x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator De ce ne înghesuim la cumpărat tigăi

De ce ne înghesuim la cumpărat tigăi

de Maria Coman    |    15 Mai 2015   •   09:03
De ce ne înghesuim la cumpărat tigăi
Sute de oameni care se calcă în picioare pentru un loc mai în faţă, 3 tigăi sau 5 găleţi de vopsea. Sunt scene deja obişnuite la deschiderea unui supermarket. Şi nu doar la noi ci în întreaga lume.
 
Efectul de turmă este unul dintre principalele motive pentru care oamenii cumpără în mod absurd, compulsiv, lucruri de care în majoritatea cazurilor nu au nevoie. Iată o listă de motive greşite  care ne fac să cumpărăm altceva decât ne trebuie:
 
1. Suntem influenţati de marketing.
Psihologul Gabriela Minescu spune  stabilirea unor promoţii de preţ, în faţa cărora este greu de a rezista, ne determină să cumpărăm. Puţin probabil, de exemplu, că cineva are de gând să mănânce 3 pungi de chips uri, dar le cumpără pentru că vede oferta de genul „cumperi două şi primeşti una gratuit”.
 
2. Tendinta de a copia alte persoane: „Dacă vecina şi-a luat tigaie, îmi trebuie neapărat şi mie”
Uneori îi imităm pe alţii ca să nu ne lăsăm mai prejos, alteori îi copiem spunându-ne că dacă ei sunt dispuşi să cumpere, probabil fac cea mai bună alegere sau vor avea mai multe beneficii şi recompense decât noi şi atunci cumpărăm. Efectul de turmă, cum se numeşte în termeni de specialitate, e foarte bine speculat de către oamenii de marketing. Cei mai mulţi dintre noi suntem imitatori. Îi aşteptăm pe alţii pentru orientare, mai ales atunci când nu suntem siguri de ceva. Ne întrebăm ce cred alţii despre asta şi dacă îi vedem luptându-se pentru un pachet promoţional cu două mopuri, ne vom angaja şi noi în lupta respectivă. Pur şi simplu să observăm ceea ce alte persoane din jurul nostru consumă, poate afecta ceea ce vom cumpăra, adesea inconştient. Ne aducem aminte că ne place îngheţata, de exemplu, doar pentru că am văzut pe cineva mâncând pe stradă.

3. Suntem impulsivi
În unele cazuri această dispoziţie poate contribui la tendinţa de a face cumpărături neplanificate, spune Gabriela Minescu. Un studiu a constatat ca acei cumpărători impulsivi tind să reacţioneze mai frecevent la declanşatori externi, elemente vizuale, cadouri şi pachete promoţionale, comparativ cu alţi consumatori. A justifica o achiziţie inutilă e o abilitate pe care mulţi dintre noi au ajuns să o stăpânească foarte bine.

4. Suntem tentaţi de anumite produse
Multe pieţe impuls implică aşa-numitele produse hedonice, lucruri care ne dau plăcere sau bucurie. Exemplele includ bomboane, DVD-uri sau vin. Altele sunt produse utilitariste sau funcţionale, seturi de surubelniţe despre care nu se ştie când vom avea nevoie.  Aceste tipuri de produse sunt puternic legate de emoţiile noastre.
 

×