Contrabanda cu ţigări reprezintă o afacere care a renăscut din cenuşă în Italia, trecând fără probleme frontierele şi construind adevărate averi. Este un business reluat de aşa-numitele ''cupole'' mafiote, notează ziarul italian La Repubblica, care menţionează două filiere: cea europeană, ce include Ucraina, România, Polonia, Lituania, Serbia, Slovenia, Rusia şi Grecia şi cea asiatică, a ţigărilor provenite din fabrici ''nocive'' din China.
Afacerea aduce sute de milioane anual. Pachetul de 20 de ţigări produs în Ucraina la preţul de 50 de eurocenţi aduce până la de 10 ori mai mult, mergând de la Napoli la Londra. În 2008, a avut loc un boom al confiscărilor. Pe lângă China în afacere sunt implicate şi 10 ţări din Europa de Est. ''Partida'' este condusă de foşti contrabandişti napoletani de categoria a doua care astăzi suni au ajuns însă boss-ii de la Varşovia sau Katowice. Ei sunt în legătură cu capii clanurilor mafiote din Napoli, Mazzarella sau Sarno, specializate pe contrabanda cu ţigări.
Industria ţigărilor de contrabandă a reexplodat în inima Europei. O anchetă a direcţiei antimafia din Napoli ar fi identificat deja aproape 200 de persoane implicate. Pe lângă ''armata'' curierilor străini trimisă pe rute inedite şi mimetizată, cu milioane de ţigări, în chip de turişti cu rulote. Mărcile străine de ţigări de vând la preţul de 2-3,10 euro pachetul.
În ultimii ani, în Puglia, statul italian a câştigat războiul împotriva ferocităţii contrabandiştilor-killer, iar epopeea motoscafelor albastre era de domeniul trecutului chiar şi pe coastele spaniole şi franceze ale ''supuşilor'' legendarului boss al contrabandei anilor '70, napoletanul Michele Zaza, care s-au convertit la piaţa mai profitabilă a traficului de droguri. Dar traficul cu ţigări nu a fost îngropat. Aşa-numitele ''ţigări blonde'' s-au întors, mai periculoase decât în trecut. Contrabandiştii le recomandă pe cele ''poloneze'', solicitate de toţi şi care costă mai puţin, dar nu şi ţigările chinezeşti care ''fac rău şi miros urât''.
''Tabacco Connection'' 2009 facturează în Europa sute de milioane de euro. Dialoghează în Est cu camorra emigrată în Polonia iar în vest cu eşantioanele chineze ale ''falsificării''. Toate acestea se întâmplă pe valul crizei economice, dar situaţia este mai rea decât în urmă cu 30 de ani. Aceasta şi pentru că, în cazul falsului ''made in China'' pachetele sunt de două ori ''ilegale''. Încalcă legile pieţei italiene şi se dovedesc contrafăcute în materie de ingrediente. Numai în ultimele 18 luni ''Connection'' şi-a triplat profiturile şi a generat numeroase confiscări. Potrivit Gărzii de Finanţe şi poliţiei italiene, de la 90 de tone confiscate în Italia, în 2006, s-a trecut la 260 de tone, în 2008. La Napoli au fost confiscate 6 tone, în 2006, şi s-a ajuns la 20 de tone, în 2008. În provincie, de la 67 de tone, în 2007, s-a ajuns la 170 de tone, în primele şase luni ale lui 2009. Garda de Finanţe a calculat că numărul confiscărilor şi denunţurilor a ajuns să se tripleze. Analiza comandantului Gărzii de Finanţe, generalul Giovanni Mainolfi este clară: ''Recrudescenţa fenomenului arată, pe fondul crizei consumurilor, şi revenirea unui amortizor social. Până în urmă cu doi ani, chiar şi în cartierele populare tarabele clandestine de vânzare cu amănuntul practic dispăruseră. Astăzi situaţia este diferită. Datele şi activităţile în curs o confirmă. Ele vorbesc despre alianţe cu străinii şi despre infractori majori care s-au transferat în străinătate pentru a-şi conduce mai bine afacerea''.
Şi la direcţia Criminalpol, Serviciul de Analiză a înregistrat ''o creştere cu 35% a tuturor subiecţilor denunţaţi'', între 2007-2008. Serviciile de informaţii au atras atenţia asupra unei afaceri care a reconfigurat strategiile şi rutele. Clanurile au recurs la curieri mimetizaţi în turişti, folosind containere şi rulote, sau curse aeriene economice şi genţi de voiaj de firmă pline cu pachete de ţigări asupra cărora camorra şi ''asociaţii'' încasează o taxă care merge de la 70 la 87%. Se merge via mare, din Grecia până în portul Ancona, sau pe vechile escale Napoli şi Bari. Dar şi transporturile terestre au devenit mai abile: tone de ţigări blocate de specialiştii antimafia şi ai Gărzii de Finanţe erau ascunse într-o încărcătură de lemn sau în scheletul metalic al furgonetelor.
Forţele de poliţie au evidenţiat două canale. Prefectul Francesco Cirillo, adjunctul comandantului de poliţie care conduce Direcţia Criminalpol a explicat: ''Pe de o parte, există marea alianţă europeană: piaţa implică Ucraina, România, Polonia. Lituania şi Serbia, iar din Slovenia, trecând prin Federaţia Rusă şi Grecia. Pe de altă parte, descoperim ruta asiatică din care vin ţigări total contrafăcute şi cu înalt risc pentru sănătate, mai ales în ceea ce priveşte locurile, modalităţile şi ingredientele confecţionării''.
Deosebirea, comparativ cu anii '70, stă în aceea că boss-ii napoletani operează acum în calitate de ''experţi''. Gestionează patrule de transportatori şi o duc ca în paradis în Polonia, unde şi-au creat familii ''noi'' sau paralele, cu femei străine mai tinere.
Se remarcă volumul ţigărilor ruseşti. Sunt cele care asigură profitul cel mai mare: ies din Ucraina cu o valoare de 50 de eurocenţi, în Polonia ajung la 1 euro, la Napoli sar la 2,50 sau 3 euro la tarabă iar la Londra ajung până la preţul de 8 lire sterline.
Business-ul cel mai robust priveşte însă producătorii rutei chineze, care prin afacerea ''ţigărilor blonde'' câştigă până la de 20 de ori investiţia. Anchetatorii napoletani s-au deplasat la Shanghai în căutarea fabricilor ''nocive''. Acolo, tutunul nu este întins la soare pentru a se usca ci este uscat cu ajutorul unor aditivi şi prin folosirea gazului. Contrabandiştii care au încercat să le vândă s-au lovit de protestul cumpărătorilor: ''miros a putreziciune''.
Citește pe Antena3.ro