x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Dunărea, ameninţată la Braţul Borcea

Dunărea, ameninţată la Braţul Borcea

de Alexandru Nastase    |    28 Iun 2007   •   00:00
Dunărea, ameninţată la Braţul Borcea

Un proiect de amenajare a Dunării care ar ajuta navigaţia in zona Braţului Borcea creează grave probleme de mediu. Deşi planurile sunt gata şi urmează să fie incepută procedura pentru organizarea licitaţiei, ecologiştii incearcă să oprească proiectul. Â

Fluviul Dunărea - Lucrări distrugătoare lăngă braţul Borcea

Autorităţile romăne au un proiect de amenajare a Dunării in zona Braţului Borcea care ar ajuta navigaţia, dar ar crea serioase probleme de mediu. Proiectul este gata, urmează să fie incepută procedura pentru organizarea licitaţiei. Ecologiştii de la WWF incearcă să propună variante alternative la proiectul distrugător.

Coridorul VII Paneuropean creează probleme in Romănia. Intenţia oficialilor europeni este de a amenaja pănă in 2020 o cale navigabilă prin interiorul continentului intre Marea Neagră şi Marea Nordului "utilizănd" fluviile Dunărea, Main şi Rin. Specialiştii care trebuie să ducă lucrarea la bun sfărşit au bătăi mari de cap "din cauza" Dunării, ce este singurul fluviu european care nu are adăncimea minimă garantată. Cu alte cuvinte, dinamica apelor fluviului face ca şenalul navigabil să se schimbe o dată la căteva luni. Din acest motiv, sunt necesare lucrări de adăncire şi lărgire a fluviului pe porţiuni intinse. In plus, spun proiectanţii Coridorului VII, e nevoie şi de lucrări hidrotehnice care să susţină malurile şi fundul Dunării, pentru a imbunătăţi circulaţia apei. De asemenea, şi unele ostroave de pe cursul fluviului ar putea să dispară.

LUCRĂRI. In porţiunea romănească se au in vedere lucrări la 11 puncte critice executabile in două faze, in sectoarele Brăila-Călăraşi şi Călăraşi-Porţile de Fier II. Pusă deja la punct şi cu toate planurile gata este o lucrare ce ar urma să fie derulată in aval de Călăraşi, in zona unde Braţul Borcea se "rupe" din Dunăre. Programul va putea fi implementat cu fonduri europene aprobate de Comisia Europeană. Aici apare o problemă majoră, semnalată deja de ecologişti. Sectorul Călăraşi-Brăila este critic din punctul de vedere al navigaţiei. S-a propus imbunătăţirea circulaţiei pe Dunăre prin realizarea unei structuri la bifurcaţia Bala - Borcea, care cuprinde un dig de dirijare, un prag de fund şi consolidări de mal, pentru asigurarea drumului barjelor spre Canalul Dunăre - Marea Neagră.

EVALUARE. După evaluarea informaţiilor primite de la autorităţile romăne, WWF solicită suspendarea proiectului pănă la găsirea soluţiilor care să permită circulaţia pe acest fluviu fără a afecta biodiversitatea. Prestigioasa organizaţie ecologistă consideră inacceptabil ca fluviul Dunărea să fie transformat după forma navelor care il vor tranzita, in loc ca navele să fie transformate in funcţie de fluviu. WWF solicită formarea unui grup de lucru care să ofere suport tehnic pentru găsirea unor soluţii fezabile şi evaluarea proiectului din perspectiva modificărilor climatice. "Nu suntem sub nici o formă impotriva navigaţiei, dar acest proiect prevede soluţii invechite, ce afectează biodiversitatea Dunării, putănd fi create reţele care să nu distrugă mediul inconjurător", a declarat dr Orieta Hulea, coordonator program Coridorul Verde al Dunării inferioare.

RECOMANDĂRI. WWF a semnalat faptul că populaţia de sturioni va fi afectată. Este vorba despre traseul pe care aceşti peşti (consideraţi cei mai valoroşi din lume şi care in Europa se mai reproduc in mediu natural numai in porţiunea romănească a Dunării) merg pentru a-şi depune icrele. WWF recomandă evitarea alterării hidro-morfologiei Dunării (a derulării proceselor naturale), conservarea biodiversităţii, asigurarea conformităţii cu reglementările naţionale şi internaţionale privind protecţia mediului, precum şi transparenţa procesului decizional privind proiectele de navigaţie. "CE va fi receptivă la propunerile noastre, avănd in vedere faptul că are o serie de criterii după care aprobă sau nu alocarea de fonduri pentru programe. Există posibilităţi de construire a acestor reţele de navigaţie astfel incăt să nu afecteze zonele cu biodiversitate ridicată, care constituie probleme pentru navigaţia pe Dunăre", a spus dr Christine Bratrich, coordonator Regional pentru Programele din Bazinul Dunării, WWF Programul Dunăre-Carpaţi.

"Informaţiile ni se oferă tot timpul la urmă, in schimb, ne sunt solicitate soluţii", a spus dr Orieta Hulea. Licitaţia pentru finanţarea lucrărilor va fi programată in această vară, proiectul urmănd să fie aprobat la sfărşitul anului 2007 sau inceputul anului 2008. Programul pentru dezvoltarea navigaţiei pe Dunăre a primit aprobarea Ministerului Mediului, după ce, printr-un studiu cu care o parte din specialişti nu a fost de acord, a demonstrat că biodiversitatea nu este afectată de proiectele de navigaţie, potrivit reprezentanţilor organizaţiei. "Sperăm că Ministerul Transporturilor va regăndi procedura prin care se doreşte a construi aceste căi de circulaţie", a adăugat dr Orieta Hulea.

PRECEDENT. WWF s-a implicat intr-un caz similar din Austria, reuşind să impiedice un proiect de navigaţie ce urma să fie implementat in estul Vienei. Lucrările au inceput anul trecut, după modificarea soluţiilor de realizare a canalului de circulaţie a navelor pe Dunăre.

×
Subiecte în articol: verde! dunării