x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cum a omorât PR-ul presa

11
Autor: Diana Scarlat 10 Apr 2013 - 14:40
Cum a omorât PR-ul presa
Ziarele şi revistele au început să se închidă, rând pe rând, începând din 2009, nu doar în România, ci în întreaga lume, iar explicaţia acestui fenomen nu e legată doar de trecerea pe online, ci mai ales de strategiile de comunicare de după declanşarea crizei economice.

De ce PR-ul? Pentru că toţi clienţii vor în continuare promovare în presă, dar li se recomandă să plătească doar pentru comunicare, deoarece intră “la pachet” cu promovarea gratuită sau cu bani foarte puţini în ziare şi-n reviste. Renunţarea la presă din strategiile de promovare este falsă, pentru că nimeni nu a renunţat până acum şi nici nu se va întâmpla asta decât atunci când va dispărea presa. “A trebuit să reducem bugetele, începând cu ianuarie 2009 şi, evident, primii bani tăiaţi au fost pentru printuri. Nu putem să le recomandăm clienţilor să plătească printuri, din moment ce putem comunica şi altfel, renunţând la nişte costuri”, spune, sub protecţia anonimatului, S.P., PR Coordinator la o cunoscută agenţie de PR – dar acelaşi lucru îl spun toţi cei care reprezintă piaţa aceasta şi o acceptă în unanimitate cei din publicitate, cărora le rămân spoturile TV şi Radio.

Ceea ce se poate numi păcăleală grosolană în această strategie care, la prima vedere, pare logică, este că oamenii de PR au tăiat bugetele pentru print, dar au transferat o mare parte din ele pe comunicare. Clienţilor li s-a explicat că vor avea mai mult de câştigat dacă vor renunţa la publicarea machetelor publicitare în reviste şi ziare, pentru că PR-ul le poate asigura promovarea în mass-media doar cu un minimum de costuri pentru organizarea unor evenimente şi cu transmiterea unor comunicate de presă pe care jurnaliştii le vor publica oricum: “Nu înţeleg de ce ar trebui să plătim pentru un material în presă, din moment ce voi oricum trebuie să scrieţi. Noi nu avem buget pentru aşa ceva şi nici nu ne-am fi gândit că trebuie. Cred că este foarte important ce comunicăm noi şi ar trebui ca şi voi să înţelegeţi că trebuie să daţi în ziar o informaţie de interes naţional”, îmi explica M.T., PR Executive al altei cunoscute agenţii de PR, comentând imposibilitatea jurnaliştilor de a promova gratis lansarea unui restaurant de lux ca fiind o informaţie de interes naţional. I-am răspuns că nici eu nu-mi explic de ce zugravul îmi cere bani dacă-l chem să-mi renoveze apartamentul, din moment ce el cu asta se ocupă, iar eu am nevoie. De atunci nu m-a mai căutat.

Oamenii de comunicare de astăzi par a nu înţelege de ce materialele pentru clienţii lor ar trebui plătite, iar pe jurnalişti îi consideră muncitori în folosul comunităţii, în timp ce ziarele şi revistele sunt, în viziunea lor, un fel de instituţii publice, plătite, eventual, de la bugetul de stat, aşa cum era presa comunistă, până în decembrie 1989. Mai mult, dacă încearcă cineva să le explice că ceea ce vor ei echivalează cu a-i cere unui taximetrist să te ducă pe banii şi pe timpul lui din Bucureşti până în Braşov şi înapoi, în virtutea faptului că el e taximetrist, deci cu asta se ocupă, toţi se declară uimiţi de comparaţie, considerând-o exagerată.

Povestea începe cu declanşarea crizei, continuă cu o strategie foarte proastă de HR, care a condus la scoaterea de pe piaţă a multor profesionişti în PR, apoi cu o strategie foarte proastă a clienţilor care au redus bugetele de promovare, culminând cu o altă strategie proastă a companiilor de PR rămase “în viaţă”. Pe scurt, un efect de domino care a reuşit, în cele din urmă, să ducă la o revigorare parţială a pieţei de PR, dar la “moartea” presei.

Toată lumea îşi aminteşte de căderea dramatică şi foarte rapidă a pieţei de PR. Dacă până la jumătatea anului 2008 acest domeniu era înfloritor şi promiţător pentru tinerele generaţii, căderea a venit brusc, spre sfârşitul anului şi mai ales de la începutul lui 2009, când bugetele de promovare ale companiilor s-au redus dramatic. Au urmat falimentele firmelor mici de PR şi ieşirea de pe piaţă a multor profesionişti din acest domeniu, din cauza unor strategii foarte proaste de HR, în sensul că mulţi angajatori, firme mari de PR, au considerat că pot lucra foarte bine cu debutanţi pe care-şi permit să-i plătească prost şi că nu au nevoie de profesioniştii de pe piaţă care cer salarii mari şi bonusuri. Mai târziu, unii au renunţat chiar şi la salariile mizerabile pentru debutanţi, înlocuind angajaţii cu voluntari care să le facă treaba gratis.

Aşa se explică de ce o parte dintre vechii profesionişti în PR fie au plecat din ţară, fie s-au reprofilat, fie au devenit antreprenori, deschizându-şi propriile agenţii mici de PR. La nivelul anului 2011, piaţa de PR părea stabilă - cel puţin aşa reiese din studiile făcute în acea perioadă şi din declaraţiile celor din domeniu - însă cei care au avut în continuare de suferit au fost tot profesioniştii care şi-au lansat propriile afaceri, pentru că nu s-au putut adapta bugetelor reduse şi altor anomalii de pe piaţă.

Din nefericire, nimeni de pe piaţa actuală nu îndrăzneşte să comenteze situaţia actuală asumându-şi declaraţiile, deşi toţi se plâng “off the record”. Dacă luăm în considerare discuţiile oficiale de la întâlnirile profesioniştilor în domeniu, premiile şi comentariile laudative, am spune că avem o piaţă şi o industrie plină de rezultate extraordinare şi de profesionalism incontestabil, însă realitatea începe acolo unde se termină festivitatea şi apar problemele: nevoia de adaptare la reducerile de buget. Situaţia seamănă izbitor cu cea din vechiul sistem comunist, în care nimeni nu avea curaj să-şi spună punctul de vedere, de frică să nu fie aspru sancţionat de şefi şi de partidul unic.

Cu aceste strategii de promovare, care avantajează producţia publicitară pentru TV şi, într-o oarecare măsură, pe cea pentru radio, oamenii de comunicare şi-au asigurat în primul rând bugetele pentru activităţile care-i privesc în mod direct, iar astfel au reuşit să stabilizeze piaţa de PR într-o oarecare măsură, însă consecinţele au fost devastatoare pentru presă, a cărei finanţare este asigurată, în mare măsură, din vânzarea de spaţiu pentru pubicitate.

Clienţii nu înţeleg nici astăzi de ce li s-a promos, de multe ori, promovare gratuită în ziare sau reviste, dar nu au primit mare lucru... Ceva tot vor primi, la un moment dat, pentru că promisiunile şi mai ales contractele trebuie respectate, însă oamenii de PR fac nenumărate încercări până să ajungă la un contract cu departamentele de vânzări, unde întotdeauna li se pare că preţurile sunt exagerate, deşi le cunosc foarte bine. Mai mult, oamenii de PR nu înţeleg faptul că publicarea pe o pagină web a unui ziar e la fel de eficientă sau poate chiar mai eficientă decât publicarea în print - deci nu-şi pot consilia nici clienţii în legătură cu asta.

Citeşte mai multe despre:   presa,   ziare,   reviste,   promovare in presa

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Record de cazuri Covid-19 în Italia: Aproape 20.000 de îmbolnăviri raportate în 24 de ore

Record de cazuri Covid-19 în Italia: Aproape 20.000 de îmbolnăviri raportate în 24 de ore
Italia a raportat sâmbătă un număr record de 19.644 noi cazuri de coronavirus, iar Guvernul ia în calcul introducerea unor restricţii suplimentare.   Premierul italian Giuseppe Conte a declarat că...

A murit preşedintele grupului Samsung

A murit preşedintele grupului Samsung
Președintele grupului Samsung, Lee Kun-hee, cel care a transformat afacerea tatălul său într-o putere tehnologică mondială, a murit la vârsta de 78 de ani. Compania Samsung a emis un comunicat prin care anunț

Raed Arafat, despre noi restricții: „Va trebui să le interzicem chiar în scris”

Raed Arafat,  despre noi restricții: „Va trebui să le interzicem chiar în scris”
Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, anunță duminică seara, la Antena 3, că pentru alegerile parlamentare vor fi aplica noi restricții. "La alegeri, trebuie să fie respectate...

Târgul de Crăciun de la Frankfurt a fost anulat, pe fondul extinderii numărului de cazuri Covid

Târgul de Crăciun de la Frankfurt a fost anulat, pe fondul extinderii numărului de cazuri Covid
Târgul de Crăciun de la Frankfurt de anul acesta a fost anulat în contextul restricţiilor mai dure impuse de autorităţi, pe fondul creşterii cazurilor de COVID-19, informează DPA. Autoritățile locale au luat...

Sute de persoane au fost reţinute la Varşovia, după un protest împotriva restricţiilor impuse de autoritați

Sute de persoane au fost reţinute la Varşovia, după un protest împotriva restricţiilor impuse de autoritați
Poliţia din Varşovia a reţinut 278 de persoane sâmbătă, după ce mii de oameni au protestat în capitala Poloniei împotriva noilor restricţii decise pentru a limita răspândirea coronavirusului, a anunţat dumin...

Prognoza METEO pentru 26, 27, 28 și 29 octombrie: Cer noros

Prognoza METEO pentru 26, 27, 28 și 29 octombrie: Cer noros
În regiunile vestice şi sud-vestice înnorãrile se vor accentua treptat şi spre searã va începe sã plouã, iar trecãtor pot fi descãrcãri electrice. Ploile vor avea şi caracter de aversã. ...

Donald Trump, nemulțumit de modul în care se raportează morții de Covid în SUA

Donald Trump, nemulțumit de modul în care se raportează morții de Covid în SUA
Președintele american Donald Trunp este nemulțumit de modul în care se raportează morții de Covid-19 în SUA. Cei care mor din alte cauze sunt raportaţi decedaţi din cauza Covid, susține liderul de la Casa Albă....

Abu Mushin al-Masri, lider al-Qaeda, a fost ucis de forţele afgane

Abu Mushin al-Masri, lider al-Qaeda, a fost ucis de forţele afgane
Un lider important al Qaeda, Abu Mushin al-Masri, a fost ucis de forţele afgane, în timpul unei operaţiuni în provincia Ghazni. El se afla pe lista celor mai căutaţi terorişti ai Biroului Federal de...

Avertismentul unui manager de spital Covid-19: Noiembrie va fi o „lună de foc” pentru spitale

Avertismentul unui manager de spital Covid-19: Noiembrie va fi o „lună de foc” pentru spitale
La Institutului de Pneumoftiziologie „Marius Nasta” din Bucureşti nu mai sunt locuri libere la Terapie Intensivă. Beatrice Mahler, managerul de la „Marius Nasta” a declarat că noiembrie, o „lună de foc”...

Rezultate Loto 6/49 25 octombrie 2020. Numerele câștigătoare la extragerea de duminică

Rezultate Loto 6/49 25 octombrie 2020. Numerele câștigătoare la extragerea de duminică
UPDATE Rezultate Loto 6/49 25 octombrie 2020. Duminică, 25 octombrie 2020, au avut loc mai multe extrageri la Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc. Numerele câștigătoare duminică, 25...

Italia, noi restricţii începând de luni

Italia, noi restricţii începând de luni
Premierul Giuseppe Conte a semnat un nou decret de interdicţii care va intra în vigoare de luni. Se închid teatrele, cinematografele, piscinele, sălile de sport, sălile de concert. Barurile, restaurantele şi...

Robert Cazanciuc, mesaj de Ziua Armatei

Robert Cazanciuc, mesaj de Ziua Armatei
Robert Cazanciuc, preşedintele Senatului a declarat că Armata Română poate fi definită prin patriotism, sacrificiu, credinţă, disciplină riguroasă. "Pentru Patrie! Patriotism, sacrificiu, credinţă,...

Papa Francisc a numit 13 noi cardinali

Papa Francisc a numit 13 noi cardinali
Papa Francisc a numit duminică 13 noi cardinali, dintre care nouă sub vârsta de 80 de ani, eligibili să facă parte dintr-un conclav care-l va alege pe succesorul pontifului argentinian, după moartea sau retragerea...

Trei noi focare de Covid, dintre care unul la Spitalul Câmpina, identificate în Prahova

Trei noi focare de Covid, dintre care unul la Spitalul Câmpina, identificate în Prahova
Trei noi focare de Covid au fost identificate în ultimele zile în județul Prahova. Două dintre acestea sunt la firme din Ariceștii Rahtivani și Ploiești, iar unul la Spitalul Municipal Câmpina, unitate...

Bătaie în trafic, cu bâte și cuțite, în Ialomița. Cinci bărbați au fost reținuți

Bătaie în trafic, cu bâte și cuțite, în Ialomița. Cinci bărbați au fost reținuți
Cinci bărbați cu vârste cuprinse între 27 și 41 de ani au fost reținuți, după bătaia din trafic de sâmbătă seara, în urma căreia 15 persoane au fost duse la secție. Scandalul a izbucnit, spun...
Serviciul de email marketing furnizat de