În cea mai adâncă dană din Marea Neagră, în portul românesc Constanța, în interiorul unui cargobot masiv cu destinația Belgia, se introduc tone de rapiță printr-un furtun imens de oțel, în timp ce alte nave stau la coadă.
De la începutul invaziei Rusiei în Ucraina, Constanța, cel mai mare port european pentru cereale, s-a adaptat la afluxul de cereale deturnate de pe rutele tradiționale de transport maritim, obturate de războiul pornit de armata lui Putin.
În prima jumătate a anului 2023, aici s-au înregistrat 7,5 milioane de tone de cereale ucrainene, față de 8,7 milioane de tone, tot anul trecut.
După ce Moscova s-a retras luna trecută din acordul privind cerealele prin Marea Neagră, care permitea Kievului să exporte aproximativ 36 de milioane de tone de cereale în pofida războiului, portul românesc se pregătește să joace un rol și mai mare în expedierea culturilor vitale la nivel mondial.
„Suntem pregătiți pentru o cantitate mai mare de cereale ucrainene.”, spune Dan Dolghin, director la „Comvex”, una dintre companiile din Constanța care primesc cereale din trenuri, barje și camioane pentru a le încărca pe nave.
Dolghin, scrie AFP, vorbește despre o investiție de 3 milioane de euro, pe care compania sa a făcut-o vara trecută pentru a accelera capacitatea de descărcare a barjelor.
„Putem încărca navele cu o viteză de 3.000 de tone pe oră, ceea ce reprezintă echivalentul a două trenuri.”, susține el.
„Comvex” intenționează, de asemenea, să își mărească capacitatea de depozitare în următoarele luni cu aproape 50.000 de tone, ajungând la aproape 250.000 de tone.
Compania are în silozurile sale aproximativ 3.600 de tone de porumb ucrainean. Dolghin afirmă că și grâul ar trebui să sosească în curând.
Sub focul rușilor
Cea mai mare parte a cerealelor manipulate de „Comvex” vine cu trenul și pe barje din porturile ucrainene Reni și Izmail, de pe Dunăre.
Dar și aceste porturi au devenit ținte. Ucraina a declarat miercuri că Rusia a lovit instalațiile portuare și infrastructura industrială de pe Dunăre.
Rusia a atacat deja Reni cu drone încă din 24 iulie, provocând pagube „destul de semnificative”, potrivit purtătoarei de cuvânt a armatei ucrainene Nataliya Gumenyuk.
Pe de altă parte, se așteaptă ca transferul feroviar să se intensifice, spune Dolghin.
Se construiesc silozuri pentru ca trenurile de pe liniile ucrainene cu ecartament mai larg să își poată transfera încărcăturile în sistemul feroviar românesc.
Acestea urmează să fie finalizate în câteva săptămâni, precizează Dolghin, adăugând că portul are acum mai multe linii pentru trenuri decât anul trecut.
În același timp, el a recunoscut că punctele de intrare în port, în special cele în care sosesc camioanele, pot încă să se blocheze.
Cozi de camioane
La fel ca în afara porturilor ucrainene, în jurul Constanței se formează cozi lungi, cu camioane încărcate în mare parte cu cereale românești.
Acestea au ajuns să se blocheze pe banda de urgență a unei autostrăzi, susțin jurnaliștii de la AFP. Ei relatează că sticle de plastic, pahare de hârtie pentru cafea și pachete de țigări goale împânzesc zona.
Deși cozile pentru a intra în port nu sunt neobișnuite în această perioadă a anului, odată cu recolta, unii dintre șoferi spun că războiul a înrăutățit situația.
„Nu există nicio toaletă aici. Nu este normal. Suntem oameni până la urmă. Rămâi fără apă, fără pâine.”, a afirmat pentru AFP un bărbat de 47 de ani, care și-a dat doar numele Ovidiu.
„Portul nu este pregătit să primească cantitatea de produse care intră”, a adăugat el.
Un alt șofer, în vârstă de 50 de ani, care și-a dat doar prenumele Cristian, a declarat că vehiculul său, un camion, nu se mai poate deplasa de câteva ore.
La fel ca în Bulgaria, Ungaria, Polonia și Slovacia, fermierii români au protestat împotriva importurilor de cereale ucrainene de când UE a renunțat la taxele vamale în urma războiului pentru a ajuta Kievul să-și mențină veniturile vitale, amintește AFP.
În iunie, Bruxellesul a acceptat să permită celor cinci țări să restricționeze importurile de cereale din Ucraina până în septembrie, perioadă pe care vor să o prelungească mai mult, atrăgând furia Kievului.
Șoferii de camioane aflați la coadă acuză în cea mai mare parte slaba organizare a portului pentru blocajul actual, în timp ce autoritatea portuară din Constanța acuză companiile care lucrează în raza sa că nu își respectă capacitățile.
Autoritățile intenționează să lanseze o aplicație în cursul acestei luni pentru a organiza mai bine camioanele, permițând inclusiv rezervări.