Bucureştenii se vor putea bucura în anul 2020 de o reţea de metrou mult mai completă (vezi harta), urmând a fi construite alte trei magistrale, însumând peste 69 de staţii noi. "Pentru toate cele trei linii noi care vor fi construite şi date în folosinţă, treptat, până în 2020, ne sunt necesare aproximativ 6,5 miliarde de euro, bani care provin din credite de la Banca Europeană de Investiţii (BEI), Banca Japoniei, Guvernul României şi să vedem cine va câştiga licitaţia pentru parteneriatul public-privat, formulă în care vrem să construim "Linia 7 (harta – linia verde) de metrou Bragadiru –Rahova – Piaţa Unirii – Obor – Colentina – Voluntari", ne-a declarat Gheorghe Udrişte.
Vezi traseele viitoarelor magistrale ale metroului bucurestean. INFOGRAFIE INTERACTICA
Construită în trei paşi, Linia 5 ar putea fi gata în 2018
Printre fericiţii care vor avea la dispoziţie una dintre cele mai folosite mijloace de transport în comun se află şi locuitorii cartierului Drumul Taberei, zonă defavorizată în 1975 de fostul dictator Nicolae Ceauşescu, pe motiv că acest cartier fusese "trasat" şi ridicat de Gheorghiu Dej. Deşi în anul 1975 proiectul prevedea construirea unei linii de metrou lucrarea a intrat în proiectare în 1989, urmând să fie terminată în 1992. Dar vremurile s-au schimbat. "În această primăvară vor începe lucrările la linia de metrou denumită L 5 Drumul Taberei, de la Râul Doamnei până în Pantelimon (foto – linia roşie). Într-o primă fază se vor efectua lucrări la structura staţiilor şi a tunelelor de metrou pe tronsonul Drumul Taberei – Eroilor. Finanţarea este asigurată aici dintr-un credit BEI. Estimăm că acest tronson va fi dat în folosinţă cu călători în 2014-2015. Iar construcţia celor trei linii noi ar putea fi terminată în anul 2020 dacă finanţarea este ritmică, locuitorii răbdători şi constructorii serioşi", ne-a declarat directorul general al Metrorex SA, Gheorghe Udrişte. "În finanţarea pentru primul tronson avem prevăzută şi achiziţionarea de 37 de trenuri noi. 16 vor fi cumpărate foarte curând pentru înlocuirea trenurilor vechi care circulă pe liniile aflate în exploatare, iar 21 vor fi achiziţionate atunci când punem în funcţiune Linia 5. În etapa a doua, vom organiza licitaţie pentru executarea lucrărilor la tunele şi staţii pe tronsonul Eroilor – Piaţa Iancului şi sperăm să începem lucrările în 2012. Anul viitor vom organiza licitaţia pentru ultimul tronson al liniei, Iancului – Pantelimon. Estimăm că în 2017-2018, dacă nu există întârzieri ori sincope în finanţare, Linia 5 de metrou Drumul Taberei ar putea fi gata integral", ne-a declarat directorul general al Metrorex. Având în vedere faptul că linia străbate oraşul în puncte fierbinţi ale Capitalei, ar fi bine să mai considerăm pentru orice eventualitate o marjă de doi ani la termenul de finalizare. Cu alte cuvinte, în 2020, după 45 de ani de aşteptare, Drumul Taberei va fi brăzdat de metrou. L 5, noua linie de metrou din Drumul Taberei, are potrivit proiectului actual 23 de staţii(harta - linia rosie). Acestea sunt Râul Doamnei – Brancuşi – Valea Ialomiţei –Romancierilor – Parc Drumul Taberei – Drumul Taberei – Favorit – Orizont –Academia Militară – Haşdeu – Cişmigiu – Universitate – CA Rosetti – Armenească – Moşilor – Piaţa Iancului – Vatra Luminoasă – Stadionul Naţional – Delfinului – Morarilor – Spitalul Fundeni – Granitul – Pantelimon. "Staţiile nu sunt însă fixate în mod definitiv, schema poate suporta modificări", ne-a precizat sursa citată.
Check-in la Gara de Nord
Aeroporturile Henri Coandă şi Băneasa vor fi legate de gările Băneasa, Basarab, Gara de Nord – unde s-ar putea face şi "check-in" pentru cei care pleacă cu avionul de pe cele două aeroporturi, după cum ne-a precizat directorul general al Metrorex SA, Gheorghe Udrişte. Aceasta va fi Linia 6 – care face legătura reţelei de metrou a municipiului Bucureşti cu aeroporturile (harta – linia bleu). Lucrările sunt programate să înceapă la jumătatea anului 2012 şi se estimează ca în şase-şapte ani să fie terminate, adică în 2019 cel mai târziu ar putea fi puse în funcţiune cu călători.
Aici, finanţarea majoră este dintr-un "credit foarte ieftin" obţinut de la Banca Japoniei, restul fiind suportat de la bugetul de stat. Creditul de la Banca Japoniei, în valoare de 320 de milioane de euro (41 de miliarde de yeni), este rambursabil în 25 de ani, cu o perioadă de graţie de şapte ani şi o dobândă de doar 1,5% pe an. "Iniţial, proiectul pentru obţinerea creditului l-am făcut în 2006, pe vremea când eram la Primăria Capitalei, la Direcţia Infrastructură şi Servicii Publice. Ulterior, Primăria Capitalei şi-a declinat capabilitatea şi l-am preluat la Ministerul Transporturilor. Actele finale de împrumut le-a semnat din partea statului român preşedintele Traian Băsescu în 2010, la Tokyo", ne-a precizat directorul general al Metrorex. Acesta a subliniat că există spaţii la Gara de Nord unde s-ar putea înfiinţa puncte de "check-in", pentru uşurarea pasagerilor care călătoresc mai departe cu avionul. Bagajele lor pot fi puse în vagoane speciale ataşate la trenurile de metrou. "În viitor, intenţionăm să legăm şi a patra gară la această linie: Gara Progresul. Legătura se poate face prin prelungirea actualei Linii 4 de la Gara de Nord – Piaţa Eroii Revoluţiei – Gara Progresul (harta - linia mov), dar încă nu e stabilit cu exactitate traseul, poate suporta modificări. Abia lansăm studiul de fezabilitate pentru continuarea acestei linii", ne-a precizat Gheorghe Udrişte.
"Park and ride" la Lacul Străuleşti
"Metrorex intenţionează să construiască la Lacul Străuleşti primul terminal intermodal pentru transportul interjudeţean. Vom construi primul «park and ride», parchează şi călătoreşte mai departe. În contul taxei de călătorie va fi inclusă şi parcarea sau, invers spunând, în costul parcării este inclusă şi călătoria spre interiorul Capitalei. Acum este în funcţiune tronsonul 1 Mai – Pajura – Parc Bazilescu (harta – linia portocalie). Săptămâna aceasta, joi, în Consiliul interministerial vom obţine aprobarea pentru încă două staţii: Laminorului şi Lac Străuleşti. În maximum trei ani, deci în 2014, le dăm în folosinţă", ne-a spus şeful Metrorex.
Click: vezi traseele viitoarelor magistrale ale metroului bucurestean. INFOGRAFIE INTERACTICA.
Animaţie flash realizată de Bogdan Oprea