x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Drumul Regelui, din nou la înălţime

Drumul Regelui, din nou la înălţime

de Dan Tomozei    |    16 Sep 2009   •   00:00



Reproiectat pe vremea lui Carol al II-a, în anii '20, drumul care străbătea culmile munţilor româneşti pe linia sud-vest a fost reconfigurat pentru a fi cunoscut de atunci sub numele de "Drumul Re­ge­lui". Astăzi, Drumul Naţional 67C - Transalpina ajunge şi la altitudinea de 2.200 de metri, traversând cinci judeţe: Gorj, Vâlcea, Sibiu, Alba şi Hunedoara. Dacă vor fi respectate datele proiectului, peste trei ani România va fi străbătută cu adevărat la înălţime, nu doar la figurat.

Cu un buget de 350 de milioane de euro, atras printr-un credit cu dobândă redusă, Drumul Regelui va trebui reabilitat pe o distanţă de 150 de kilometri şi va trebui lăţit la opt metri şi acoperit cu asfalt. Optimismul autorităţilor din cele cinci judeţe pare să fie unul puţin realist dacă ţinem cont de faptul că, potrivit proiectului, lucrarea are termen de finalizare 28 de luni.

Un deziderat ce pare imposibil de realizat, ţinând cont de pofta de muncă a românului în astfel de lucrări. Pentru cele cinci tronsoane de lucru au fost organizate licitaţii, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost dat pentru toamna acestui an. însă, din pricina altitudinii la care se lucrează, nu poate fi scăpată din vedere perioada scurtă a vremii care permite efectuarea lucrărilor.

Reprezentanţii Guvernului în teritoriu sunt cei mai optimişti cu privire la realizarea lucrărilor, dar mai ales la beneficiile proiectului. Prefectul judeţului Sibiu, Constantin Trihenea, apreciază că cel mai mare câştig îl va resimţi turismul, dar şi economia care include amenajările hidroenerge­tice şi exploatările forestiere din zonă. La rândul său, prefectul judeţului Vâlcea, Remus Grigorescu, susţine că Drumul Regelui va "spulbera mitul Transfăgărăşanului", dar mai ales va uni economic judeţele înfrăţite prin traseu.


JINA, CA EXEMPLU
Comuna Jina este localitatea aflată la cea mai mare altitudine dintre cele incluse în proiect. Primarul Ioan Beschiu, aflat în funcţie la al treilea mandat, spune că finalizarea drumului are ca principal bene­ficiu deschiderea traficului pe al doilea drum na­ţi­o­nal al comunei. "Este foarte important pentru noi să avem un drum bine făcut şi spre Şugag-Novaci, să nu fim nevoiţi să mergem spre Sibiu pentru a ajunge la Sebeş."

Aşteptările primarului Beschiu mai sunt le­gate şi de posibilitatea angajării localnicilor pentru lucrări. Dar, deocamdată, pe tronsonul Jina-Şugag lucrările sunt întârziate de o contestaţie făcută de unul dintre competitorii care au pierdut licitaţia. Pentru lucrările de aici, au fost alocate 22 de mili­oa­ne de lei, din care 17,8 milioane reprezintă con­tri­bu­ţia UE, prin Programul Operaţional Regional.
Potrivit planului, în 28 de luni de la începerea lucrărilor, cei 10 kilometri de aici vor fi predaţi administraţiei şi astfel va fi realizată o nouă centură paralelă cu DN 1 care va lega rutier, turistic şi cultural Mărginimea Sibiului de Valea Sebeşului.
PROIECTE COLATERALE
în parteneriat cu judeţele limitrofe, administraţia judeţului Sibiu vizează, o dată cu  dezvoltarea reţelei rutiere pe traseul Regelui, şi amenajarea unui domeniu schiabil şi achiziţionarea de echipamente specifice pentru îmbunătăţirea capacităţii şi calităţii sistemului de intervenţie în situaţii de urgenţă. De asemenea, pentru acordarea asistenţei medicale de urgenţă şi a primului ajutor calificat sunt prevăzute alte proiecte realizate în parteneriat public-privat.


CARACTERISTICI TEHNICE

Drumul Regelui face legătura între localităţile Novaci (jud. Gorj) şi Obârşia Lotrului-Sebeş (jud. Alba), care asigură limitele lucrării. Intrat din anul 2008 în etapa de modernizare pe 148 km, DN 67C traversează localităţile de munte Ciocadia, Pociovaliştea, Jina, Novaci, Şugag, Săsciori, Sebeşel, Petreşti, Sebeş. Mai mult, drumul va asigura o mai bună legătură între staţiunile Obârşia Lotrului şi Rânca, zonă care se intenţionează să fie transformată în a doua Sinaia a României. Valoarea estimată a lucrării de modernizare a DN 67C, fără tronsonul Jina-Şugag, este de 859.605.821,85 de lei fără TVA.


TRANSFĂGĂRĂŞANUL BATE TRANSALPINA
Până la reconstrucţia Drumului Regelui, Transfăgăraşanul, drumul care face legătura între Muntenia şi Transilvania, deţine recordul ca înălţime (2.034 m) şi infrastructură. Şoseaua a fost construită între 1970 şi 1974, pentru realizarea  acesteia fiind excavate circa 3 milioane de tone de piatră, s-au făcut peste 800 de lucrări transversale şi aproape 300.000 de metri cubi de zidărie. Transfăgărăşanul începe din comuna Arefu, în judeţul Argeş, la kilometrul 61 al DN 7C şi se termină în comuna Câr­ţi­şoa­ra (Sibiu), la intersecţia cu DN 1, întinzându-se pe o lungime de 91,5 m, pe două benzi de circulaţie.

×