x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Ministerul Transporturilor a sesizat organele statului cu privire la modul în care a acţionat conducerea CNADNR în derularea contractelor

Ministerul Transporturilor a sesizat organele statului cu privire la modul în care a acţionat conducerea CNADNR în derularea contractelor

11 Noi 2015   •   18:45
Ministerul Transporturilor a sesizat organele statului cu privire la modul în care a acţionat conducerea CNADNR în derularea contractelor
Sursa foto: Karina Knapek/Intact Images

Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a sesizat organele abilitate ale statului cu privire la nerespectarea de către proiectant, constructor, diriginte de şantier (inginer FIDIC) a prevederilor legislaţiei în vigoare, precum şi cu privire la modul în care a acţionat conducerea CNADNR în derularea contractelor.

'Având în vedere toate aspectele constatate de Corpul de Control, precum şi prevederile Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, au apărut suspiciuni de natură penală şi au fost sesizate organele abilitate ale statului cu privire la nerespectarea de către proiectant, constructor, diriginte de şantier (inginer FIDIC) a prevederilor legislaţiei în vigoare, precum şi cu privire la modul în care a acţionat conducerea CNADNR în derularea contractelor', se arată într-un comunicat al MT, remis miercuri AGERPRES.

Ministrul de resort, Iulian Matache, a solicitat Consiliului de Administraţie şi Adunării Generale a Acţionarilor de la CNADNR să facă o analiză complexă a situaţiei şi să ia măsuri urgente pentru un management performant, atât în ceea ce priveşte gestionarea fondurilor europene, cât şi pentru reprofesionalizarea companiei.

'Solicit Consiliului de Administraţie şi Adunării Generale a Acţionarilor de la CNADNR să facă o analiză complexă şi să ia măsuri urgente, măsuri care privesc asigurarea unui management performant, atât în ceea ce priveşte gestionarea fondurilor europene, cât şi pentru reprofesionalizarea companiei. De asemenea, solicit întregii conduceri a CNADNR să îşi facă o analiză serioasă a întregii activităţi şi în special directorului general, Narcis Neaga', a declarat şeful de la Transporturi.

Referitor la contractul Orăştie-Sibiu, Corpul de Control a constatat că s-au înregistrat mari întârzieri încă din faza de proiectare, acestea perpetuându-se şi în faza de construcţie.

'Constructorul nu a depus proiectul tehnic la timp, studiile topo-geo au avut mari întârzieri, avizele pentru obţinerea autorizaţiilor de construcţie şi emiterea autorizaţiilor de construcţie au avut întârzieri, revizuirile proiectului tehnic pe baza unui studiu nou geo-tehnic, au determinat, de asemenea, întârzieri. De menţionat că nici în prezent Antreprenorul nu a transmis documentaţiile necesare obţinerii autorizaţiei de construire pentru terenurile suplimentare. Antreprenorul a solicitat o majorare de 30% din valoarea de contract pentru soluţiile tehnice în zonele cu instabilitate a terenului. CNADNR a comunicat antreprenorului că nu sunt îndeplinite condiţiile de imprevizibilitate. Studiul de fezabilitate arată că în zonă sunt alunecări de teren şi recomandă studii geo aprofundate, acest aspect fiind inclus în disputele dintre părţi', afirmă ministerul.

Potrivit instituţiei, având în vedere întârzierile, precum şi nerespectările clauzelor contractuale, CNADNR a formulat zece revendicări către antreprenor, o parte dintre ele fiind soluţionate.

'Pe parcursul derulării lucrărilor au fost emise 275 rapoarte de neconformitate, din care 249 Consitrans, 26 DRDP Braşov. Acestea au constatat următoarele deficienţe în sarcina antreprenorului: neconformitatea materialelor utilizate sau neaprobarea acestora de către beneficiar, nerespectarea de către antreprenor a prevederilor contractului şi ale caietului de sarcini, nerespectarea de către antreprenor a proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie, nerespectarea de către antreprenor a prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea construcţiei. Atât inginerul FIDIC Consitrans, cât şi inginerul FIDIC DRDP Braşov nu şi-au îndeplinit corespunzător obligaţiile prevăzute de serviciile de supervizare', se precizează în comunicat.

În plus, la începutul anului 2014, a fost întocmit un document de reziliere a contractului de proiectare şi execuţie a Lotului 3 al Autostrăzii Sibiu-Orăştie, însă acesta nu a fost promovat oficial şi nu a produs efecte, cu toate că se fundamenta oportunitatea rezilierii contractului. Astfel, măsura nu a condus la remedierea deficienţelor.

'Beneficiarul a dispus realizarea unei expertize tehnice în vederea rezolvării litigiilor cu privire la calitatea lucrărilor executate. A aprobat, însă, şi continuarea lucrărilor, prin aprobarea recomandărilor expertului tehnic emise pentru un număr de doar 19 RNC-uri. CNADNR a plătit constructorului 94,32% din contract. Decizia (conducerii CNADNR) de a prelua lucrările executate în cadrul contractului a presupus asumarea unui risc. Conform HG nr. 273/1994, art. 31, în cazul în care 'investitorul solicită preluarea unei părţi din lucrare înainte de terminarea întregii lucrări prevăzute în contract se va încheia un proces verbal de predare-primire (...) Toate riscurile şi pericolele pentru partea preluată trec temporar asupra investitorului cu excepţia viciilor ascunse şi a celor decurgând din executarea necorespunzătoare', dar, practic, s-a preluat întregul obiect al contractului şi nu doar o parte din lucrare. Acţiunea nu s-a efectuat la solicitarea investitorului, ci la solicitarea antreprenorului', susţine Corpul de Control.

Potrivit raportului Corpului de Control, beneficiarul nu a urmărit corespunzător derularea contractului şi nu a aplicat prevederile acestuia, nu s-a asigurat că au fost soluţionate toate revendicările sale privind calitatea execuţiei, nu a luat în calcul executarea garanţiei de bună execuţie şi nu a promovat oportunitatea şi necesitatea rezilierii contractului.

Referitor la atribuirea şi derularea contractului de furnizare şi punere în funcţiune a 16 instalaţii de cântărire, contract încheiat în 2012, s-a constatat că în caietul de sarcini unele cerinţe au fost specifice sau restrictive, s-a modificat modelul de contract în defavoarea companiei şi din cele 16 instalaţii de cântărire au fost montate doar 14, două fiind şi astăzi în custodia societăţii comerciale.

'CNADNR, conform unui raport din 2012, în anumite locaţii nu a înlocuit cuvele vechilor instalaţii de cântărire, determinând întreruperea funcţionării instalaţiilor de cântărire şi nu s-au obţinut certificate de atestare metrologică. CNADNR nu a luat măsuri pentru a se asigura că furnizorul îşi îndeplineşte obligaţiile de întreţinere şi reparare în perioada de garanţie', adaugă MT.

Ministrul Transporturilor, Iulian Matache, a trimis Corpul de Control la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, în urma unor informaţii apărute în mass-media. Controlul a fost demarat în 17 august.

''Ministerul îşi exercită dreptul şi obligaţia de a verifica informaţiile apărute în presă. În măsura în care acestea vor fi întemeiate, se vor lua măsurile necesare pentru remedierea disfuncţionalităţilor. De asemenea, în cazul în care se va impune, vor fi sesizate instituţiile abilitate'', a declarat, atunci, ministrul Transporturilor.

×
Subiecte în articol: CNADNR