x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Incident sau accident?

Incident sau accident?

de Mircea Opris    |    01 Mar 2009   •   00:00
Incident sau accident?

FĂRĂ VICTIME  •  ATERIZARE FORŢATĂ LA TIMIŞOARA.
Alertă maximă pe Aeroportul Internaţional Timişoara, ieri dimineaţă, după ce piloţii unei aeronave de pasageri au anunţat că nu pot deschide trenul de aterizare.



15 echipaje de ambulanţă, mai multe echipaje de pompieri cu utilajele cu spumă ignifugă, jandarmi, poliţişti şi echipaje SMURD au deschins pe pistă. Avionul, un SAAB 2000, aparţinând Carpat Air venea de la Chişinău cu 47 de pasageri la bord, plus 4 membri ai echipajului şi ar fi trebuit să ajungă la Timişoara la ora 8.05. Activitatea a fost blocată pentru 4 ore iar 12 curse aeriene au fost întârziate sau anulate. Printer cei blocaţi şi echipa de fotbal de la FC Craiova.

MOMENTE TENSIONATE. Turunul de control a fost anunţat de piloţi că trenul de aterizare nu se deschide. Asta presupunea ca avionul să aterizeze "pe burtă” şi s-au luat în calcul cele două variante, aterizarea fie pe pistă, fie pe iarba din vecinătatea pistei. Timp de aproape două ore, aeronava a survolat aeroportul pentru a evacua de urgenţă cherosenul, astfel ca la aterizarea forţată rezervoarele de combustibil să fie goale. Avionul Carpat Air a urmat toate procedurile în astfel de situaţii. A trecut prin faţa turnului de control de trei ori pentru ca specialiştii să vadă dacă trenul de aterizare într-adevăr nu este coborât sau senzorii indică o defecţiune fără ca aceasta să se fi produs. Piloţii au coborât forţat aeronava, fără trenul de aterizare faţă, pe un pat de spumă ignifugă făcut de pompieri pe o porţiune de aproape 200 de metri.

EROII AERULUI. Practic, avionul a aterizat pe trenul principal, adică pe roţile din spate, ţinând botul ridicat. Pilotul a reuşit o performanţă deosebită. A salvat atât pasagerii, cât şi aeronava, care se afla în pericol de explozie. "Nu ne-a fost teamă, pentru că suntem pregătiţi şi antrenaţi pentru astfel de situaţii. Aproximativ la o distanţă de zece kilometri de pista de la Timişoara am sesizat problema. La scoaterea trenului am sesizat că trenul din faţă are o eroare. În procedura dată am efectuat procedura de «go around», procedura de ratare.", a declarat comandantul aeronavei, Iurie Oleacov, în cadrul conferinţei de presă organizate ieri la Timişoara. Dan Idolu, comandantul Aeroportului Internaţional Timişoara, a declarat că s-a aplicat un plan pentru situaţii de urgenţă, în colaborare cu Inspectoratul pentru Situaţii de urgenţă, Jandarmerie şi Salvare. Nouă pasageri rămân la Timişoara, restul aşteaptă îmbarcarea pentru a-şi continua drumul. Dan Idolu a ţinut să precizeze că pasagerii au fost debarcaţi, nu evacuaţi, aşa cum s-a spus anterior.

La Timişoara a venit şi un secretar de stat din Ministrul Transporturilor, Eusebiu Pistru, care a declarat că avem de-a face cu o defecţiune tehnică şi că urmează o anchetă. O echipă de la Ministerul Transporturilor s-a deplasat la Timişoara cu un avion al Aviaţiei Civile.

COLABORARE.
Mihai Benga, de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Timis, a relatat că a fost creat un covor de spumă pentru a atentua impactul cu solul şi pentru a preveni producerea unui eventual incendiu, precizând că nu au fost probleme deosebite. Şeful Companiei Carpat Air, Nicolae Petrov, a declarat că "am avut timp, din fericire, să pregătim aterizarea. Piloţii s-au descurcat foarte bine, aeronava practic nu este avariată. Urmează să vedem care sunt defecţiunile la roata trenului de aterizare care nu a ieşit în urma comenzilor. Pasagerii sunt stresaţi, dar nici unul nu a ceut asistenţă medicală. Aeronava este în serviciu şi nu e nici o problemă cu întreţinerea ei. În 10 ani de când avem Carpat Air, nu am avut nici un incident. » O aeronavă SAAB 2000, aparţinând aceleaşi companii, a lovit în decembrie 2006 un cal aflat accidental pe pistă, la decolarea de pe aeroportul din Bacău.


"Nu ne-a fost teamă, pentru că suntem pregătiţi şi antrenaţi pentru astfel de situaţii. Aproximativ la o distanţă de zece kilometri de pista de la Timişoara am sesizat problema. La scoaterea trenului am sesizat că trenul din faţă are o eroare. În procedura dată am efectuat procedura de «go around», procedura de ratare.", a declarat comandantul aeronavei, Iurie Oleacov, în cadrul conferinţei de presă organizate ieri la Timişoara


×
Subiecte în articol: observator timisoara