Un număr de doar 49.550 de societăți comerciale din cele 606.995 înregistrate în acest moment în România au realizat cheltuieli cu sponsorizarea și au direcționat până la 20% din impozit către entitățile eligibile, inclusiv ONG-uri.
Valoarea totală direcționată în 2020 a fost de 335,9 milioane de Euro, în creștere cu 12% față de anul precedent.
Datele sunt evidențiate de proiectul de cercetare realizat de Asociația pentru Relații Comunitare (ARC) împreună cu EY România.
Societățile comerciale pot direcționa sub formă de sponsorizări deductibile 20% din impozitul pe profit, însă nu mai mult de 0,75% din cifra de afaceri (companii, cu cifra de afaceri peste 1 milion Euro), respectiv 20% din impozitul pe venit (microîntreprinderi, cu cifra de afaceri sub 1 milion Euro).
În pofida modificărilor legislative din 2017 și 2018, care au afectat potențialul facilității fiscale, sumele direcționate s-au menținut pe un trend crescător în ultimii cinci ani. În 2020, creșterea a
fost de 12% față de anul precedent.
În același timp, și numărul de societăți comerciale care au folosit facilitatea fiscală de 20% continuă să crească, dar acesta rămâne pe mai departe extrem de mic (49.550) în comparație cu totalul societăților eligibile pentru sponsorizare (606.995). Astfel, doar 8% din totalul de companii și microîntreprinderi au făcut sponsorizări în anul 2020.
Din potențialul total de sponsorizare, 86% provine de la companii și 14% de la microîntreprinderi.
Dacă toate firmele care au plătit impozit pe profit sau venit ar fi folosit facilitatea fiscală la capacitate maximă, peste 811 milioane de Euro puteau fi direcționați și investiți în domenii cheie, precum educația, sănătatea sau mediu.
În București, orașul cu cel mai mare număr de ONG-uri înregistrate, suma redirecționată a fost de 216.003.180 RON, provenind de la 3.491 de contribuabili. În județul Cluj, 1.041 contribuabili au folosit facilitatea 20% și au redirecționat 47.969.001 RON.
Lev Fejes, Head of Research ARC România, spune că firmele au un potențial mai mare pentru sponsorizări și dețin cea mai mare parte din potențialul neutilizat: „trebuie să încurajăm microîntreprinderile să folosească această facilitate. În 2020, 6% din microîntreprinderi au direcționat 17,5 milioane Euro. Implicarea acestora în sectorul nonguvernamental ar duce la o întărire a tuturor serviciilor sociale, de sănătate, culturale și civice, pe care ONG-urile le oferă comunităților locale”.
(sursa: Mediafax)