„Îi solicit public demisia ministrului Bogdan Ivan de la Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării. Motivul: În cadrul discuției avute astăzi (miercuri - n.r.) cu Comisia Europeană, TikTok, ANCOM și AEP am aflat cu uimire că domnul ministru a fost la Dublin, în data de 3 octombrie, la sediul TikTok pentru a discuta despre pregătirea alegerilor prezidențiale și parlamentare. A plecat fără să informeze autoritățile relevante în organizarea alegerilor”, spune Valentin Alexandru Jucan, pe Facebook, miercuri seara.
Acesta spune că nu știe ce mandat a avut ministrul și care au fost rezultatele, pentru că nu au fost comunicate.
„Ministerul pe care îl reprezintă NU are nicio prerogativă în a discuta cu platformele sociale pe tema organizării alegerilor, mai ales în contextul Regulamentului (UE) 2022/2065 privind serviciile digitale (DSA). A plecat la Dublin fără să informeze Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), fără să informeze Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) și fără să informeze Consiliul Național al Audioviaulului (CNA), acestea fiind principalele autorități ale DSA, ANCOM fiind chiar autoritatea desemnată prin lege să gestioneze DSA. Ministrul a preluat pe propria persoană discuțiile cu platformele, deși a fost averizat în repetate rânduri că nu are nicio prerogativă, periclitând mecanismele firești ale funcționării DSA și, iată, contribuind la o deficientă cooperare între instituții, cu efecte vizibile în situația gravă pe care o traversăm. Politizarea procedurilor din cadrul DSA și politizarea comunicării cu marile platforme sunt contrare principiului funcționării regulamentelor europene”, spune Jucan.
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) cere Comisiei Europene ca, în temeiul Regulamentului privind serviciile digitale, să investigheze TikTok și să solicite o evaluare detaliată a riscurilor democratice legate de activitatea sa în România, după turul 1 al alegerilor prezidențiale.
Conform raportului realizat de Expert Forum (EFOR), candidatul independent Călin Georgescu a înregistrat o creștere semnificativă în preferințele electorale, de la 2% la 22%. Această evoluție a fost atribuită în mare parte unei campanii desfășurate pe TikTok, bazată pe coordonarea unor conturi care au promovat activ conținut electoral, fără marcaje adecvate; amplificarea artificială a mesajelor prin algoritmi, utilizând hashtag-uri dedicate, precum #echilibrușiverticalitate, care au atras milioane de vizualizări, a scris marți vicepreședintele CNA, Valentin Alexandru Jucan, pe Facebook.
(sursa: Mediafax)