x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Costurile şi ritmul de lucru fac din autostrada Bechtel o candidată la Cartea Recordurilor

Costurile şi ritmul de lucru fac din autostrada Bechtel o candidată la Cartea Recordurilor

de Iulia Barbu    |    29 Noi 2011   •   21:00
Costurile şi ritmul de lucru fac din autostrada Bechtel o candidată la Cartea Recordurilor

In vara acestui an, Ministerul Transporturilor anunta ca Bechtel pleca de pe Autostrada Transilvania. Dupa sapte ani de 'santier', bilantul a fost ravasitor: 54 de kilometri de autostrada si cheltuieli de 1,5 miliarde de euro. La scurt timp dupa renegocirea contractului, contract care a fost atat de atent intocmit, incat nu a avut clauze de reziliere, intrebarile cu privire la modul in care vor fi construite celelalte tronsoane au inceput sa curga. Statul roman se obliga prin contract ca, daca intrerupe colaborarea cu Bechtel, sa nu mai atribuie tronsanele nici unui alt constructor timp de doi ani. Cum Bechtel a ramas cu doua tronsoane si cu promisiunea ca li se vor plati facturile restante, celelalte tronsoane au ramas libere pentru licitare.

Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, a precizat insa ca, in acest moment, nu sunt bani pentru atribuirea acestor lucrari. Ieri, Media­fax arata intr-un material ca 'Autostrada Transilvania va fi fina­lizata cel mai devreme in 2020, dar ar putea fi terminata si in 2026, dupa 22 ani de la inceperea lucrarilor. Fisa tehnica a investitiei releva ca lucrarile vor fi finalizate cel mai devreme in 2020, dar ar putea fi incheiate si in 2026. O investitie ale carei costuri au depasit cu mult valoarea preconizata initial si care candideaza la Cartea Recordurilor, din cauza ritmului lent de executie. Proiectul a inceput in 2004, cu semnarea unui contract de 2,2 miliarde euro pentru constructia a 415 kilometri, dar portiunea realizata pana in prezent cu finantarea statului depaseste cu putin 10% din traseul total'.

La scurt timp, intr-un comunicat de presa, CNADNR a precizat: 'Prin revizuirea retelei europene de transport TEN – T, sectoare din Autostrada Transilvania au devenit eligibile pentru a fi construite din bani europeni in perioada 2014-2020. In functie de sursele de finantare atrase pentru construirea acestor sectiuni, termenele de finalizare vor fi esalonate dupa 2014. Mentionam ca fisa de investitii a obiectivului – invocata in materialul Mediafax – cuprinde limitele bugetare impuse de Ministerul Finantelor Publice pentru anul 2012, precum si estimari ale limitelor bugetare pentru perioada 2013-2015. Pentru anii ulteriori acestei date, suma mentionata in document a rezultat din valoarea obiectivului de investitii diminuata cu cheltuielile realizate pana in prezent si cu estimarile limitelor bugetare in perioada 2012-2015. Acestea nu iau in calcul o posibila finantare din alte surse (finantare UE), astfel incat «calculele» autorului materialului nu au nici o valoare. In aceste conditii, avansarea anului 2026 ca termen de finalizare nu are nici o baza reala'.

De altfel, pana la momentul renegocierii contractului, nu s-a putut pune problema contractarii unor fonduri europene pentru autostrada care traverseaza centrul tarii. Practic, Autostrada Transilvania, care are, cel putin pe hartie, o lungime de 415 kilometri, a fost gandita in afara Coridorului IV. Construita integral pe bani de la buget, Autostrada Transilvania a fost multa vreme vazuta ca 'viza' Romaniei spre NATO. Dincolo de culisele politice, cert este ca proiectul semnat in 2003 cu o va­loare estimata de 2,2 miliarde de euro ar fi trebuit sa fie gata in 2012. Desi a mancat aproape intregul buget alocat, Bechtel nu a predat decat un tronson din cele opt. De altfel, centura Brasovului, care se face pe bani euro­peni, a fost negociata dur la Bru­xelles. Motivul? CNADNR a trebuit sa dea asigurari ferme ca centura pe fonduri europene nu va fi legata de Autostrada Transilvania, construita in afara Coridorului IV Paneuropean.

×