 se specifică faptul că lucrătorul acestei instituţii "participă, după caz, la asigurarea fluenţei traficului rutier, cu ocazia efectuării unor lucrări de modernizare şi reparaţii ale arterelor de circulaţie". În Râmnicu Vâlcea însă, chiar şi în lipsa unor astfel de lucrări, comunitarii rămân singuri în intersecţii pentru a dirija întreaga circulaţie, mai ales la orele de vârf. Explicaţia este simplă. Oamenii s-au specializat între timp, pentru a suplini deficitul de personal al Poliţiei Rutiere. "În prezent avem 12 agenţi pentru această activitate de fluidizare a traficului rutier. Ei au participat la cursuri teoretice, fiind instruiţi de ofiţeri ai poliţiei rutiere, iar acum au trecut la practică. Eu zic că este un lucru pozitiv. Nu se simte substituirea ofiţerului de la Poliţia Română", a adăugat Alecu Deaconu. În Râmnicu Vâlcea, Poliţia Comunitară a fost înfiinţată prin HCL 264/151/2004. Deşi adevăraţii poliţişti se arată deranjaţi de comunitarii care încearcă să-i copieze, ei spun că nu-şi pot lua "colegii" la întrebări de teama unui conflict între instituţii.
Citește pe Antena3.ro