Dupa ce si-a umplut buzunarele cu bani de la Ministerul Transporturilor pentru constructia si reabilitarea unor drumuri, omul de afaceri Dorinel Umbrarescu isi muta atentia catre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT), condus de Elena Udrea.
Asocierea Tehnostrade – Spedition UMB, companii controlate de Dorinel Umbrarescu, a castigat primul contract de lucrari prin Programul National de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI), derulat de MDRT. Contractul vizeaza reabilitarea a 149 de kilometri de drumuri judetene si 188 kilometri de drumuri de interes local din Suceava si Botosani, pentru 551,9 milioane lei fara TVA (circa 130 milioane de euro).
Alte contracte importante castigate de firmele omului de afaceri in acest an sunt modernizarea DN 18 de la Sighetul Marmatiei la Moisei (69 km), pentru 136,44 milioane de lei fara TVA, precum si modernizarea DN 24, pentru aproximativ 225 milioane de lei, potrivit Mediafax. In cadrul proiectului prioritar "10.000 de km de drumuri judetene si de interes local", din cadrul PNDI, au fost depuse oferte pentru obiectivele de investitii din judetele Neamt, Iasi, Braila, Galati, Covasna, Brasov, Bihor, Arad, Bacau, Vaslui, Vrancea, Buzau, Ialomita, Calarasi, Olt, Arges, Dolj, Gorj, Satu Mare, Salaj, Suceava, Botosani, Hunedoara, Timis, Valcea, Sibiu, Dambovita, Teleorman, Prahova, Giurgiu si Ilfov, potrivit MDRT.
Pana in prezent au fost deschise ofertele pentru pachetele Neamt-Iasi, Braila-Galati, Brasov-Covasna, Ialomita-Calarasi, Prahova-Giurgiu-Ilfov, temenul pentru deschiderea tuturor ofertelor fiind 10 august. Pentru proiectarea si executia obiectivelor de investitii din judetele Tulcea, Constanta, Caras Severin, Mehedinti, Cluj, Alba, Mures, Harghita, Bistrita Nasaud si Maramures, procedura de achizitie publica va fi relansata, potrivit MDRT.
Drumurile reabilitate prin acest program au fost propuse la finantare de autoritatile publice locale si sunt preluate in administrare de MDRT pe perioada realizarii proiectelor. Durata contractului de achizitie publica include durata prevazuta pentru proiectarea si executia lucrarilor solicitate (3 ani) si perioada de rambursare a creditului (maxim 7 ani), dar nu mai tarziu de 2020. Durata de garantie a lucrarilor este de 2 ani de la semnarea receptiei la terminarea lucrarilor.
Valoarea totala a PNDI este de 13,8 miliarde de lei fara TVA (adica circa 3,3 miliarde de euro, la care se va adauga 24% TVA), insa valoarea poate fi ajustata prin hotarare de guvern, ca urmare a actualizarii valorii proiectelor.
PNDI are trei axe de investitii, respectiv infrastructura, modernizarea satului romanesc si realizarea, modernizarea sistemului de canalizare, epurare a apelor uzate si alimentarea cu apa a localitatilor. Toate bune si frumoase pana aici, problema o reprezinta modalitatea de finantare a acestui program, respectiv credit furnizor. Modalitatea aleasa ofera posibilitatea realizarii lucrarilor pe banii constructorilor desemnati prin licitatie, urmand ca statul sa ii plateasca incepand cu anul 2013, adica dupa alegeri, cand este foarte posibil sa se schimbe guvernarea. Astfel, acum sunt alese firmele care vor realiza lucrarile, care pot contracta si credite pentru realizarea acestora, cu garantie de la stat, iar din 2013 statul roman va plati inclusiv dobanzile la creditele facute de constructori pentru realizarea acestor lucrari. Perioada de rambursare a sumelor cheltuite de constructori pentru lucrarile din cadrul PNDI este 2013-2017.