Traian Idorescu este cel mai vârstnic pensionar al CFR. Ieri, la inaugurarea căii ferate Curtici – Arad, el a povestit din experienţa trăită în ianuarie 1948, când a condus trenul regal de la Simeria în Marea Britanie, locul unde a fost trimis în exil Regele Mihai.
Traian Idorescu este unul dintre cei mai vârstnici pensionari ai CFR, care a condus trenul regal de la Simeria, trenul cu care Regele Mihai a plecat în exil. A fost cel mai memorabil eveniment din viaţa sa, părtaş la un episod important al istoriei României. Ţine minte şi acum numărul locomotivei: 230236. A ţinut neapărat să vină la festivitatea de sărbătorire a 150 de ani de la inaugurarea căii ferate Curtici – Arad, pentru a-şi aminti de vremurile când lucra la CFR. Are 98 de ani şi a fost adus cu un scaun cu rotile la gară, unde se sărbătorea prima intrare a trenului în Arad.“Am lucrat 40 de ani la CFR, în 1967 m-am pensionat, dar mi-a plăcut foarte mult această perioadă. Nu mi se pare foarte mare diferenţa de atunci şi de-acum, pentru că şi acum, şi atunci era important să-ţi faci meseria, iar mie mi-a plăcut ceea ce am făcut. Am lucrat ca mecanic de locomotivă şi zic eu că mi-am făcut datoria. După o perioadă m-au promovat şi m-au făcut şef de secţie la atelierele CFR de reparat locomotive, de unde am şi ieşit la pensie. Nu pot să mă laud că a fost foarte bine sau foarte uşor în această perioadă, dar am muncit şi sunt mândru de ceea ce am realizat la CFR, cât timp am fost în putere. Acum nu mi-a rămas decât amintirea acelor vremuri, iar această sărbătoare a fost o bună oportunitate să vin aici, la fostul meu loc de muncă, unde am lucrat patru decenii. Festivitatea asta îmi aduce aminte de vremea când eram tânăr şi de toate întâmplările de-atunci. Atmosfera dintr-o gară nu se poate compara cu nimic altceva: să auzi fluieratul trenului sau zgomotul locomotivei când soseşte în gară! Trebuie să fii făcut pentru asta, să fii pasionat!”, ne-a spus Traian Idorescu.
DRUMUL PÂNĂ ÎN MAREA
BRITANIE
Bătrânul mecanic îşi aminteşte că momentul cel mai emoţionant
al carierei sale a fost atunci când a manevrat trenul cu care Regele Mihai a
plecat din România în Marea Britanie. A condus garnitura câteva sute de
kilometri. “Mi-a părut rău de el, că era tânăr, ceva mai tânăr decât mine. Părerile
oamenilor erau împărţite la vremea respectivă, dar cum comuniştii preluaseră
puterea, nimeni nu avea curajul să îi înfrunte. Eu am primit ordin de serviciu
să conduc garnitura şi mi-am făcut treaba. A fost cel mai important drum pe
care l-am făcut: câţi pot spune despre ei că au dus un rege în exil?!” – îşi
aminteşte bătrânul mecanic. Totul s-a petrecut în mare grabă, garnitura nu a
avut întârzieri, căci comuniştii se grăbeau să scape de rege. Îşi aminteşte că
se vorbea că în vagoane erau bogăţii inestimabile, că în staţiile prin care
trecea trenul erau oameni înarmaţi, ca nu cumva regele să încerce să evadeze.
Abia peste ani a aflat că, de fapt, regele a plecat fără multe bunuri – practic numai cu hainele de pe el. Regretul său este că nu a avut ocazia să îl vadă pe Regele Mihai în carne şi oase de la revenirea sa în ţară.