Ministerul roman de Interne a preluat recomandari de la UE si le-a transformat in reglementari executorii aspre. Romanii au obligatia sa prezinte, la punctele de iesire din tara, documente de calatorie care sunt doar optionale in fata unui granicer din spatiul Schengen. Respectand niste prevederi destul de vagi adoptate in comun de europeni, autoritatile de la Bucuresti au facut exces de zel in incercarea de a menaja temerile statelor care se tem de invazia de muncitori la negru provenind din Romania.
Documente de calatorie valabile, dovedirea scopului calatoriei si detinerea mijloacelor materiale suficiente pe durata acesteia sunt conditiile specificate de legislatia europeana cand vine vorba despre intrarea in spatiul Schengen a cetatenilor din state ce nu fac inca parte din Uniunea Europeana. Nici pomeneala de suma minima, de documente de la tribunale sau spitale, dupa caz. Nici macar in "Manualul comun" adoptat de statele membre ale Uniunii Europene la care a facut referire ministrul Vasile Blaga atunci cand a justificat necesitatea introducerii noilor prevederi pentru romanii care calatoresc in spatiul Schengen. MANUALUL. In Conventia Schengen exista un articol care prevede armonizarea controalelor la frontierele externe ale Uniunii. Este vorba despre Articolul 6, ale carui recomandari sunt elaborate mai pe larg in cadrul Manualului Comun destinat statelor europene. Acest document, partial confidential (anumite anexe nu sunt publicate pe site-urile oficiale ale institutiilor europene, din motive de securitate), este un set de instructiuni privind conditiile in care cetatenii unor state ce nu fac parte din UE pot intra in spatiul Schengen. Manualul include proceduri pentru controalele la frontierele externe ale Uniunii, fie ele terestre, maritime sau de alta natura. Instructiunile cuprinse in acest text au scopuri clare: sa se asigure ca in spatiul Schengen nu intra cetateni certati cu legea, cetateni care nu au acte in regula sau care pot pune in pericol siguranta nationala sau politicile publice. Manualul raspunde, practic, celor mai mari temeri ale europenilor, mai precis terorismul si muncitorii la negru. Cu toate acestea, prevederile din acest mult invocat document european nu par a justifica in totalitate normele impuse recent romanilor care doresc sa calatoreasca in statele semnatare ale acordului Schengen.Citește pe Antena3.ro
OBLIGATORIU LA NOI, OPTIONAL LA EI
|
Precizarile legate de documente suplimentare ce le pot fi solicitate cetatenilor care intentioneaza sa intre
in spatiul Schengen apar
intr-un articol destinat "altor conditii" de calatorie. Potrivit textului, in aceasta categorie a actelor suplimentare intra invitatiile, legitimatiile, confirmarile unor rezervari sau biletele de intrare la diverse evenimente care constituie scopul declarat al deplasarii. Sunt specificate situatiile in care scopul calatoriei este turistic, de afaceri, legat de studii sau de manifestari culturale, religioase, stiintifice etc. Cerintele nu sunt insa nici pe departe atat de stufoase precum cele din "ghidul" Ministerului roman al Administratiei si Internelor. Mai mult, se specifica foarte clar faptul ca granicerul din statul Schengen are dreptul sa solicite documentele suplimentare, dar ca recurge la acest lucru "in cazul in care exista dubii" cu privire la buna-credinta a celui care doreste sa treaca granita. Practic, ce este optional pentru granicerul european este obligatoriu pentru cel roman care, potrivit noii legi, are datoria sa ceara, indiferent de circumstante, toate documentele suplimentare, ba chiar unele in plus fata de prevederile manualului.
|
DOCUMENT
|