x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Elicopter israelian prăbuşit în Masivul Bucegi

Elicopter israelian prăbuşit în Masivul Bucegi

de Violeta Fotache    |    Oana Dobre    |    27 Iul 2010   •   00:00
Elicopter israelian prăbuşit în Masivul Bucegi
Sursa foto: Daniel Mihăilescu/AFP Photo

Seria neagră a accidentelor grave în care sunt implicate aparate de zbor militare continuă. Luni, în jurul orei 17:00, un elicopter al forţelor aeriene israeliene s-a prăbuşit în zona Fundata-Zărneşti, judeţul Braşov, conform Ministerului Apărării Naţionale (MApN). Potrivit primelor informaţii, confirmate oficial, la bord se aflau şase militari israelieni şi unul român.



La localizarea din aer a epavei elicopterului prăbuşit au participat un elicopter al forţelor române şi două ale israelienilor, misiunea de căutare-salvare fiind declanşată imediat după ce s-a pierdut legătura radio cu aparatul de zbor, conform MApN.

Jandarmi şi salvamontişti din Braşov şi Dâmboviţa au început căutările elicopterului prăbuşit în zona Fundata-Zărneşti, la 5 km vest de Babele. Potrivit şefului Jandarmeriei Montane Dâmboviţa, plutonier Marius Bălan, zona în care au loc căutările este extrem de accidentată, cu pereţi abrupţi şi pante înclinate.

Conform şefului Serviciului Salvamont Bran, Fănică Boboc, echipele de salvamontişti au recuperat până ieri seară patru cadavre de la locul prăbuşirii.  
"Elicopterul s-a înfipt într-o stâncă, probabil dintr-o eroare de pilotaj. Bucăţi din elicopter sunt împrăştiate pe o suprafaţă de 150 de metri, dar noi nu putem face nimic. Trebuie să ajungă acolo echipa de criminalişti care să cerceteze. Vor coborî în coardă până acolo", a spus Boboc.

Echipele de salvare au reluat, marţi dimineaţă, operaţiunile de căutare a victimelor, misiune extrem de dificilă din cauza zonei greu accesibile în care a avut loc prăbuşirea.

După ce familiile celor şase militari israelieni au fost anunţate despre incident, Armata israeliană a făcut publice şi numele lor: locotenent-colonel în rezervă Avner Goldman (48 de ani, din Modi'in), locoteent-colonel Daniel Shipenbauer (43 de ani, din Moshav Kidron), maior Yahel Keshet (33 de ani, din Hatzerim), maior Lior Shai (28 de ani, din Tel-Nof), locotenent Nir Lakrif (25 de ani, din Tel-Nof) şi sergent Oren Cohen (24 de ani, din Rehovot). Conform autorităţilor israeliene, militarii israelieni erau membri ai Escadrilei 118.

Militarul român dispărut în exerciţiul cu final dramatic este căpitanul Ştefan-Claudiu Dragnea, în vârstă  de 31 de ani, încadrat la Statul Major al Forţelor Aeriene. Ofiţerul român era căsătorit şi a absolvit Academia Forţelor Aeriene "Henri Coandă" în anul 2002, precizează Ministerul Apărării.


"TERMICA", VINOVATUL CEL MAI PROBABIL
Primele variante neoficiale despre cauzele accidentului se referă la condiţiile meteo şI starea aparatului de zbor.
Potrivit unor surse militare specializate, cea mai probabilă explicaţie ar fi apariţia în zona de zbor a unui curent de aer puternic, care nu putea fi nici anticipat, nici detectat de radar. "Este aşa numita "termică", un curent de aer local format din cauza diferenţelor de temperatură. Termicele ascendente te ridică foarte repede în sus şI elicopterul poate deveni imposibil de controlat", ne-au declarat sursele citate.

O alta variantă, vehiculată mai ales în presa de la Ierusalim, este starea precară a aparatului CH-53, care a mai avut defecţiuni tehnice chiar în urmă cu câteva zile, dar a fost reparat de echipe ale Aviaţiei israeliene potrivit jurnaliştilor de la Jerusalem Post, care citează surse militare româneşti. Un aparat CH-53 care participa la aceleaşi exerciţii din programul Blue Sky 2010 a avut, săptămâna trecută, o aterizare forţată, dar deocamdată este neclar dacă aparatul era acelaşi cu cel prăbuşit luni după-amiază.
Ediţia online a cotidianului Haaretz îl citează, totuşi, pe şeful IAF, care a afirmat că elicopterul care s-a prăbuşit în România se afla într-o stare "excelentă" înaintea zborului.


OPERAŢIUNE ROMÂNO-ISRAELIANĂ
Iniţial demarate de Armata Română, acţiunile de găsire şI recuperare a victimelor au devenit, începând de marţi dimineaţă, o operaţiune comună româno-israeliană.

Ziarul Haaretz, una dintre cele mai importante publicaţii israeliene, a avertizat, în ediţia de marţi dimineaţă, că organizarea unei astfel de misiuni comune poate deveni un subiect delicat pentru IDF.
"Ancheta va fi complicată, vor apărea diverse sensibilităţi în ceea ce priveşte gradul de coordonare între gazde şI oaspeţi", este opinia ziariştilor de la Haaretz. 

De altfel, condiţiile referitoare la jurisdicţia incidentului erau, încă, neclare luni. "Aparatul era israelian, dar s-a prăbuşit pe teritoriul românesc. Deocamdată nu e foarte clar statutul juridic al accidentului şI e destul de dificil, pentru că e primul incident care implică militari străini la noi în ţară", ne-au declarat surse militare.

Generalul de brigadă Nimrod Shefer, comandant adjunct al Aviaţiei israeliene, a declarat pentru postul de radio al Armatei că investigaţia militară încă nu a reuşit să determine cauza accidentului de luni. Shefer a declarat ca IDF a verificat radiocomunicaţiile dintre elicopterul prăbuşit şi un alt elicopter care participa la antrenamente şi nu a descoperit nici un indiciu că aparatul ar fi avut dificultăţi tehnice sau probleme legate de condiţiile meteo, înainte de prăbuşire.

Echipa de anchetă israeliană a sosit la faţa locului la bordul unui elicopter, membrii săi străbătând pe jos distanţa de la locul aterizării aparatului şi locul în care se aflau rămăşiţe ale elicopterului prăbuşit, relatează Haaretz. Ei au securizat zona şi au aşteptat sosirea echipelor de salvare de la baza de la Tel-Nof, precum şi ofiţeri de la Rabinatul Forţelor Armate, pentru a ajuta la identificarea cadavrelor.


CH-53, VETERANUL CONTROVERSAT AL AVIAŢIEI
Elicopterul CH-53 Sikorsky este folosit de Aviaţia israeliană încă din anii '60, fiind apreciat ca un aparat extrem de versatil, atât în condiţii de luptă, cât şI pentru transport. Aparatul, "rebotezat" de israelieni Yasur,  poate să ducă la bord 55 de soldaţi sau 24 de tărgi medicale, atunci când este folosit în operaţiuni de salvare. În 1992, aviaţia israeliană a început modernizarea elicopterelor de acest tip, introducând sisteme avansate de navigaţie, avionică şI aparatură electronică de atac. Cel mai grav incident în care au fost implicate aparate de acest tip a avut loc în 1997, când două elicoptere Yasur s-au ciocnit în zbor, accidentul soldându-se cu 73 de morţi.

Exerciţiile comune româno-israeliene de tip "Blue Sky", aşa cum a fost cel în cursul căruia a avut loc incidentul, se desfăşoară de şase ani, în urma unui acord semnat de cele două state în septembrie 2003. Potrivit presei israeliene, IDF se află în căutarea de noi baze pentru antrenament, în urma deteriorării relaţiilor cu Turcia- ţară folosită în trecut pentru astfel de exerciţii. Potrivit Jerusalem Post, Forţele Aviatice Israeliene intenţionau să trimită mai multe aparate de zbor în România, până la sfârşitul acestui an.

Din primele date ale anchetei s-a aflat că, în timpul aplicaţiilor, s-a testat zborul la o altitudine mică, în condiţii de vizibilitate redusă, într-o zonă montană. Potrivit versiunii oficiale, elicopterul s-a izbit de o stâncă şi a căzut, zdrobindu-se de sol. Un al doilea elicopter israelian, antrenat în acelaşi exerciţiu, a reuşit să iasă din zonă cu câteva minute înaintea accidentului. Din cauza ceţii dense, pilotul celui de-al doilea elicopter israelian nu a reuşit să vadă accidentului primului, relatează agenţia israeliană de presă Cursor.


EXERCIŢIILE COMUNE AU FOST SUSPENDATE
Aviaţia militară israeliană a decis marţi dimineaţă să suspende exerciţiile comune cu aviaţia română şi să repatrieze militarii participanţi la misiune până miercuri cel târziu, anunţă site-ul ynetnews.com.

Şeful Forţelor Armate israeliene, Gabi Ashkenazi, a discutat cu preşedintele Shimon Peres, premierul Benjamin Netanyahu şi ministrul Apărării Ehud Barak încă de luni seara, pentru a-i ţine la curent cu detaliile referitoare la prăbuşirea elicopterului, preciează şi ediţia electronică a cotidianului Haaretz. "Premierul doreşte să ofere susţinerea sa familiilor soldaţilor şi piloţilor care se aflau la bordul elicopterului, reprezentând Forţele Armate israeline şi statul israelian", potrivit unui comunicat al cabinetului premierului.


MIERCURI - CEREMONII MILITARE ŞI RELIGIOASE ÎN TOATE UNITĂŢILE MILITARE

Prin ordin al ministrului Apărării Naţionale, miercuri, 28 iulie, la ora 08:00, în toate unităţile militare din ţară şi din teatrele de operaţii, vor fi organizate ceremonii militare şi religioase,  de comemorare a militarilor care şi-au pierdut viaţa în catastrofa aviatică din judeţul Braşov.

×
Subiecte în articol: observator accident aviatic