Capitala este pe cale să devină un oraş inteligent, la nivelul proiectelor "mişcându-se deja câteva lucruri" în zona mobilităţii, cum ar fi cel al sistemului de monitorizare şi control al traficului sau cel privind cardul unic de transport CFR - RATB - Metrorex, care vor fi implementate până la finalul anului, a declarat, sâmbătă, preşedintele Asociaţiei Române pentru Smart City şi Mobilitate (ARSCM), Eduard Dumitraşcu, la evenimentul de lansare a Caravanei Smart City.
"În Bucureşti se întâmplă câteva lucruri îmbucurătoare. În primul rând, la nivelul Primăriei Capitalei în sfârşit avem şi noi un city manager în persoana lui Sorin Chiriţă, un om care ştie ce înseamnă accesarea fondurilor europene, care ştie ce înseamnă implementarea acestor programe. Este incredibil, dar a trebuit să stăm aproape 28 de ani ca să avem un administrator public al Capitalei. Trebuie să înţelegem că primarul are un set de responsabilităţi, iar city managerul, administratorul public are cu totul alte responsabilităţi. Ei bine, de 3-4 luni, avem şi noi un administrator public. Ăsta era primul lucru pe care trebuia să îl facem!", a spus Dumitraşcu, în marja evenimentului de lansare a Caravanei Smart City.
Potrivit acestuia, şi la nivelul proiectelor "se mişcă deja câteva lucruri" în zona mobilităţii.
"La nivelul proiectelor, se mişcă deja câteva lucruri, dar este foarte complicat, pentru că tot ce faci în Bucureşti trebuie să faci la o scară foarte mare, ca să aibă un impact. Se întâmplă câteva lucruri în zona mobilităţii şi ştiu că toată lumea este atentă la partea de trafic. Există deja acest centru de monitorizare (a traficului - n. r.) care a fost mutat la Primăria Capitalei. În fiecare săptămână apar noi intersecţii în sistemul de monitorizare, astfel încât, din ce am înţeles de la autorităţile centrale din Bucureşti, la finalul anului cele mai importante intersecţii din Bucureşti vor fi prinse în acest sistem. Asta va însemna o gestiune mai bună a traficului, asta va însemna un timp de staţionare la semafor mai mic, va însemna senzori care vor avertiza cu privire la fluxul traficului pe anumite sensuri şi schimbarea timpilor de semaforizare", a detaliat Dumitraşcu.
Un alt proiect este cel al sistemului park&ride care se doreşte să fie implementat în Bucureşti.
"Se vorbeşte foarte mult în ultima vreme despre sistemul park&ride, pentru că noi, în Bucureşti, teoretic suntem aproape două milioane, dar, practic, avem şase milioane de curse zilnice, incluzând transportul public şi transportul privat. Deci, sunt şase milioane de curse, la o populaţie de două milioane de locuitori, dar, dacă luăm şi fluenţa şi influenţa Ilfovului, vom vedea că lucrurile se schimbă. Bucureştiul, ca moştenire urbanistică, nu stă foarte bine, pentru că străzile au o anumită confluenţă care nu poate fi schimbată - este foarte dificil de schimbat în sensul ăsta -, tocmai de aceea sistemul de park&ride trebuie să vină în ajutorul cetăţenilor din Ilfov să aibă unde să îşi lase maşina, iar sistemul public de transport să fie optimizat. Cu alte cuvinte, dacă locuieşti la 20-30 de kilometri, ai lăsat maşina undeva în proximitatea intrării în Bucureşti. Dar trebuie să ai acolo fie o staţie de metrou, fie o staţie RATB, nu să mergi 200 - 300 de metri pe jos", a explicat el.
În plus, până la sfârşitul anului, va exista cartela unică pentru călătoria cu mijloacele de transport ale RATB, cu metroul şi cu trenul, spune şeful ARSCM.
"Până la finalul anului, pentru că şi noi am militat foarte mult la nivelul primăriei - vom avea în sfârşit o cartelă unică. Suntem singura capitală din Europa unde avem nevoie de o cartelă să mergem cu RATB, de alta să mergem cu metroul şi de un alt bilet pentru tren. Asta înseamnă până la urmă această uşurinţă la care făceam referire mai devreme. Şi acest lucru se va rezolva până la finalul anului. Eu sunt convins că sunt multe proiecte în curs, sunt optimist, vedem ce se va întâmpla în perioada următoare", a adăugat Eduard Dumitraşcu.
Asociaţia Română pentru Smart City şi Mobilitate (ARSCM) a lansat, sâmbătă, Caravana Smart City, care timp de un an va avea 12 opriri în tot atâtea regiuni din ţară, într-o încercare de promovare şi educare asupra conceptelor de oraş şi comunitate inteligentă.
Caravana Smart City România este un program complet de prezentare şi vânzare a produselor Smart City direct către beneficiarii acestor servicii - administraţia centrală şi locală. Comunitatea vizată este formată din cetăţeni, companii şi instituţii publice implicate activ în dezvoltarea oraşelor şi preocupate de oferirea continuă a celor mai bune servicii şi soluţii pentru locuitorii centrelor urbane.