Patru acte normative care prevăd majorări salariale, sporuri sau stimulente pentru bugetari au fost contestate ieri de Executiv la Curtea Constituțională a României (CCR). Unul dintre motive este comun în toate cazurile: plățile suplimentare ar putea conduce la un dezechilibru bugetar și depășirea țintei de deficit de 2,95% din PIB.
Guvernul a sesizat CCR cu privire la sporul de „suprasolicitare neuropsihică” de 50% pentru personalul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici (ANFP), prevăzut de proiectul pentru modificarea Legii privind Statutul funcţionarilor publici, adoptat de Parlament în 22 iunie. Executivul arată că plata personalului din sectorul bugetar este reglementată prin Legea salarizării unitare şi prin legile de salarizare elaborate în baza prevederilor acestei legi, iar acestea nu prevăd un nou drept salarial pentru Agenția Funcționarilor. În plus, acordarea sporului numai pentru ANFP ar însemna discriminare, iar pentru toți funcționarii – un impact bugetar de 3,4 miliarde de lei anual.
O altă lege atacată este cea de modificare a Legii salarizării unitare în sensul acordării către personalul bugetar care posedă titlu ştiinţific de doctor a unui spor de 15% din salariul de bază. Executivul consideră că această situaţie este deja reglementată prin OUG 57/2015 privind salarizarea în 2016 și apare riscul „interpretării confuze şi discreţionare a legislaţiei". O altă prevedere contestată pe motiv că s-ar constitui un drept salarial nou este cea privind majorarea cu 10% a salariului pentru personalul din autorităţile şi instituţiile publice finanţate integral din venituri proprii.
A fost contestată și modificarea Legii 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii care dă posibilitatea Ministerului Sănătăţii, ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie să acorde personalului medical stimulente financiare lunare în limita a două salarii minime brute pe ţară. Guvernul atrage atenţia că impact financiar ar fi de 3,2 miliarde de lei, în 2016.
Guvernul are obiecții și cu privire la o lege adoptată de Parlament în 28 iunie prin care se propune „majorarea salariilor de bază ale personalului din cadrul Ministerului Transporturilor cu 23 de clase de salarizare succesive faţă de clasa deţinută, respectiv o majorare salarială de 57,5%, începând cu 1 septembrie 2016". Printre altele, Executivul arată că ar apărea astfel „diferenţele de salarizare pentru muncă egală în unităţi similare".
Formulă-standard a Guvernului: „Acest lucru ar crea premisele unui dezechilibru bugetar şi, posibil, depăşirea ţintei de deficit, cu consecinţa încălcării Tratatului de la Maastricht”