Elevii români au performanţe sub mediocre la citire, matematică şi la
ştiinţele exacte. Este concluzia ultimelor evaluări ale unor studii
internaţionale care măsoară randamentul şcolar al elevilor la sfârşitul
ciclului primar şi gimnazial.
Elevii români au performanţe şcolare tot mai slabe, sub media internaţională. Potrivit unui studiu de specialitate, întocmit de Asociaţia Internaţională de Evaluare a Randamentului Şcolar şi finalizat în acest an, dacă la evaluarea similară din 2001, România s-a clasat pe locul 22, din 35 de ţări participante, în 2006, am ajuns abia pe locul 36, din 45 de state concurente. Se pare că doar 4 la sută dintre elevii români au putut fi încadraţi la nivelul internaţional de performanţă Avansat, pe anul 2006. Regresul este notabil, comparativ cu situaţia din alte ţări. De exemplu, o cincime dintre elevii din Singapore au atins acest nivel în acelaşi an.
Evaluarea se referă la elevii de 10 ani, care au parcurs patru ani de şcoală şi urmăreşte să vadă în ce măsură aceştia pot susţine interpretări pe baza unui text citit la prima vedere. Capacitatea de a integra informaţiile provenite din fragmente diferite, precum şi gradul de înţelegere al caracteristicilor lietrare ale unui text reprezintă un alt criteriu în funcţie de care au fost evaluaţi elevii.
Nici în ceea ce priveşte ştiinţele exacte - mai precis matematică, chimie, fizică, biologie şi geografie - elevii români nu stau mai bine. În acest caz, în care este vorba despre elevii de clasa a 8-a, situaţia este cu atât mai îngrijorătoare cu cât diferenţele dintre şcoala cea mai bună şi şcoala cea mai slabă din punctul de vedere al performanţelor s-au dublat în 2007, faţă de 2003. Dacă în Slovenia, Norvegia, Japonia, Coreea, Islanda sau Cipru diferenţa între şcoli este de doar 7%, nu acelaşi lucru se poate spune despre ţara noastră unde procentul este de 35%.
Studiul întocmit de Asociaţia Internaţională de Evaluare a Randamentului Şcolar arată că există şi soluţii pentru cei rămaşi în urmă la capitolul performanţe şcolare. Se pare că una dintre ele este cititul cu voce tare, întrucât cei care citesc cu voce tare o dată-de două ori pe lună obţin rezultate mai bune. O altă metodă indicată de autorii studiului este tehnica cititului în gând de unul singur -cei peste 80% dintre elevi cărora li se cere acest lucru zilnic obţin scoruri la citire mai ridicate.
www.antena3.ro
Citește pe Antena3.ro