x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Curtea de Justiţie a UE: Taxa de poluare instituită în România, contrară legislaţiei europene

Curtea de Justiţie a UE: Taxa de poluare instituită în România, contrară legislaţiei europene

07 Iul 2011   •   09:32
Curtea de Justiţie a UE: Taxa de poluare instituită în România, contrară legislaţiei europene

Taxa de poluare prevazuta de legislatia romana, asa cum a fost modificata inclusiv in decembrie 2009, este contrara dreptului Uniunii Europene, a decis, astazi, Curtea de Justitie a UE de la Luxemburg.

Legislatia romana a instituit, incepand de la 1 iulie 2008, o taxa pe poluare care trebuie sa fie platita cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania. Reglementarea mentionata nu face distinctie intre vehiculele fabricate in acest stat membru si cele produse in strainatate. De asemenea, aceasta nu face distinctie intre vehiculele noi si vehiculele de ocazie, explica in hotararea sa de joi Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) de la Luxemburg.

Prin hotararea pronuntata astazi, Curtea UE aminteste ca o reglementare precum OUG nr. 50/2008 are ca efect faptul ca autovehiculele de ocazie importate si caracterizate printr-o vechime si o uzura importante sunt supuse, in pofida aplicarii unei reduceri mari a cuantumului taxei pentru a tine seama de deprecierea lor, unei taxe care se poate apropia de 30 % din valoarea lor de piata, in timp ce vehiculele similare puse in vanzare pe piata nationala a vehiculelor de ocazie nu sunt in niciun fel grevate de o astfel de sarcina fiscala. In aceste conditii, reglementarea mentionata are ca efect descurajarea importarii si punerii in circulatie in Romania a unor autovehicule de ocazie cumparate din alte state membre.

Curtea arata ca aceleasi consideratii se impun si in ceea ce priveste regimul de impozitare prevazut de OUG nr. 50/2008, astfel cum a fost modificata prin OUG nr. 208/20082, OUG nr. 218/20083, OUG nr. 7/20094 si, respectiv, OUG nr. 117/20095, informeaza Mediafax.

Astfel, toate aceste modificari a OUG nr. 50/2008 mentin un regim de impozitare care descurajeaza inmatricularea in Romania a unor autovehicule de ocazie cumparate din alte state membre si care se caracterizeaza printr-o uzura si o vechime importante, in timp ce vehiculele similare puse in vanzare pe piata nationala a vehiculelor de ocazie nu sunt in niciun fel grevate de o asemenea sarcina fiscala.

Curtea aminteste de asemenea ca obiectivul protectiei mediului - invocat de guvernul roman pentru justificarea taxei - si care se materializeaza in faptul, pe de o parte, de a impiedica, prin aplicarea unei taxe disuasive, circulatia in Romania a unor vehicule deosebit de poluante, precum cele care corespund normelor Euro 1 si Euro 2 si care au o capacitate cilindrica mare, si, pe de alta parte, de a folosi veniturile generate de aceasta taxa pentru finantarea unor proiecte de mediu, ar putea fi realizat mai complet si mai coerent aplicand taxa pe poluare oricarui vehicul de acest tip care a fost pus in circulatie in Romania.

O astfel de taxare, a carei punere in aplicare in cadrul unei taxe anuale rutiere este perfect posibila, nu ar favoriza piata nationala a vehiculelor de ocazie in detrimentul punerii in circulatie a vehiculelor de ocazie importate si ar fi, in plus, conforma principiului poluatorul plateste.

Decizia Curtii - arma pentru romanii care sunt in proces cu statul

Peste 12.000 de romani au contestat taxa auto in instanta, iar 4.000 au castigat deja si au primit sau urmeaza sa primeasca banii inapoi. Argumentul cu care i-au convins pe judecatori a fost ca taxa de poluare reprezinta o dubla impunere, ceea ce contravine regulilor europene.

De exemplu, pentru o masina veche de noua ani, adusa din Germania, un barbat a platit o taxa de 1.400 de euro. Cam cat jumatate din pretul de cumparare. I s-a parut un abuz, a dat statul in judecata si a primit banii inapoi.

Scenariul s-a repetat de cateva sute de ori in tribunalele din Romania.

De la 1 ianuarie 2011, taxa de poluare a fost majorata in medie cu 45-50% fata de cea valabila in 2010, pentru anumite tipuri de motorizari.



×