x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Mari romani: strict secret!

Mari romani: strict secret!

de Dana Andronie    |    Cristina Ologeanu    |    Adriana V. Paduraru    |    25 Oct 2006   •   00:00
Mari romani: strict secret!

Televiziunea Romana a sustinut cu un milion de euro campania "Mari romani" si din taxele tv, asadar din bani publici. Am incercat sa aflam cum s-au ales primii 100 de romani si, implicit, primii 10. Mai exact, am vrut sa stim numarul voturilor in baza caruia s-a facut clasamentul. TVR a refuzat sa faca publice aceste date, incalcand Legea audiovizualului din Romania. Are ceva de ascuns televiziunea publica? Televiziunea Romana a sustinut financiar campania "Mari romani" si din taxele tv, asadar din bani publici. Am incercat sa aflam cum s-au ales primii 100 de romani si, implicit, primii 10. Mai exact, am vrut sa stim numarul voturilor pe baza caruia s-a realizat clasamentul. TVR a refuzat sa faca publice aceste date. Motivul?

Conform formatului si regulilor impuse de proiectul programului "Mari romani", preluat de la BBC, televiziunea publica nu poate furniza alte informatii despre campanie, in afara de cele trimise deja. Aceasta este pozitia oficiala a Departamentului de comunicare si relatii internationale TVR. Cu alte cuvinte, nu avem dovada ca lista cu cei 100 de "mari romani" este intocmita exact dupa procentajul obtinut de fiecare candidat in parte. In cazul acesta, nu ne ramane decat sa credem pe cuvant Televiziunea Romana ca cei aflati in clasament sunt alesi in baza voturilor exprimate de drept.

DIN BUZUNARUL PUBLIC. Dar cum suntem platitori de abonament, putem cere sa se faca publice voturile pentru fiecare "mare roman", pentru a ne convinge ca TVR a calculat corect voturile. Sa aiba TVR ceva de ascuns? "Regulile impuse de BBC" nu fac altceva decat sa lase loc de interpretari. Astfel, va putem spune, neoficial, ca in topul celor 10 "mari romani" s-ar fi aflat si Nicolae Ceausescu, si Gigi Becali. Televiziunea incalca Legea audiovizualului din Romania prin nefurnizarea datelor care trebuie facute publice. Ralu Filip, presedinte CNA, sustine ca TVR nu a jucat cu cartile pe fata: "Fiind o emisiune bazata pe telefoane din partea publicului, postul este obligat ca la sfarsitul emisiunii sa anunte cate apeluri a primit. Aceasta emisiune este rezultatul unor orgolii, care au fost finantate din bani publici. TVR a incalcat Legea audiovizualului din Romania acceptand sa semneze contractul cu BBC, care limiteaza furnizarea de informatii catre public. Astazi (n.r. - ieri) am trimis o scrisoare postului public de televiziune prin care cerem sa informeze publicul in legatura cu numarul mesajelor primite prin orice mijloace de comunicare".

TVR a facut public bugetul initial alocat acestei campanii: 600.000 de euro (inclusiv pretul de achizitie a formatului). Insa am aflat ca s-ar fi cheltuit peste un milion de euro. Daca tot suntem la capitolul cheltuieli, din aceleasi surse sigure va spunem ca fiecare "avocat" al "marilor romani" finalisti ar fi primit cate 3.000 de euro in mana.

S-a cheltuit enorm pentru a afla cine este cel mai mare dintre cei mai mari romani si nici macar nu avem certitudinea ca topul insa a fost realizat pe bune. Dovada! Vrem dovada!

AVEM VALOARE... Harta Romaniei a fost "calcata" in picioare

TARA, CALCATA IN PICIOARE. Daca tot s-au tocat bani publici, ar fi fost indicat ca TVR sa aiba mai mult respect fata de telespectatorul roman. Din decorul emisiunii "Mari romani" a facut parte si harta Romaniei, calcata in picioare (la propriu) de prezentatorii Radu Naum si Irina Pacurariu. Ce putem intelege din mesajul transmis de producator? Ca avem un respect atat de profund fata de imaginea tarii, incat ne-am asezat confortabil cu picioarele pe EA. Pornind de la acest mic detaliu (foarte important, de altfel) pana la publicitatea agresiva si ilegala, bilantul campaniei impuse de TVR are mai multe bile negre decat albe. Poate singurul lucru bun a fost ca poporul a descoperit, prin documentare, ce personalitati are! Stati asa, ar mai fi un aspect pozitiv: romanii au aflat de existenta pastorului evanghelic Richard Wurmbrand! "De unde si pana unde Mihai Eminescu este pus in aceeasi balanta cu Richard Wurmbrand? Se face o clasificare a valorilor romanesti de-a lungul sutelor de ani sau o parodie cu tot felul de fosti cetateni romani? Este o dezbatere intelectuala sau doar asa, inca un «politically correct show», in cinstea intrarii noastre in UE, pentru a demonstra ca am invatat regulile trasate?" Acest mesaj ne-a fost trimis de Corneliu Florea, din Winnipeg - Canada, la 15 octombrie. Avem dreptul sa ne intrebam care au fost, de fapt, criteriile dupa care s-au ales cei 100 de romani? Nu se poate sa aduni merele cu prunele si sa-ti dea capsuni. Cam asa s-a intamplat si cu topul intocmit de TVR, din care romanii au fost convinsi, intr-un mod agresiv, judecand dupa numarul mare de spoturi - 6.900 la numar - , sa aleaga zece capsuni dintr-o suta de prune. Adica, zece mari romani din 100.

PROMO. Ralu Filip, presedinte CNA, sustine ca modul in care televiziunea publica a promovat "Mari romani" nu corespunde Legii audiovizualului: "Art. 27 din Legea audiovizualului spune ca publicitatea si materialele autopromotionale trebuie sa fie introduse separat de programe prin semnale de avertizare. Astfel, omul stie cand incepe publicitatea, respectiv promo-ul, si cand se termina. De asemenea, art. 28, pct. 2 din aceeasi lege, prevede ca Societatea Romana de Televiziune poate insera spoturi publicitare si promotionale numai intre programe, si nu pe parcursul acestora. Or, Televiziunea Romana a facut aceste lucruri toata saptamana, fara a avea voie. CNA nu are cvorum si Televiziunea a profitat de acest lucru. Putea sa-si promoveze emisiunea in calupuri publicitare, nu sa recurga la aceasta forma de publicitate, care a tinut zile in sir". Ba chiar mai mult, presedintele Consiliului National al Audiovizualului crede ca publicitatea stradala seamana mai degraba a manipulare decat a promovare: "Era mai simplu sa se faca un panou pe care sa scrie: «Urmariti emisiunea!» decat «Votati Stefan cel Mare sau Mihai Viteazu etc.!». Aceasta forma de publicitate mi se pare o forma de manipulare".

ULTIMA ORA
La cererea CNA, Televiziunea Romana a emis un comunicat cu date pe care "de altfel, le-am mai facut publice". Multumim TVR ca ne-a furnizat aceleasi informatii pe care are voie (conform contractului cu BBC) sa le faca publice. Dar nu ne-a raspuns la intrebarea: Ce procent a avut fiecare personalitate in parte din topul 100? Ca sa inteleaga si departamentul de comunicare, exemplificam: Ce punctaj i-a asigurat lui Gigi Becali locul 13 s.a.m.d.? Ralu Filip atrage atentia asupra posibilitatii ca o persoana sa fi votat de mai multe ori o personalitate: "Nu stiu daca au existat masuri de siguranta, astfel incat sa nu se dea mai mult de un SMS/personalitate, mai mult de o postare pe site si mai mult de un apel pe linia verde. Daca TVR recunoaste ca nu are relevanta unui studiu stiintific sau televoting reprezentativ, atunci ce importanta mai au acesti 10 mari romani?".
×