x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Minciuna de la RAFO explodeaza la Gugesti

Minciuna de la RAFO explodeaza la Gugesti

17 Aug 2004   •   00:00

OBSERVATOR

Cisternele care au sarit in aer pe calea ferata la Gugesti scot la lumina nu numai neglijenta in fabricatia osiilor. Parchetul General trebuie sa ancheteze si modul fraudulos in care se transporta combustibilul ce provine de la RAFO pentru a evita plata taxelor catre stat. "Incendiul a fost lichidat in jurul orei 07:30, insa la fata locului au ramas forte care mai actioneaza pentru racirea a doua din cele patru vagoane rasturnate, in acestea mai aflandu-se produs petrolier. De mentionat ca, desi vagoanele erau inscriptionate ca avand motorina, in realitate ele erau incarcate cu benzina, se mentioneaza in comunicatul de presa remis, in urma tragediei de la Gugesti, redactiilor de catre Corpul Pompierilor Militari.
PAUL RADU, EDUARD PASCU

Comunicatul pompierilor scoate la lumina posibilitatea unor nereguli in cazul transportului de produse petroliere de la Gugesti. Nereguli care trebuie investigate in amanunt de catre Parchet, deoarece puteau fi platite cu viata de catre pompierii care au intervenit la fata locului.

MOTORINA SAU BENZINA? Potrivit spuselor lui Paul Ivascu, directorul general al RAFO, produsele petroliere transportate de catre garnitura de tren care a luat foc la Gugesti circulau dinspre Rafo Onesti inspre doua firme din Bucuresti: VGB Impex si Visto Primex. Jurnalul National a aratat insa intr-o serie de investigatii ca firma VGB Impex face parte din grupul de firme VGB, grup ce controleaza, prin firma britanica Balkan Petroleum, 49% din actiunile RAFO Onesti. Practic, transportul dintre RAFO si VGB Impex este o tranzactie in familie.

Directorul Ivascu ne-a mai spus ca din rafinarie au plecat 11 vagoane cu motorina pentru VGB Impex si 23 de vagoane cu benzina fara plumb destinate firmei Visto Impex. Cu toate acestea, comunicatul pompierilor specifica faptul ca unele vagoane inscriptionate ca transportand motorina erau, in fapt, incarcate cu benzina.

Contactat de reporterii Jurnalului National, generalul Vladimir Secara, comandantul pompierilor romani, ne-a declarat ca "initial, am constatat, in functie de inscriptiile de pe vagoane, ca erau cu motorina si cu benzina. In fapt, au fost incarcate cu benzina. Asta s-a confirmat dupa ce s-a lichidat incendiul. Dupa cele care au ars nu am putut citi ce transporta. La transvazare s-a vazut ca era benzina. Pe ultimele doua am citit ca era scris motorina dar, de fapt, erau incarcate cu benzina. Nu am avut acces la foaia de compunere a trenului".

ACCIZELE. In acest context, trebuie mentionat ca exista o diferenta destul de mare intre taxele, accizele, ce trebuie platite statului pentru motorina si benzina. Pentru tona de motorina se plateste o taxa cu aproximativ 100 de euro mai mica decat cea platita pentru o tona de benzina. Astfel, la un vagon cisterna cu o capacitate medie de 50 de tone s-ar face o "economie" de 5.000 de euro, daca in loc de benzina este declarata motorina in momentul tranzactiei. Paul Ivascu ne-a declarat insa ca produsele petroliere au plecat din rafinarie cu acte in regula si cu accizele corect platite.

O sursa din domeniul industriei petroliere ne-a declarat ca se mai practica si transportarea benzinei in vagoane in care a existat anterior motorina, deoarece firmele implicate in acest tip de comert nu doresc sa achite contravaloarea spalarii vagoanelor cisterna. Spalarea unui astfel de vagon costa cateva milioane de lei.

SCHELETUL RAFO. Numele rafinariei falimentate de Iacobov si asociatul sau, Razvan Temesan, nu este mentionat pentru prima data in contextul unor nereguli de pe piata produselor petroliere din Romania.

Anul trecut, Rafo si Corneliu Iacobov au fost capetele de afis ale scandalului Terminal Oil, scandal declansat ca urmare a faptului ca RAFO nu platise accizele pentru o cantitate de titei in valoare de aproximativ 14 milioane de dolari. Petrolul, livrat de catre firma ucraineana Interlink Overseas, intrase in tara prin Oil Terminal Constanta, fiind adus in port de o nava cu pavilion ucrainean. Din Constanta, titeiul a ajuns la Onesti fara ca accizele sa fie achitate. La sfarsitul anului trecut, firma Interlink Overseas a cerut chiar executarea RAFO pentru neplata unor datorii.

EVAZIUNE. La inceputul acestui an, chiar seful PNA, procurorul Ion Amarie, vorbea despre afacerile cu produse petroliere contrafacute provenite din zona Bacaului. Mai mult, in primavara PNA a emis mandate de arestare pentru trei afaceristi implicati in evaziuni fiscale cu produse petroliere de la Rafo, rafinaria Darmanesti si societatea Carom. Cei trei au mers pana acolo incat au incercat sa-l mituiasca pe unul dintre procurorii PNA care ancheta cazul. Sumele oferite procurorului se ridica la peste 200.000 de euro, ceea ce arata dimensiunea foarte mare a evaziunilor cu produse petroliere.

Tot despre fraude cu petrol in care apare numele RAFO a vorbit si Ion Vranceanu, unul dintre fostii parteneri de afaceri ai lui Corneliu Iacobov, in cadrul unei conferinte de presa pe care a sustinut-o in martie anul acesta la Bucuresti. Vranceanu spunea atunci ca o parte din banii cu care Iacobov a platit achizitia pachetului majoritar al RAFO a provenit chiar de la RAFO. Vranceanu a spus ca, din stocurile rafinariei Darmanesti (n.r. - patronata tot de Iacobov) a fost trimis spre RAFO combustibil usor ce a fost ulterior transformat si comercializat pe post de carburant, banii fiind virati firmei Imperial Oil, firma lui Iacobov, si platiti APAPS in contul achizitiei RAFO.

FARA DOTARE. "Nu avem pentru intreg efectivul echipament antitermic. Pentru ca nu toti lucreaza in fata aproape de incendiu. Unii sunt in spate in dispozitiv. Aceasta a fost si cu militarul care a fost ars. El nu avea echipament antitermic fiindca nu lucra in fata focului. In momentul rabufnirii, un jet de benzina incandescenta l-a lovit pe acesta in spate. Comandantul interventiei a ordonat sa se retraga. Cei care au fost echipati nu au patit nimic. Cel care n-a avut antitermic era departe, la 30-40 de metri. El se retragea in momentul in care a fost surprins de rabufnirea vagonului cisterna", a declarat generalul Vladimir Secara, referitor la pompierul Nicolae Macovei.

LA REANIMARE

Aurelian Nuca, pompierul care este internat la Spitalul de Urgenta Floreasca, se simte relativ bine. Doctorul Bogdan Oprita a declarat ca "starea pacientului este buna si nu exista motive pentru care pacientul ar fi supus vreunei interventii chirurgicale. Chiar daca a suferit un traumatism cranian si altul la coloana vertebrala, din cauza carora are probleme cu miscarea mainilor, nu se poate spune ca pacientul prezinta leziuni neurologice". Aurelian Nica se va afla in continuare, pentru cateva zile, la Terapie Intensiva, dupa care va fi transferat intr-un salon obisnuit. Pompierul Nicolae Macovei, internat la Spitalul SRI pentru arsuri prin flacara pe aproximativ 60% din suprafata corpului, se afla in continuare sub terapie intensiva si monitorizare a functiilor vitale, informeaza biroul de presa al spitalului. Pacientul a suferit arsuri de gradul II, III si IV in zona cefei, regiunea cervicala, pe spate, brate si coapse. "La 24 de ore de la accident, starea pacientului este stabila, evolutia fiind conform arsurii, suprafetei arse si varstei pacientului". Totusi riscurile aparitiei unor complicatii raman actuale. (Steluta Indrei)

DESTINATAR: VGB IMPEX

Firma care urma sa primeasca o parte din produsele petroliere din trenul ce a luat foc la Gugesti, VGB Impex, face parte din grupul de firme bucurestene VGB. Investigatiile Jurnalului National au dezvaluit ca din acest grup a facut parte pana in momentul cand a intrat la puscarie si fostul deputat PSD Gabriel Bivolaru, si sora acestuia. Mai mult, si in acest moment din grup face parte un anume Iulian Mavlea, fost luptator la Dinamo si unul dintre cei mai buni prieteni ai lui Bivolaru. Grupul de afaceristi din VGB, condus de Marian Alexandru Iancu, este asociat cu Ovidiu Tender si Andrei Serban, mana dreapta a lui Corneliu Iacobov. Mai mult, reprezentantii acestui grup controleaza, cel putin pe hartie, firma Balkan Petroleum din Londra, firma ce a preluat o parte din actiunile RAFO de la Corneliu Iacobov. Prin firma Balkan, grupul VGB este conectat si la afacerile controversatului om de afaceri Vasile Frank Timis.

OSIILE ACCIDENTELOR

Directorul tehnic al SC SMR SA Bals, Ion Sima, a declarat: "Mi se pare ciudat ca nu am fost intrebati si ca domnul ministru ne-a acuzat. Intr-adevar, vagonul ale carui osii s-au rupt a facut revizia tehnica pe 6 august. Astazi au fost chemati specialistii nostri la comisia tehnica care ancheteaza evenimentul de la Gugesti. Nu stiu ce sa spun deocamdata in privinta osiei. Deocamdata nu comentam". In schimb, Gelu Dae, inspector de stat, sef la Autoritatea Feroviara Romana, ne-a spus ca inspectorii care au ajuns duminica la ora 8:00 la Gugesti au gasit osia fisurata. "Noi urmaream de ceva vreme aceste osii, ca urmare a altor doua accidente care au fost in retea. Unul dintre accidente a fost chiar cel de la Campulung Moldovenesc, in care au fost implicate vagoane de exact acelasi tip", ne-a mai declarat inspectorul sef.
×