x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Noul Cod Rutier ar putea să elimine bicicletele din trafic

Noul Cod Rutier ar putea să elimine bicicletele din trafic

de Diana Scarlat    |    21 Sep 2016   •   18:15
Noul Cod Rutier ar putea să elimine bicicletele din trafic
Sursa foto: Karina Knapek/Intact Images

Proiectul de modificare a Codului Rutier ar putea elimina pur și simplu mersul pe bicicletă, în toată țara, și ar readuce în actualitate abuzurile comise de firmele care vor ridica mașinile parcate ilegal. Propunerea de schimbare a legii pare a nu lua în considerare condițiile reale de pe drumurile României și din orașele aglomerate, unde nu sunt nici piste pentru bicicliști și nici locuri de parcare suficiente.

Printre prevederile Codului Rutier, așa cum propunerea legislativă a fost trimisă spre dezabtere Camerei Deputaţilor, care este cameră decizională, este şi cea care reintroduce sancţiunea ridicării autovehiculului. Deși au fost nenumărate cazuri de abuz din partea firmelor care au ridicat mașinile parcate în locuri nepermise, se dorește reintroducerea acestei prevederi, prin care maşinile vor putea fi ridicate atât de autorităţile publice, cât şi de operatori privaţi. În plus, amenda pentru parcarea neregulamentară va fi de aproape 625 de lei, iar cei care nu o achită în 24 de ore vor mai fi nevoiţi să plătească alţi 300 de lei pentru fiecare zi de întârziere. “Astfel de măsuri se pot aplica doar atunci când se asigură suficiente locuri de parcare. Cei care vor avea dreptul să ridice mașinile vor putea face și abuzuri, dacă lucrurile nu sunt clar formulate. Sunt câteva lucruri aberante în acest proiect de modificare a Codului Rutier”, explică Dumitru Coarnă, vicepreședinte al Sindicatului Național al Polițiștilor și personalului contractual (SNPPC).

Fără două roți

În privința bicicliștilor, apare o prevedere în plus, care ar putea fi interpretabilă în mod abuziv: amenda cu 625 de lei dacă nu circulă pe banda special destinată. Dacă prevederea se referă – așa cum s-a comentat acest capitol - la pista pentru biciclete și nu la marginea drumului, cât mai aproape de bordură, înseamnă că cei care au înaintat proiectul de modificare legislativă ignoră totalmente realitatea din România. Nici măcar în marile orașe nu este o situație prea bună a pistelor pentru bicicliști, cel mai bun exemplu fiind Capitala, unde mai sunt circa 3 kilometri de pistă funcționali, din 22 de kilometri, în care s-au investit aproape 26 de milioane de euro în ultimii 15 ani. Conform proiectului de modificare a Codului Rutier, bicicliștii ar fi obligați să-și transporte bicicletele până la porțiunile funcționale ale pistelor rămase. “Să fim serioși, nu avem nici măcar 100 de kilometri de piste de biciclete în toată țara. Nu se poate aplica o asemenea măsură. În plus, amenzile se colectează în proporție de circa 30% pe an, iar majorarea amenzilor și a situațiilor pentru care se poate aplica amendă nu face decât să crească numărul celor neplătite”, mai spune Dumitru Coarnă. Mai mult, în mediul rural, foarte mulți folosesc bicicleta ca pe o necesitate. Mii de români se deplasează pe bicicletă către locurile de muncă, fac naveta pe bicicletă și circulă inclusive pe Drumurile Naționale. Proiectul nu prevede clar în ce condiții se va sancționa biciclistul care nu folosește pista specială, iar amenda poate fi dată abuziv în foarte multe cazuri. În plus, o amendă de 625 de lei pentru un biclist care folosește acest mijloc de locomoție pentru a se deplasa zilnic la un loc de muncă, unde câștigă puțin peste 800 de lei net înseamnă și o ofensă adusă românilor din pătura cea mai săracă a societății, dar care nu trăiesc din ajutoare sociale, ci câștigă salariul minim pe economie. În plus, bicicliștii trebuie să aibă în permanență cartea de identitate asupra lor, să poarte haine reflectorizante și elemente de protecție și să circule în coloană, nu în paralel cu ceilalți colegi de trafic pe două roți.

Cele mai mari amenzi

Amenzile devin foarte greu de suportat pentru români, în raport cu veniturile medii. Șoferii prinşi cu viteză mai mare de 60-70 de km/h peste limita legală vor putea fi sancționați cu amendă de până la 6.250 de lei şi vor avea permisul suspendat pentru trei luni, iar pentru cei care vor depăși cu 30-40 de km/h viteza maximă, vor plăti între 2.600 şi 6.200 de lei la care se va aadăuga sancțiunea cu 6 puncte de penalizare.

Există și măsuri binevenite, pentru un trafic civilizat

Propunerile au și o latură pozitivă, pentru că prevăd sancționarea șmecherilor și a mârlanlor din trafic. Cei care claxonează nejustificat sau aruncă mucuri de ţigări pe geam vor plăti amenzi de până la 1.000 de lei, iar şoferii care conduc pe trotuar sau fac slalom printre autoturisme vor rămâne şi fără permis de conducere pentru două luni, pe lângă amendă. Întrecerile neautorizate și folosirea girofarului sau a aparatelor pentru detectarea radarelor vor fi amendate cu până la 2.500 de lei.

Agresivii la volan, şoferii care frânează brusc, cei care fac slalom printre maşini sau depăşesc o coloană formată la semafor vor rămâne două luni fără permis şi vor plăti între 700 şi 1000 de lei. La fel de mult vor fi taxaţi şi motocicliştii care circulă pe o roată sau șoferii care blochează intersecţiile. Vorbitul la telefonul mobil în timpul mersului, nepurtarea centurii de siguranţă sau neacordarea de prioritate maşinilor de intervenţie vor fi sancționate cu amenzi de până la 625 de lei.

×