x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Made in RO: creativitate şi nostalgie cu branduri româneşti

0
Autor: L. Budin 19 Noi 2019 - 13:16
Made in RO: creativitate şi nostalgie cu branduri româneşti
Vezi galeria foto

Cutii de bomboane Suchard, detergentul Deval Lux, litografii Guban, afişe mobilizatoare pentru clasa muncitoare, jucării de la Metaloglobus... Până pe 24 noiembrie, la ARCUB, în Capitală, expoziţia „Made in RO: muzeu temporar de publicitate și branduri românești” oferă nu doar o incursiune plină de culoare în istoria reclamelor de la noi, ci dă şi indicii pline de farmec despre evoluţia societăţii româneşti.

 

Mărcile autohtone, designul lor, modul în care li se făcea reclamă spun, şi ele, povestea unei naţiuni. Ce produse cumpărau românii în urmă cu peste o sută de ani? Ce branduri erau apreciate în perioada interbelică şi cum erau ele promovate – dar în cea comunistă? Câte au mai rămas astăzi şi de ce ne trezesc atâtea amintiri?

La ARCUB, în renovatul Han Gabroveni, electrocasnicele, cosmeticele, reclamele la ciorapi sau la motoreta Mobra capătă un suflu nou şi devin obiecte de studiu. Arată transformările din domeniul  economic şi cultural, schimbările de stil şi de mentalităţi. Fiecare încăpere e dedicată unei epoci: atenbelică, interbelică, comunistă, postcomunistă. Şi mai e încăperea centrală, care cuprinde un fel de „best of” şi unde se ţin conferinţele pe teme de interes: de la „Publicitatea trece mai întâi prin stomac” la „Portretul femeii în advertising”.

 

Conferinţe şi ateliere

Iniţiativa aparţine Asociaţiei Escu, iar evenimentul este la a doua ediţie – pentru că a avut mare priză la public. Anul acesta, tinerii entuziaşti de la Escu, provenind din industria creativă, au adus nu atât tipărituri publicitare, cât foarte multe obiecte, din mai multe colecţii private. Tot o premieră este şi programul de conferinţe, la fel şi atelierele creative organizate cu câteva licee, în care elevii sunt învăţaţi să construiască un brand de la zero.

Andreea Dănescu, iniţiatorul proiectului, ne spune că, de la deschidere până acum – adică de la începutul lunii noiembrie – muzeul a înregistrat deja câteva mii de vizitatori. În mod surprinzător, majoritatea tineri. Au fost şi părinţi cu copii: „Micuţii erau foarte amuzaţi de jucăriile din perioada comunistă, ziceau că-s un pic cam urâţele faţă de cele actuale, din comerţ – iar asta dădea naştere unor dialoguri foarte interesante. Părinţii îşi explicau copilăria, iar cei mici întrebau la ce folosesc anumite obiecte, care nu mai sunt acum în uz sau care au căpătat o nouă înfăţişare”, adaugă Andreea.

 

Un microcosmos cultural

De unde nostalgia pentru brandurile de altădată? „Am descoperit, făcând documentarea pentru proiect, că publicitatea în sine este un soi de microcosmos cultural, în care poţi să găseşti uzanţele cumpărătorilor români din toate timpurile”, spune Andreea. „Publicitatea oferă nişte fragmente antropologice despre societatea românească, în descursul mai multor etape, şi e foarte interesantă, de exemplu, trecerea de la capitalismul din perioada antebelică la cel din perioada interbelică sau de la acesta din urmă la producţia de masă din perioada comunistă – cum s-a făcut etatitizarea şi cum s-a schimbat toată paradigma, inclusiv a comunicării brandurilor respective”.

Mulţi asociază anumite branduri cu perioada copilăriei – mai ales că muzeul temporar are o încăpere specială dedicată jocurilor şi jucăriilor. „Copilăria în sine e o zonă confortabilă, în care lumea se întoarce mereu cu plăcere”, spune Andreea.

 

Radiografia unui popor

Muzeul Made in RO face, într-un fel, şi radiografia noastră, ca popor: „Arată că suntem foarte creativi – se vede asta mai ales din publicitatea antebelică şi interbelică, care e de-o splendoare greu de egalat”, spune Andreea. „Mai pune în evidenţă faptul că suntem un neam plin de umor, căruia îi place să se joace cu clişeele, dar să le şi încalce. Şi mai arată că am avut o industrie puternică şi spirit antreprenorial.”

Expoziţia contrazice mitul cum că în perioada comunistă nu se făcea publicitate. „E complet greşit! Am avut nişte ilustratori senzaţionali, cu machete publicitare care sfidau inclusiv propaganda comunistă – şi din breasla cărora s-au format primii creativi din anii ’90”.

Asociaţia Escu are în plan să găsească o casă permanentă pentru diversele colecţii private de acest gen din ţară. „În momentul acesta, muzeul brandurilor e unul din cele mai vizitate în Bucureşti. Înseamnă că oamenii au nevoie de o zonă de redescoperire a trecutului, care asigură şi legătura cu contemporanul.”

 

„De ce suntem nostaligici? Pentru că, în trecut, se fabrica foarte mult Made in RO, iar acum suntem consideraţi Made in China sau Made in Turkey. Pentru mine a fost efectiv un prilej de mândrie să răstorn produsele şi să văd că sunt fabricate în România”

Andreea Dănescu, Asociaţia Escu

 

Credit foto: Valentin Micu


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Prognoza METEO pentru 9, 10, 11 și 12 iunie: Cer senin

Prognoza METEO pentru 9, 10, 11 și 12 iunie: Cer senin
Vremea se va menţine cãlduroasã în cea mai mare parte a ţãrii. Cerul va fi variabil, cu înnorãri temporar accentuate în zonele montane şi submontane unde vor fi averse, descãrcãri electrice şi intensificãri...

Peste 300 de acţiuni de salvare montană

Peste 300 de acţiuni de salvare montană
Asociaţia Naţională a Salvatorilor Montani din România a centralizat activitatea pe luna iulie a celor 42 de structuri ale sale. În această perioadă de vârf, salvamontiştii au intervenit în 317 acţiuni de...

Focar Covid-19 la Focșani. 16 copii, pozitivi cu noul coronavirus

Focar Covid-19 la Focșani. 16 copii, pozitivi cu noul coronavirus
Un nou focar de Covid-19 în municipiul Focșani la centrul de copii cu dizabilități „Harap-Alb”. Este vorba despre 17 persoane depistate pozitiv în urma testărilor, respectiv de 16 copii și un adult, angajat al...

Studiu: măştile din bumbac sunt eficiente

Studiu: măştile din bumbac sunt eficiente
Cercetătorii de la Universitatea americană Duke au testat mai multe tipuri de măşti, pentru a vedea care sunt o barieră împotriva coronavirusului. Cea mai bună a fost masca N95, folosită de lucrătorii sanitari,...

Digitalizarea educației și "catedra de acasă"

Digitalizarea educației și "catedra de acasă"
Digitalizarea educației presupune folosirea tehnologiilor în educatie și dobândirea abilităților de a lucra cu aceste tehnologii. Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României anticipează digitalizarea...

Cremele potrivite de protecţie solară

Cremele potrivite de protecţie solară
Ideea că expunerea excesivă la soare, la orele amiezii, nu ne afectează dacă folosim creme de protecție este greșită. Dermatologii recomandă prudență în gestionarea orelor de plajă și mare atenție la...

Lovitură pentru Guvernul Orban. Senatul a respins OUG care majora etapizat alocațiile copiilor

Lovitură pentru Guvernul Orban. Senatul a respins OUG care majora etapizat alocațiile copiilor
Ordonanța de urgență prin care alocațiile copiilor urmau să fie majorate cu 20% de la 1 septembrie a fost respinsă de către Senat. Decizia fost adoptată cu 87 de voturi „pentru”, 29 „împotrivă”...

Creșterea alocațiilor cu 20%, respinsă de Senat

Creșterea alocațiilor cu 20%, respinsă de Senat
Comisia pentru muncă din Senat a respins Ordonanţa de urgenţă privind majorarea etapizată a alocaţiilor pentru copii. Decizia fost adoptată cu 87 de voturi „pentru”, 29 „împotrivă” și 12...

Accident grav în Otopeni: Circulaţia pe sensul către Capitală este oprită

Accident grav în Otopeni: Circulaţia pe sensul către Capitală este oprită
Centrul Infotrafic din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române a anunţat, marţi, că o persoană a fost rănită în urma unui accident rutier produs pe DN 1 Bucureşti - Ploieşti, pe raza oraşului...

Alertă de la hidrologi: Cod galben de inundații pe râuri din mai multe județe ale Transilvaniei

Alertă de la hidrologi: Cod galben de inundații pe râuri din mai multe județe ale Transilvaniei
Hidrologii au emis marți atenționări Cod galben pe râuri din mai multe județe ale Transilvaniei – Cluj, Alba și Hunedoara.   Potrivit INHGA, se pot produce scurgeri importante pe versanţi, torenţi,...

Cîțu susține că jumătate din deficitul bugetar reprezintă costul crizei economice

Cîțu susține că jumătate din deficitul bugetar reprezintă costul crizei economice
Ministrul Finanțelor , Florin Cîțu spune că jumătate din deficitul bugetar reprezintă costul crizei economice. El susține că acest cost are două componente, o creștere a cheltuielilor bugetare...

Focarul de la Centrul de Reabilitare din Huşi s-a extins: Numărul infectaților a ajuns la 190

Focarul de la Centrul de Reabilitare din Huşi s-a extins: Numărul infectaților a ajuns la 190
Alertă la Centrul Abilitare şi Reabilitare pentru Persoane Adulte din Huşi. De la cele 76 de persoane care erau confirmate sâmbătă cu SARS COV2 marţi, autorităţile din Vaslui au anunţat...

Blue Air a anunțat că reia zborurile către Oradea

Blue Air a anunțat că reia zborurile către Oradea
Blue Air a anunțat reluarea zborurilor către Oradea, de patru ori pe săptămână. Compania a incluis și rute noi între București și Timișoara, respectiv Basău, dar și Bacău - Cluj Napoca,...

Managerul Spitalului de Urgență Vaslui, internat în stare gravă din cauza infecției cu COVID-19

Managerul Spitalului de Urgență Vaslui, internat în stare gravă din cauza infecției cu COVID-19
Managerul Spitalului Județean de Urgență (SJU) Vaslui, Ana Rinder, este internată în stare gravă din cauza infecției cu COVID-19. Ea a fost transferată astăzi la Institutul Matei Balș din...

Ciolacu, despre Gherman: Om echilibrat, care a slujit întotdeauna idealurile social-democrate

Ciolacu, despre Gherman: Om echilibrat, care a slujit întotdeauna idealurile social-democrate
Marcel Ciolacu, liderul interimar al PSD a transmis pe pagina sa de Facebook un mesaj după decesul lui Oliviu Gherman. „Am aflat cu tristețe despre dispariția dintre noi a lui Oliviu Gherman, unul dintre...
Serviciul de email marketing furnizat de