În perioada 1 iunie – 15 august, circa 40% din zborurile care au aterizat sau decolat de pe aeroporturile locale au avut întârzieri, iar 2% din zborurile programate au fost anulate în aceeaşi perioadă, potrivit datelor Eurocontrol. Vara acestui an a venit cu o altă rundă de provocări pentru cei care au ales în acest an să meargă în vacanţe cu avionul.
Spaţiul public a fost inundat de situaţii şi imagini din aeroporturi cu pasageri furioşi cărora zborul le-a fost întârziat chiar şi ore sau cursa a fost anulată. Mai mult, nervii pasagerilor au fost şi mai mult întinşi odată ce au aflat că operatorii aerieni nu le oferă compensaţii, cazare sau masă, ci trebuie să se descurce.
În urma anulării multor zboruri, în special de către compania Wizz Air, cel mai mare operator aerian de pe plan local, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului a îndemnat pasagerii afectaţi de zborurile cu probleme să se adreseze şi să facă sesizări Centrului European al Consumatorilor din România, adică o filială a Centrului European al Consumatorilor.
„Acest site este pus la dispoziţia consumatorilor români de Uniunea Europenă, pentru rezolvarea problemelor şi recuperarea prejudiciilor. Este important de reţinut că ANPC nu poate interveni şi nu poate aplica amenzi în acest caz, deoarece Wizz Air nu are reprezentanţă în România.“
„Cetăţenii români pot sesiza Centrul European al Consumatorilor România atunci când întâmpină probleme cu un produs sau un serviciu achiziţionat dintr-un alt stat european; vor să ştie ce drepturi au în timpul unor călătorii în alt stat European; vor să depună o plângere împotriva unei companii europene, în vederea soluţionării problemei“, au anunţat reprezentanţii ministerului pe pagina de Facebook a Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului.
Discuţia despre sancţionarea companiilor aeriene a apărut încă de anul trecut, când Blue Air a primit o amendă record de 2 milioane euro de la ANPC pentru anularea zborurilor. Instituţia spunea, la acea vreme, că nu poate aplica sancţiuni altor companii aeriene străine pentru că nu au sediul sau un punct de lucru în România. Wizz Air este cea mai mare companie aeriană locală, operând pe mai bine de jumătate din aeroporturile locale, iar cea mai mare bază aeriană din reţeaua companiei se află la Bucureşti. Cu toate acestea, ANPC nu poate dispune sancţiuni.
Ministerul a îndemnat pasagerii să se adreseze Centrului European al Consumatorilor, însă filiala locală spune că ea nu poate aplica sancţiuni pentru neregulile companiilor aeriene.
„ECC România, asemeni celorlalte Centre din Reţeaua ECC, face doar soluţionare pe cale amiabilă. Solicitările consumatorilor sunt analizate, apoi, dacă este cazul, sunt instrumentate împreună cu Centrul din statul unde are sediul comerciantul. Centrul din statul unde are sediul comerciantul ia legătura cu acesta şi încearcă găsirea unei soluţii pe cale amiabilă. În cazul în care o soluţie pe cale amiabilă nu este posibilă, consumatorii sunt direcţionaţi către autorităţile relevante, dacă există, sau li se oferă informaţii cu privire la celelalte mijloace de soluţionare existente (soluţionare alternativă a litigiilor, procedura europeană privind cererile cu valoare redusă, procedura normală prin instanţă etc.)“, spun reprezentanţii Centrului European al Consumatorilor din România la solicitarea ZF.
Centrul European a primit în perioada 1 iunie – 18 august 481 de sesizări de la cetăţeni români împotriva unor companii aeriene cu sediul în alte state membre ale Uniunii Europene. Cele mai reclamate companii au fost Wizz Air, Ryanair şi Lufthansa.
„Consumatorii au sesizat: 41% anulări, 26% întârzieri, 10% alte probleme (legate de rezervări, check-in online, credite de zbor etc.), 5% refuz la îmbarcare, 3% bagaje pierdute“, spun reprezentanţii Centrului European.
Principalele cauze ale întârzierii zborurilor, spun reprezentanţii Eurocontrol, sunt reacţionare, adică întârzieri cauzate de sosirea târzie a aeronavelor, a echipajului, a pasagerilor sau a bagajelor din călătoriile anterioare, cât şi întârzieri cauzate direct de compania aeriană.
Companiile low-cost alocă o singură aeronavă chiar şi pe 6-8 segmente, asta înseamnă că, dacă primul zbor al aeronavei are întârziere, va afecta toate celelalte zboruri pe care aeronava respectivă va trebui să le opereze în acea zi.
Aeroportul din Bucureşti, cel mai mare terminal după numărul de pasageri, a avut în perioada menţionată cele mai multe zboruri întârziate raportat la numărul de curse programate. Însă, la capitolul anulări, Aeroportul din Iaşi este pe primul loc, cu o rată a anulărilor de 2,9%. Pe aeroportul din Iaşi, cele mai multe curse sunt operate de Wizz Air.
(sursa: Mediafax)