Patru filiere de traficanti de masini de lux au fost anihilate de Politia de Frontiera, dupa ce au âjonglat" cu 60 de autoturisme furate din Occident. Dintre aceste âbijuterii", sase au fost depistate in Capitala.
ION ALEXANDRU, EDUARD PASCU
Mercedes, Audi si BMW sunt doar cateva dintre marcile preferate de filierele mafiote. Valoarea unui singur autoturism de acest gen depaseste 40.000 de euro, iar metodele prin care traficantii intra in posesia lor sunt atat de diverse, incat i-au lasat masca pana si pe anchetatori.
Mercedes furat direct din show-room
Din cele 6 masini descoperite in Bucuresti fac parte un Audi A4 si un Mercedes SLK, depistate de anchetatori in parcarea unui restaurant din Drumul Sarii. Pentru a evita un scandal, politistii au recurs la un siretlic. I-au anuntat pe âproprietari" ca Mercedesul a fost implicat intr-un accident rutier soldat cu moartea victimei. Invitati la Politia de Frontiera pentru lamuriri, âproprietarii", doi indivizi cu dubla cetatenie (romano-americana, respectiv romano-cipriota), au fost anuntati ca masinile sunt furate. Dovada ca ei nu au putut prezenta nici un act de proprietate asupra masinilor. O alta masina, un Mercedes CLK, fabricat in 2003, a carui valoare depaseste 4 miliarde de lei, a fost furat dintr-un magazin de prezentare din Elvetia. El a fost introdus in Romania la mijlocul acestei luni, insa anchetatorii nu l-au retinut pe sofer, ci l-au supravegheat pentru a ajunge la capii acestei retele. Masina fusese furata la comanda si trebuia sa ajunga in Belarus, transportul ei intrand in sarcina unei filiere formata din romani si basarabeni ce foloseau ruta Elvetia-Austra-Ungaria-Romania-Republica Moldova-spatiul ex-sovietic. Anchetatorii sustin ca aceasta filiera avea pe âagenda de lucru" transportarea altor 24 de masini.
Si fara masini, si fara bani
De-abia dupa ce politia le-a confiscat Mercedesurile, soferii au inteles ca masinile pe care le cumparasera erau de fapt furate. Trei romani, cu varste cuprinse intre 25 si 50 de ani, au fost trasi pe dreapta, deoarece se aflau la volanul unor autoturisme furate din Italia. Masinile au fost parcate in curtea Inspectoratului General al Politiei de Frontiera si se alatura altor 30 de autoturisme de lux recuperate de la o alta filiera de traficanti moldoveni si romani.
Arta âspalarii" masinii
Metodele folosite de traficantii de masini de lux sunt diverse. Prima: frauda la asigurari. Proprietarul preda unui traficant autoturismul, procura de folosinta a masinii, cheile si actele autoturismului. Dupa care, prin intemediul organizatiei, autovehiculul este transportat intr-o alta tara, âspalat" prin vanzari succesive, iar ulterior declarat furat de catre proprietar, care primeste âcomision". Alta metoda: furtul la comanda. Traficantii fura o marca de culoarea si din anul fabricatiei cerute de client si i-o vinde sub pretul real. Reabilitarea radierii este una dintre cele mai noi metode folosite. Dupa ce o masina este distrusa intr-un accident, reteaua cumpara de la proprietar actele si le foloseste pentru a introduce in circulatie o masina furata.
Detectiv particular, informatorul politiei
La decapitarea filierelor de traficanti a participat si un detectiv particular. Acesta, un roman stabilit in Germania, âalearga" de mai mult de zece ani sa recupereze masinile furate din occident. El lucreaza pentru mai multe societati de asigurari din strainatate care sunt inselate anual cu milioane de euro. In prezent, detectivul in cauza are de lamurit situatia a nu mai putin de 60 de masini despre care se banuieste ca sunt furate din Vest. Cel mai lung drum pe care l-a facut, urmarind un astfel de autoturism, a fost din Serbia pana in Norvegia la Oslo. Comisionul perceput pentru recuperarea masinilor furate este proportional cu valoarea pentru care bunul sustras a fost asigurat. El poate primi pentru un autoturism recuperat chiar si 40.000 de euro.