Liderul Confederatiei Sindicale Nationale Meridian, Ion Popescu, sustine ca Gara de Nord din Bucuresti este in pericol de executare. Potrivit liderului sindical, functionarea CFR este grav periclitata de datoriile acumulate in ultimii sase ani catre furnizorii de energie electrica.
"Furnizorii au pus sechestru si deja executa silit numeroase bunuri necesare desfasurarii activitatii companiei: utilaje, statii de tren si sedii ale cailor ferate, unele modernizate cu fonduri externe rambursabile, garantate de statul roman. In vizorul creditorilor se afla si Gara de Nord", se arata intr-un comunicat al confederatiei sindicale, citat de Mediafax.
Activitatea CFR risca sa fie blocata de neplata unei datorii de peste 2.400 milioane de lei, acumulata in perioada decembrie 2005 - iulie 2011. Compania de cai ferate are de platit aceasta suma furnizorilor privati de energie electrica Enel, E.ON si CEZ (peste 803 milioane de lei) si companiei de stat Electrica (peste 1.236 milioane de lei). Aproximativ 41% din totalul datoriei CFR o reprezinta penalitatile de intarziere la plata, potrivit CSN Meridian.
"Este o situatie fara precedent. Exista riscul ca functionarea companiei sa fie grav perturbata sau chiar blocata. Sucursala CF Bucuresti are sechestrate spatii din cladirea Garii de Nord. In Brasov sunt cladiri in care activeaza Oficiul de Informatica. Transferul echipamentelor IT din spatiile susceptibile sa fie vandute de creditori ar fragmenta sau chiar intrerupe functionarea Oficiului. Intre bunurile ce pot fi valorificate de creditori se afla utilaje grele de cale ferata si statii modernizate cu fonduri externe rambursabile, garantate de statul roman. Instrainarea acestora ar duce la suspendarea imprumuturilor si invalidarea internationala a garantiei statului", a explicat Ion Popescu.
Confederatia sindicala precizeaza ca la avalansa de procese pentru neplata datoriilor se adauga si numeroase sentinte definitive de executare silita, inca nepuse in aplicare. Furnizorii de stat detin dosare de executare silita asupra activelor CFR estimate la 75% din valoarea stabilita de un evaluator independent. La aceasta se adauga TVA, cheltuielile de evaluare, cele de judecata si comisioanele de executare.
Potrivit CSN Meridian, datoriile s-au acumulat din cauza faptului ca energia electrica a fost achizitionata de la furnizori la preturi si de trei ori mai mari, Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA nefiind consumator eligibil si neputand achizitiona energie electrica de pe piata libera, devenind astfel consumator captiv.
"CSN Meridian considera ca situatia actuala pune in pericol insasi existenta sistemului de transport feroviar din Romania. Milioane de cetateni depind de acest mijloc de transport putin poluant, care este trenul. Falimentul cailor ferate ar duce si la pierderea specialistilor din acest domeniu. Din vara anului 2009 si pana in prezent au fost disponibilizati peste 18.000 de angajati. Lucratorii de la CFR sunt o avutie nationala pentru ca se formeaza ca specialisti intr-o perioada lunga de timp, intr-un domeniu sensibil si strategic, cum este infrastructura feroviara. Angajatii CFR n-au nicio vina ca, ani la rand, compania a acumulat datorii fara ca nimeni sa sesizeze. Cei care au condus compania si au permis, intentionat sau nu, majorarea acestor debite ar trebui sa dea socoteala cu averile lor", a mai spus Ion Popescu.