x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Codul lui Blaga - Manualul romanesc de intrare in Schengen, facut cu exces de zel

Codul lui Blaga - Manualul romanesc de intrare in Schengen, facut cu exces de zel

de Irina Cristea    |    Cristian Stefanescu    |    11 Oct 2005   •   00:00
Codul lui Blaga - Manualul romanesc de intrare in Schengen, facut cu exces de zel

Ministerul roman de Interne a preluat recomandari de la UE si le-a transformat in reglementari executorii aspre. Romanii au obligatia sa prezinte, la punctele de iesire din tara, documente de calatorie care sunt doar optionale in fata unui granicer din spatiul Schengen. Respectand niste prevederi destul de vagi adoptate in comun de europeni, autoritatile de la Bucuresti au facut exces de zel in incercarea de a menaja temerile statelor care se tem de invazia de muncitori la negru provenind din Romania.

Documente de calatorie valabile, dovedirea scopului calatoriei si detinerea mijloacelor materiale suficiente pe durata acesteia sunt conditiile specificate de legislatia europeana cand vine vorba despre intrarea in spatiul Schengen a cetatenilor din state ce nu fac inca parte din Uniunea Europeana. Nici pomeneala de suma minima, de documente de la tribunale sau spitale, dupa caz. Nici macar in "Manualul comun" adoptat de statele membre ale Uniunii Europene la care a facut referire ministrul Vasile Blaga atunci cand a justificat necesitatea introducerii noilor prevederi pentru romanii care calatoresc in spatiul Schengen.

MANUALUL. In Conventia Schengen exista un articol care prevede armonizarea controalelor la frontierele externe ale Uniunii. Este vorba despre Articolul 6, ale carui recomandari sunt elaborate mai pe larg in cadrul Manualului Comun destinat statelor europene. Acest document, partial confidential (anumite anexe nu sunt publicate pe site-urile oficiale ale institutiilor europene, din motive de securitate), este un set de instructiuni privind conditiile in care cetatenii unor state ce nu fac parte din UE pot intra in spatiul Schengen. Manualul include proceduri pentru controalele la frontierele externe ale Uniunii, fie ele terestre, maritime sau de alta natura.

Instructiunile cuprinse in acest text au scopuri clare: sa se asigure ca in spatiul Schengen nu intra cetateni certati cu legea, cetateni care nu au acte in regula sau care pot pune in pericol siguranta nationala sau politicile publice. Manualul raspunde, practic, celor mai mari temeri ale europenilor, mai precis terorismul si muncitorii la negru.

Cu toate acestea, prevederile din acest mult invocat document european nu par a justifica in totalitate normele impuse recent romanilor care doresc sa calatoreasca in statele semnatare ale acordului Schengen.

DOAR RECOMANDARI. Legislatia europeana nu face decat sa "directioneze" deciziile guvernelor nationale, fara sa impuna sau sa indice anumite praguri. De exemplu, acquis-ul comunitar, inclusiv cel din manual, pomeneste despre "mijloace materiale suficiente", nu si despre vreo suma minima. Autoritatile romane sunt cele care stabilesc daca romanul care doreste sa intre in spatiul Schengen trebuie sa aiba la el 100 sau 1.000 de euro atunci cand paraseste teritoriul Romaniei. "Cetatenii trebuie sa demonstreze ca detin mijloace de subzistenta suficiente atat pentru perioada in care se vor afla pe teritoriul tarii de destinatie, cat si pentru intoarcerea in tara de origine", se specifica, textual, intr-unul dintre articolele din manual, fara vreun amanunt in plus care ar face lumina in ceea ce priveste cuantumul "mijloacelor de subzistenta".

"Dovedirea scopului calatoriei" este o alta cerinta formulata de europeni. Ea apare in documentele publicate pe site-ul Comisiei Europene, precum si in manual, insa nu este completata de precizari legate de tipul documentelor de natura sa justifice deplasarea intr-unul sau mai multe state din spatiul Schengen.

Indicatiile din manual fac trimiteri si la categoriile de cetateni care sub nici o forma nu au ce cauta in spatiul Schengen. Criteriile nu sunt, nici aici, legate in vreun fel de invitatii sau sume de bani. Cei carora li se acorda dreptul de a intra in teritoriile tarilor semnatare ale acordului nu trebuie sa fie persoane in privinta carora s-au emis alerte care sa le impiedice accesul. De asemenea, ei nu trebuie sa fie "persoane care pot reprezenta amenintari la adresa securitatii nationale, a politicilor publice sau a relatiilor dintre semnatari".

OBLIGATORIU LA NOI, OPTIONAL LA EI
Precizarile legate de documente suplimentare ce le pot fi solicitate cetatenilor care intentioneaza sa intre in spatiul Schengen apar intr-un articol destinat "altor conditii" de calatorie. Potrivit textului, in aceasta categorie a actelor suplimentare intra invitatiile, legitimatiile, confirmarile unor rezervari sau biletele de intrare la diverse evenimente care constituie scopul declarat al deplasarii. Sunt specificate situatiile in care scopul calatoriei este turistic, de afaceri, legat de studii sau de manifestari culturale, religioase, stiintifice etc. Cerintele nu sunt insa nici pe departe atat de stufoase precum cele din "ghidul" Ministerului roman al Administratiei si Internelor. Mai mult, se specifica foarte clar faptul ca granicerul din statul Schengen are dreptul sa solicite documentele suplimentare, dar ca recurge la acest lucru "in cazul in care exista dubii" cu privire la buna-credinta a celui care doreste sa treaca granita. Practic, ce este optional pentru granicerul european este obligatoriu pentru cel roman care, potrivit noii legi, are datoria sa ceara, indiferent de circumstante, toate documentele suplimentare, ba chiar unele in plus fata de prevederile manualului.

DOCUMENT

×
Subiecte în articol: observator schengen spatiul