Gabriel Liiceanu, fondatorul grupului Humanitas, a declarat sâmbătă că brandul de ţară este o frunză verde, "cam puţin" având în vedere că în mijlocul nostru se află Mircea Cărtărescu, pe care "nu suntem în stare" să-l propunem lumii ca brand şi ignorăm o creaţie care survine rareori în istorie.
Editura Humanitas a sărbătorit 20 de ani de la prima ediţie a cărţii "Nostalgia" de Mircea Cărtărescu, sâmbătă seară, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu.
El a precizat că recitind "Arhitectul", povestea cu care se termină volumul "Nostalgia", a avut o senzaţie "extrem de neplăcută": "Că orice aş face nu aş putea să ajung în ograda unei asemenea performanţe (...) Senzaţia de perfecţiune totală, de reuşită care nu e la îndemâna oamenilor în mod obişnuit, de reuşită care survine rareori în istorie, am avut-o din plin".
Ulterior, Liiceanu s-a "apropiat" de felul în care este "perceput" Cărtărescu în spaţiul public în prezent.
"Când s-a pus problema unui brand al României, doamna Elena Udrea, cred, care a trebuit să-l producă, a ales o frunză verde. De care pe urmă domnul Lucian Boia şi-a bătut joc intens, când a constatat care este brandul de ţară al României - o frunză verde. Cam puţin oferi lumii arătând o frunză verde. Dar după ce citeşti o carte ca asta, pe care o sărbătorim acuma ("Nostalgia", n.r.), te întrebi în ce hal suntem dacă având aşa ceva în mijlocul nostru nu suntem în stare să-l propunem ca brand lumii. Nu cred că sunt multe popoare care ar fi făcut eroarea asta, să-şi bată joc de un om de această anvergură, să ignore o asemenea creaţie, să n-o pună în lumină şi să-i lase pe străini să-l descopere, dar nu cu forţa cu care l-ar fi descoperit, dacă ţara lui o făcea în mod sistematic. Eu cred că voi apuca momentul - Mircea Cărtărescu sigur îl va apuca - când voi vedea mult râvnitul premiu Nobel luat de el", a mai spus Gabriel Liiceanu.
Citeste articolul complet, aici.