x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Cum va arăta reţeaua de metrou a Capitalei în 2020

Cum va arăta reţeaua de metrou a Capitalei în 2020

de Violeta Fotache    |    08 Mar 2011   •   20:04
Cum va arăta reţeaua de metrou a Capitalei în 2020
Sursa foto: Marin Raica/Jurnalul Naţional

155415-poza-harta-gata.jpgBucureştenii se vor putea bucura în anul 2020 de o reţea de metrou mult mai completă (vezi harta), urmând a fi construite alte trei magistrale, însumând peste 69 de staţii noi. "Pentru toate cele trei linii noi care vor fi construite şi date în folosinţă, treptat, până în 2020, ne sunt necesare aproximativ 6,5 miliarde de euro, bani care provin din credite de la Banca Europeană de Investiţii (BEI), Banca Japoniei, Gu­vernul României şi să vedem cine va câştiga licitaţia pentru parteneria­tul public-privat, formulă în care vrem să construim "Linia 7 (harta – li­nia verde) de metrou Bragadiru –Rahova – Piaţa Unirii – Obor – Colentina – Voluntari", ne-a declarat Gheor­ghe Udrişte.

Vezi traseele viitoarelor magistrale ale metroului bucurestean.  INFOGRAFIE INTERACTICA


Construită în trei paşi, Linia 5 ar putea fi gata în 2018
Printre fericiţii care vor avea la dispoziţie una dintre cele mai folosite mijloace de transport în comun se află şi locuitorii cartierului Drumul Taberei, zonă defavorizată în 1975 de fostul dictator Nicolae Ceauşescu, pe motiv că acest cartier fusese "trasat" şi ridicat de Gheorghiu Dej. Deşi în anul 1975 proiectul prevedea construirea unei linii de metrou lucrarea a intrat în proiectare în 1989, urmând să fie terminată în 1992. Dar vremurile s-au schimbat. "În această primăvară vor în­ce­pe lucrările la linia de metrou denumită L 5 Drumul Taberei, de la Râul Doamnei până în Pantelimon (foto – linia roşie). Într-o primă fază se vor efectua lucrări la structura staţiilor şi a tunelelor de metrou pe tronsonul Drumul Taberei – Eroilor. Finanţarea este asigurată aici dintr-un credit BEI. Estimăm că acest tronson va fi dat în folosinţă cu călători în 2014-2015. Iar construcţia celor trei linii noi ar putea fi terminată în anul 2020 dacă finanţarea este ritmică, locuitorii răbdători şi constructorii serioşi", ne-a declarat directorul general al Metrorex SA, Gheorghe Udrişte. "În finanţarea pentru primul tronson avem prevăzută şi achi­zi­ţi­o­na­rea de 37 de trenuri noi. 16 vor fi cumpărate foarte curând pentru înlocuirea trenurilor vechi care circulă pe liniile aflate în exploatare, iar 21 vor fi achiziţionate atunci când pu­nem în funcţiune Linia 5. În etapa a doua, vom organiza licitaţie pentru executarea lucrărilor la tunele şi sta­ţii pe tronsonul Eroilor – Piaţa Ian­cului şi sperăm să începem lu­crările în 2012. Anul viitor vom organiza licitaţia pentru ultimul tronson al liniei, Iancului – Pantelimon. Es­timăm că în 2017-2018, dacă nu există întârzieri ori sincope în fi­nanţare, Linia 5 de me­trou Drumul Taberei ar putea fi gata integral", ne-a declarat directorul general al Metrorex. Având în ve­dere faptul că li­nia străbate oraşul în puncte fier­binţi ale Capitalei, ar fi bine să mai considerăm pentru orice eventu­a­l­i­ta­te o marjă de doi ani la ter­menul de finalizare. Cu alte cu­vinte, în 2020, după 45 de ani de aş­tep­tare, Drumul Taberei va fi brăzdat de metrou. L 5, noua linie de metrou din Drumul Taberei, are potrivit proiectului ac­­tual 23 de staţii(harta - linia rosie). Acestea sunt Râul Doamnei – Brancuşi – Va­lea Ia­lo­miţei –Romancierilor – Parc Drumul Taberei – Drumul Ta­berei – Fa­vo­rit – Orizont –Academia Militară – Haş­deu – Cişmigiu – Universitate – CA Rosetti – Armenească – Moşilor – Pia­ţa Iancului – Vatra Luminoasă – Sta­dionul Naţional – Delfinului – Mo­­rarilor – Spitalul Fundeni – Gra­ni­tul – Pantelimon. "Staţiile nu sunt însă fixate în mod definitiv, schema poa­te suporta modificări", ne-a preci­zat sursa citată.

Check-in la Gara de Nord
Aeroporturile Henri Coandă şi Băneasa vor fi legate de gările Băneasa, Basarab, Gara de Nord – unde s-ar putea face şi "check-in" pentru cei care pleacă cu avionul de pe cele două aeroporturi, după cum ne-a precizat directorul general al Metrorex SA, Gheorghe Udrişte. Aceasta va fi Linia 6 – care face legătura reţelei de metrou a munici­piului Bucureşti cu aeroporturile (harta – linia bleu). Lucrările sunt programate să înceapă la jumătatea anului 2012 şi se estimează ca în şase-şapte ani să fie terminate, adică în 2019 cel mai târziu ar putea fi puse în funcţiune cu călători.

Aici, finanţarea majoră este dintr-un "credit foarte ieftin" obţinut de la Banca Japoniei, restul fiind su­portat de la bugetul de stat. Creditul de la Banca Japoniei, în valoare de 320 de milioane de euro (41 de mi­li­ar­de de yeni), este rambursabil în 25 de ani, cu o perioadă de graţie de şap­te ani şi o dobândă de doar 1,5% pe an. "Iniţial, proiectul pentru ob­ţi­ne­rea cre­ditului l-am făcut în 2006, pe vre­mea când eram la Primăria Capi­ta­lei, la Direcţia Infrastructură şi Servicii Pu­blice. Ulterior, Primăria Capi­talei şi-a declinat capabilitatea şi l-am pre­luat la Ministerul Transporturilor. Ac­tele finale de împrumut le-a semnat din partea statului român pre­şe­dintele Traian Băsescu în 2010, la Tokyo", ne-a precizat directorul ge­ne­ral al Metrorex. Acesta a subli­ni­at că există spaţii la Gara de Nord unde s-ar putea în­fiinţa puncte de "check-in", pentru uşurarea pasageri­lor care că­lătoresc mai departe cu avi­onul. Ba­gajele lor pot fi puse în va­goane speciale ataşate la trenurile de me­trou. "În viitor, intenţionăm să le­găm şi a patra gară la această linie: Gara Progresul. Le­gătura se poate fa­ce prin prelungirea actualei Linii 4  de la Gara de Nord – Piaţa Eroii Re­vo­luţiei – Gara Progresul (harta - linia mov), dar încă nu e stabilit cu exactitate traseul, poate suporta mo­di­ficări. Abia lansăm studiul de fezabili­ta­te pentru continuarea acestei linii", ne-a precizat Gheorghe Udrişte.

"Park and ride" la Lacul Străuleşti
"Metrorex intenţionează să construiască la Lacul Străuleşti primul terminal intermodal pentru transportul interjudeţean. Vom construi primul «park and ride», parchează şi călătoreşte mai departe. În contul ta­xei de călătorie va fi inclusă şi par­ca­rea sau, invers spunând, în costul par­­cării este inclusă şi călătoria spre in­­­teriorul Capitalei. Acum este în funcţiune tronsonul 1 Mai – Pajura – Parc Bazilescu (harta – linia portoca­lie). Săp­­­tămâna aceasta, joi, în Consi­liul in­­­terministerial vom obţine apro­ba­rea pentru încă două staţii: La­­mi­no­­ru­­lui şi Lac Străuleşti. În ma­xi­mum trei ani, deci în 2014, le dăm în folosinţă", ne-a spus şeful Metrorex.


Click: vezi traseele viitoarelor magistrale ale metroului bucurestean.  INFOGRAFIE INTERACTICA.

Animaţie flash realizată de Bogdan Oprea

×