Agentia Nationala Antidrog (ANA), alaturi de alte ONG-uri partenere in acest proiect, a monitorizat continutul mai multor surse de informatii online - site-urile care vand etnobotanice, interogarile facute pe motoarele de cautare, forumurile si retelele sociale pe care se discuta despre etnobotanice. "Cele mai multe cautari (legate de etnobotanice - n.r.) sunt din Iasi, Cluj si Bucuresti", sustin reprezentantii ANA.
46 de magazine de "droguri legale' la nivel national, amenzi de 3,98 milioane leiPotrivit unui comunicat al Agentiei Nationale Antidrog (ANA) trimis Jurnalului National, Romania apare intre primele tari unde se comercializeaza astfel de substante. In ancheta online desfasurata in 2010, numarul magazinelor online care ofereau produse "spice' a scazut brusc in comparatie cu anul precedent. De asemenea, in 2010 au fost emise mai multe masuri legislative de punere sub control a unui numar mare de substante psihoactive, comercializate sub denumirea de "droguri legale'.Ca urmare, multe dintre magazinele online folosesc acum mai mult website-uri, care nu contin codul de tara al Romaniei, ci unul international de tip "com' sau "net', iar de multe ori prezentarea este foarte putin explicita, neincluzand detalii privind pretul, modalitatea de utilizare si eventuale efecte. Astfel, la sfarsitul lunii iulie 2011, pe teritoriul national mai functioneaza un numar de 46 de magazine, ceea ce reprezinta o reducere cu aproximativ 70% fata de numarul de astfel de unitati care au fost identificate in luna martie a.c. In ceea ce priveste masurile de ordin legal adoptate de autoritati, ca urmare a activitatii desfasurate de catre echipele mixte de control se constata faptul ca in perioada februarie – iunie 2011 valoarea totala a amenzilor aplicate a insumat peste 3,98 milioane lei, fiind confiscate peste 30.300 plicuri, 46 capsule si 6 flacoane ce contineau substante psihoactive, confiscari in valoare echivalenta de 687.078 lei. De asemenea, prin activitatea echipelor mixte de control s-a reusit suspendarea activitatii unui numar de 97 de magazine de comercializare de astfel de produse, precum si inchiderea a 84 de astfel de unitati.
Vezi campaniile Agentiei Nationale Antidrog:
Sub sloganul "Alternative. Implica-te! In sport, drogurile nu isi au locul', s-au desfasurat partide de fotbal, partide de baschet, tenis de masa, sah, judo, karate, ciclism.
Campania "ABSENTUL' (perioada de implementare 26 iunie - 31 decembrie 2011) are ca scop prevenirea consumului de substante noi cu proprietati psihoactive (denumite impropriu "etnobotanice') in randul adolescentilor si tinerilor cu varste cuprinse intre 15 si 24 de ani, dar si la nivelul populatiei generale. Campania de prevenire are la baza rezultatele Studiului in Populatia Generala (General Population Survey), realizat de catre specialistii ANA o data la trei ani (2004, 2007, 2010). Scopul studiului este de a obtine informatii privind dimensiunea si tendintele consumului diferitelor droguri in populatie (15 - 64 ani) prin determinarea prevalentei si stabilirea modelelor de consum, conform standardelor europene.
Proiectul FRED GOES NET - "Interventii timpurii pentru consumatorii de droguri care au fost identificati/depistati pentru prima oara'. Proiectul are ca grup tinta tinerii consumatori de substante noi cu proprietati psihoactive, care au ajuns in atentia autoritatilor, dar care nu au devenit inca dependenti. Interventiile vizeaza tinerii cu varsta intre 14 - 25 ani.
Campania "DESCHIDE OCHII! FaRa RISCURI IN PLUS!', initiata de ANA, cu sprijinul tehnic si financiar din partea Biroului Natiunilor Unite pentru Droguri si Criminalitate (UNODC) si in parteneriat cu Romanian Harm Reduction Network (RHRN), Alianta pentru Lupta impotriva Alcoolismului si Toxicomaniilor (ALIAT), Asociatia Romana Anti-SIDA (ARAS), Asociatia Integration si Asociatia Carusel, ce se desfasoara in perioada 1 august -12 septembrie 2011, in Vama Veche, are si o componenta de prevenire si de reducere a riscurilor asociate consumului de substante noi cu proprietati psihoactive ("etnobotanice') si se adreseaza in primul rand celor care deja au initiat consumul. Conceptul de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri este o abordare de sanatate publica a consumului de droguri si se concentreaza mai mult pe reducerea consecintelor nefavorabile (negative) ale consumului de droguri decat pe eliminarea consumului sau pe abstinenta.
Aceasta campanie corespunde primului nivel de asistenta din sistemul romanesc de asistenta medicala, psihologica si sociala adresat consumatorilor de droguri, care are ca obiectiv general minimalizarea riscurilor asociate consumului de droguri, accesul fiind direct, la cererea acestora. Rolul acestui nivel este asigurarea identificarii, atragerii, motivarii si trimiterii consumatorilor de droguri spre serviciile specializate, abordarea nevoilor sociale si medicale de baza ale consumatorilor de droguri si coordonarea necesara cu resursele din nivelul 2 si 3.
In Bucuresti si Ilfov, 6936 de elevi informati despre efectele nocive ale consumului de droguri
De asemenea, in municipiul Bucuresti si la nivelul judetelor Iasi si Cluj, zone in care s-au inregistrat valori ridicate ale consumului de substante noi cu efecte psihoactive, specialistii ANA au derulat activitati specifice acestui domeniu, dupa cum urmeaza:
1.In municipiul Bucuresti si judetul Ilfov au fost informati despre efectele nocive ale consumului de droguri 6936 de elevi, 220 de profesori 100 de parinti, 59 de detinuti precum si 282 de agenti de politie.
2.La nivelul judetului Iasi au fost informati despre efectele nocive ale consumului substante noi cu efecte psihoactive 6806 de elevi, 1049 de profesori, 649 de parinti, 50 de preoti, 15 politisti de frontiera si 30 de detinuti.
3.La nivelul judetului Cluj au fost informati despre efectele nocive ale consumului substante noi cu efecte psihoactive 525 de elevi si 21 de profesori.