România va avea în sfârşit costuri standard pe kilometrul de autostradă construit şi pe kilometrul de cale ferată reabilitat. Autorităţile au avut nevoie de experienţa a 20 de ani ca să ajungă la concluzia că se fură cam mult.
Raportul sumbru al infrastructurii are două coordonate: două autostrăzi şi miliarde de euro cheltuiţi fără folos. Nici investiţiile pe calea ferată nu arată mai bine, din 1,8 miliarde de euro, bani europeni, am reuşit să accesăm 300.000 de euro pentru hărţi de zgomot.
Cu majoritatea proiectelor blocate din lipsă de bani, Ministerul Transporturilor a elaborat o HG care conţine 12 standarde de cost pentru infrastructură. Construirea unei autostrăzi va avea un cost standard pe kilometru cuprins între 5,05 milioane de euro şi 6,1 milioane de euro, fără TVA, iar reparaţia capitală a unei căi ferate va costa 1,19 milioane de euro/km, fără TVA. Practic, prin elaborarea acestor norme se urmăreşte evitarea subfinanţării sau suprafinanţării lucrărilor de investiţii. "Sunt alte detalii tehnice care ar fi trebuit incluse în acest proiect. Ar fi trebuit să se ia în calcul şi care sunt costurile viaductelor, podurilor sau tunelelor. Pentru un tunel vorbim despre un preţ de 20.000 de euro metrul liniar şi 1.000 de euro metrul pătrat de pod. Acestea sunt detalii care vor fi speculate de constructori şi este posibil să avem costuri la fel de ridicate", a precizat un specialist al Companiei. Şi bugetul CNADNR a suferit modificări, alocându-i-se 3,83 miliarde de lei, în scădere faţă de cel alocat anterior, de 4,43 miliarde de lei.
Citește pe Antena3.ro