x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Maşini închiriate pe bani grei

Maşini închiriate pe bani grei

de Gabriela Mladin    |    28 Apr 2009   •   00:00
Maşini închiriate pe bani grei

Închirierea de autoturisme cu şofer este pentru Societatea Naţională a Lignitului Oltenia (SNLO) o practică veche de 12 ani. În fiecare an, compania de cărbune prefera să închirieze pe sute de mii de euro maşinile, în loc să le achiziţioneze.



Doar la o singură exploatare de cărbune, din cele cinci pe care le deţine SNLO, în ultimii doi ani s-au cheltuit peste 300.000 de euro pentru închirierea maşinilor. Cu aceşti bani, compania statului îşi cumpăra 30 de autoturisme pe care le putea folosi de la an la an. Afacerile cu strămutările de lux au făcut "găuri adânci" în bugetul companiei de lignit din Oltenia, prejudicii pe care anchetatorii încearcă acum să le recupereze de la cei care au prăduit instituţia statului. Afacerile cu maşini închiriate de SNLO ţin de lipsa de logică a fiecărui manager care, din 1997 şi până în prezent, s-a perindat pe la conducerea companiei. Sumele folosite în cei 12 ani la închirierea de autoturisme de lux ar fi transformat SNLO într-o adevărată "flotă" auto, dacă cu aceşti bani ar fi fost achiziţionate maşini.

Gafele actualului "general", Dan Burlan, duc însă la prejudicierea companiei statului, o instituţie în care a fost numit politic, ştiindu-se faptul că omul deţine carnetul de membru la Partidul Democrat-Liberal, la fel cum se ştie şi că, dacă n-ar fi fost un fidel, să-i spunem prieten, al lui Ionel Manţog, n-ar fi ajuns într-o asemenea funcţie. Inginer de meserie, Burlan a dat dovadă că n-are nici o treabă cu domeniul economic, juridic şi managerial. Într-un comunicat de presă, semnat chiar de directorul general al SNLO, Dan Burlan, se explică faptul că închirierea autoturismelor cu şofer este o practică moştenită din 1997, atunci când ministerul de resort a fost de acord cu externalizarea acestei activităţi. "Dacă toţi directorii dinaintea mea aşa au făcut, am considerat că este o practică bună. Nu am făcut vreodată un calcul, dacă aş fi folosit aceşti bani pentru achiziţionarea de maşini, câte aş fi putut cumpăra. Ştiu că în buget, de când sunt eu director, nu există bani pentru investiţii, ci doar pentru prestări servicii", a precizat Burlan.

CINE FACE BUGETUL?

După ce a fost întrebat cine face bugetul, Burlan a dat un răspuns "ingineresc": "Păi, noi îl facem, dar n-am prevăzut bani pentru investiţii, ci doar pentru prestări servicii". Tot Burlan mai spune în comunicat că a redus costurile la mai multe capitole, exemplificând situaţia de la Berbeşti astfel: "Dacă în anul 2008 activitatea de închiriere a autoturismelor cu şo-fer se desfăşura cu 18 maşini, iar valoarea serviciului a fost de 650.000 de lei, fără TVA, pentru anul 2009 această activitate se desfăşoară cu 12 maşini, la o valoare de 460.000 fără TVA". Şi unde-i reducerea? Ne-a explicat tot directorul: "Am făcut reduceri la numărul de autoturisme, din 18, câte au fost anul trecut, anul acesta am luat doar 12. Cum!? Nu vedeţi unde e reducerea!? La numărul de autoturisme!". Dacă împărţim sumele la numărul de autoturisme, constatăm că pentru acest an se va plăti pentru o maşină mai mult decât anul trecut. Diferenţa nu e "prea mare", vreo 400 de milioane de lei vechi, suficient pentru cumpărarea unei maşini "cu banii jos". Dacă în 2008 se plăteau pentru o maşină aproape 43.000 de lei, în 2009, SNLO scoate din vistierie 46.000 de lei. Înmulţind diferenţa cu 12 maşini închiriate în acest an, se poate vedea care este "reducerea" gândită de Burlan.

"PĂI, DACĂ GÂNDIŢI JURNALISTIC..."

Acesta a fost răspunsul inginerului Burlan când i s-au prezentat aceste calcule. SNLO ar fi cumpărat, doar pentru exploatarea din Berbeşti, în ultimii doi ani, aproape 30 de maşini. Cu banii jos şi noi, pentru că trebuie precizat faptul că autoturismele închiriate în fiecare an de SNLO sunt uzate. La finele fiecărui an, societatea lignitului rămâne cu banii daţi şi fără nici un autoturism. Burlan a mai spus că maşinile închiriate pentru această carieră de cărbune nu sunt toate de teren, aproape jumătate din ele ajută juriştii să se deplaseze în judeţ sau în ţară, la instanţele de judecată. Este vorba despre Hyundai Accent, al cărui preţ de catalog este de 9.000 de euro, de câteva Ssangyong, care pot fi achiziţionate la 21.000 de euro bucata, şi un singur Volkswagen Passat. Acestea sunt autoturismele închiriate la Berbeşti doar pentru acest an.

×
Subiecte în articol: observator masini snlo bani burlan închiriate