OBSERVATOR
Cisternele care au sarit in aer pe calea ferata la Gugesti scot la lumina
nu numai neglijenta in fabricatia osiilor. Parchetul General trebuie sa ancheteze si modul fraudulos in care se transporta combustibilul ce provine de la RAFO pentru a evita plata taxelor catre stat.
"Incendiul a fost lichidat in jurul orei 07:30, insa la fata locului au ramas forte care mai actioneaza pentru racirea a doua din cele patru vagoane rasturnate, in acestea mai aflandu-se produs petrolier. De mentionat ca, desi vagoanele erau inscriptionate ca avand motorina, in realitate ele erau incarcate cu benzina, se mentioneaza in comunicatul de presa remis, in urma tragediei de la Gugesti, redactiilor de catre Corpul Pompierilor Militari.
PAUL RADU, EDUARD PASCU
Comunicatul pompierilor scoate la lumina posibilitatea unor nereguli in cazul transportului de produse petroliere de la Gugesti. Nereguli care trebuie investigate in amanunt de catre Parchet, deoarece puteau fi platite cu viata de catre pompierii care au intervenit la fata locului.
MOTORINA SAU BENZINA? Potrivit spuselor lui Paul Ivascu, directorul general al RAFO, produsele petroliere transportate de catre garnitura de tren care a luat foc la Gugesti circulau dinspre Rafo Onesti inspre doua firme din Bucuresti: VGB Impex si Visto Primex. Jurnalul National a aratat insa intr-o serie de investigatii ca firma VGB Impex face parte din grupul de firme VGB, grup ce controleaza, prin firma britanica Balkan Petroleum, 49% din actiunile RAFO Onesti. Practic, transportul dintre RAFO si VGB Impex este o tranzactie in familie.
Directorul Ivascu ne-a mai spus ca din rafinarie au plecat 11 vagoane cu motorina pentru VGB Impex si 23 de vagoane cu benzina fara plumb destinate firmei Visto Impex. Cu toate acestea, comunicatul pompierilor specifica faptul ca unele vagoane inscriptionate ca transportand motorina erau, in fapt, incarcate cu benzina.
Citește pe Antena3.ro
O sursa din domeniul industriei petroliere ne-a declarat ca se mai practica si transportarea benzinei in vagoane in care a existat anterior motorina, deoarece firmele implicate in acest tip de comert nu doresc sa achite contravaloarea spalarii vagoanelor cisterna. Spalarea unui astfel de vagon costa cateva milioane de lei.
Anul trecut, Rafo si Corneliu Iacobov au fost capetele de afis ale scandalului Terminal Oil, scandal declansat ca urmare a faptului ca RAFO nu platise accizele pentru o cantitate de titei in valoare de aproximativ 14 milioane de dolari. Petrolul, livrat de catre firma ucraineana Interlink Overseas, intrase in tara prin Oil Terminal Constanta, fiind adus in port de o nava cu pavilion ucrainean. Din Constanta, titeiul a ajuns la Onesti fara ca accizele sa fie achitate. La sfarsitul anului trecut, firma Interlink Overseas a cerut chiar executarea RAFO pentru neplata unor datorii.
EVAZIUNE. La inceputul acestui an, chiar seful PNA, procurorul Ion Amarie, vorbea despre afacerile cu produse petroliere contrafacute provenite din zona Bacaului. Mai mult, in primavara PNA a emis mandate de arestare pentru trei afaceristi implicati in evaziuni fiscale cu produse petroliere de la Rafo, rafinaria Darmanesti si societatea Carom. Cei trei au mers pana acolo incat au incercat sa-l mituiasca pe unul dintre procurorii PNA care ancheta cazul. Sumele oferite procurorului se ridica la peste 200.000 de euro, ceea ce arata dimensiunea foarte mare a evaziunilor cu produse petroliere.
FARA DOTARE. "Nu avem pentru intreg efectivul echipament antitermic. Pentru ca nu toti lucreaza in fata aproape de incendiu. Unii sunt in spate in dispozitiv. Aceasta a fost si cu militarul care a fost ars. El nu avea echipament antitermic fiindca nu lucra in fata focului. In momentul rabufnirii, un jet de benzina incandescenta l-a lovit pe acesta in spate. Comandantul interventiei a ordonat sa se retraga. Cei care au fost echipati nu au patit nimic. Cel care n-a avut antitermic era departe, la 30-40 de metri. El se retragea in momentul in care a fost surprins de rabufnirea vagonului cisterna", a declarat generalul Vladimir Secara, referitor la pompierul Nicolae Macovei.
LA REANIMARE
Aurelian Nuca, pompierul care este internat la Spitalul de Urgenta Floreasca, se simte relativ bine. Doctorul Bogdan Oprita a declarat ca "starea pacientului este buna si nu exista motive pentru care pacientul ar fi supus vreunei interventii chirurgicale. Chiar daca a suferit un traumatism cranian si altul la coloana vertebrala, din cauza carora are probleme cu miscarea mainilor, nu se poate spune ca pacientul prezinta leziuni neurologice". Aurelian Nica se va afla in continuare, pentru cateva zile, la Terapie Intensiva, dupa care va fi transferat intr-un salon obisnuit. Pompierul Nicolae Macovei, internat la Spitalul SRI pentru arsuri prin flacara pe aproximativ 60% din suprafata corpului, se afla in continuare sub terapie intensiva si monitorizare a functiilor vitale, informeaza biroul de presa al spitalului. Pacientul a suferit arsuri de gradul II, III si IV in zona cefei, regiunea cervicala, pe spate, brate si coapse. "La 24 de ore de la accident, starea pacientului este stabila, evolutia fiind conform arsurii, suprafetei arse si varstei pacientului". Totusi riscurile aparitiei unor complicatii raman actuale. (Steluta Indrei)
DESTINATAR: VGB IMPEX
Firma care urma sa primeasca o parte din produsele petroliere din trenul ce a luat foc la Gugesti, VGB Impex, face parte din grupul de firme bucurestene VGB. Investigatiile Jurnalului National au dezvaluit ca din acest grup a facut parte pana in momentul cand a intrat la puscarie si fostul deputat PSD Gabriel Bivolaru, si sora acestuia. Mai mult, si in acest moment din grup face parte un anume Iulian Mavlea, fost luptator la Dinamo si unul dintre cei mai buni prieteni ai lui Bivolaru. Grupul de afaceristi din VGB, condus de Marian Alexandru Iancu, este asociat cu Ovidiu Tender si Andrei Serban, mana dreapta a lui Corneliu Iacobov. Mai mult, reprezentantii acestui grup controleaza, cel putin pe hartie, firma Balkan Petroleum din Londra, firma ce a preluat o parte din actiunile RAFO de la Corneliu Iacobov. Prin firma Balkan, grupul VGB este conectat si la afacerile controversatului om de afaceri Vasile Frank Timis.