x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Licitatie / Armata cumpara avionul-sita

Licitatie / Armata cumpara avionul-sita

de Dan Constantin    |    07 Dec 2006   •   00:00
Licitatie / Armata cumpara avionul-sita

Ministerul Apararii justifica alegerea ofertei mai scumpe cu 12 milioane de euro pentru avionul Spartan fa-bricat de firma italiana Alenia. Gre-cii, care l-au cumparat si ei, plang dupa bani: in avion intra apa! Conferinta de presa organizata de Romtehni-ca nu a putut sa inlature suspiciunile privind licitatia scandaloasa.

Publicarea, in editia de ieri a Jurnalului National, a anchetei "Licitatie cu cantec la Aparare" a fost motivul organizarii intempestive a unei conferinte de presa la Romtehnica.

In fata ziaristilor au aparut secretarul de stat Ioan Ion, sef al Departamentului de Armamente, impreuna cu seful de sectie Departament Inzestrare, comandor Constantin Apostol. In timp ce scandalul licitatiei cu dedicatie ia amploare, reprezentantii Ministerului Apararii aveau o mina oparita, parand scosi la taiere. A rezultat o argumentatie puerila pentru apararea licitatiei in urma careia a fost acceptata oferta cea mai scumpa. Incercand sa explice decizia de a cheltui in plus cel putin 12 milioane de euro, oficialii Apararii au spus ca pretul nu a mai contat dupa ce oferta EADS CASA a fost descalificata. Punctul de sprijin - viteza de urcare a aparatului - avantaja avionul firmei Alenia, dar acest criteriu nu era esential potrivit caietului de sarcini.

In pagina de internet a Fortelor Aeriene ieri se putea inca citi, referitor la avionul scurt/mediu curier: "Costul de achizitie, cel mai mic, siguranta in exploatare, maturitatea echipamentelor majore si indeosebi cel mai bun cost al ciclului de viata vor fi decisive in alegerea tipului de avion pe care Armata Romana il va utiliza cel putin trei decenii". Vorbe goale pentru comisia de licitatie: nu doar pretul aparatelor, dar si durata de viata si costurile de mentenanta fac din oferta italienilor, data castigatoare, una perdanta.

Alt argument fluturat in conferinta de presa de cei doi oficiali - standardele NATO. Ca si cand avionul C-27J Spartan ar fi o obligatie de la NATO! Fals, nu exista asa ceva; nici chiar italienii nu l-au introdus in dotare, iar cele cateva sute de aparate ale spaniolilor aflate in exploatare in mai multe tari nu au contat pentru jonglerii licitatiei.

Concluziile amare ale grecilor sunt ignorate la Bucuresti. Asteptam cu interes reactia fireasca a ministrului Apararii si apoi a CSAT. Vartejul acestui scandal international nu poate fi oprit usor.

APA LA BORD
"Au fost identificate probleme majore la aparatele C-27J acceptate de fortele aeriene elene, ceea ce a dus la sistarea achizitiilor. Cea mai grava problema este cea a etanseizarii precare descoperite initial la unul dintre cele doua aparate, dar trecuta cu vederea.
Mai precis, in urma unor precipitatii abundente, in cabina pilotului a fost descoperita apa, atat sub scaunul acestuia, cat si sub scaunul copilotului. Potrivit estimarilor initiale, incidentul a fost pus pe seama unei trape de acces lasate deschise in partea superioara a fuselajului. In orice caz, cateva zile mai tarziu, acelasi lucru s-a intamplat si cu al doilea avion care se aflase in hangar in timpul primei ploi. O alta problema identificata a implicat generatorul de urgenta al aeronavei, care preia functiile generatorului principal cu o anumita intarziere, dupa ce acesta cedeaza. In consecinta, aeronava e lipsita de curent electric timp de cateva secunde".
  • revista greaca Stratigikh, Strategia
  • GRECII PLANG
    "Aparatele C-27J Spartan, realizate de compania Lockheed in colaborare cu Alenia, sunt aeronave pentru transporturi tactice pe care oficialii le-au considerat potrivite pentru nevoile fortelor aeriene elene. Prin urmare, Guvernul de la Atena a comandat 12 aeronave, iar comisioanele au ajuns, evident, acolo unde trebuia sa ajunga. Grecia este cunoscuta drept un client bun, reputatie obtinuta mai ales in alte cazuri similare. Cand primul aparat cu seria 4117 a fost adus in Grecia, in el a inceput sa patrunda apa. A doua si a treia aeronava, cu seriile 4418 si 4121, au avut aceeasi problema, iar tehnicienii pomenesc despre multe alte cazuri. In consecinta, fortele aeriene elene au fost obligate sa ceara sistarea livrarilor pana la remedierea problemelor. Cumparam orice ni se ofera, le platim de moderne si noi, mai apoi... dam fuga sa rezolvam problemele aparute. Desigur, oferim si servicii aditionale, punandu-ne la dispozitie drept bancuri de testare".
  • Revista greaca AXIA, numarul din 4 martie 2006
  • ×
    Subiecte în articol: observator