x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Noul Cotidianul, un instrument de lucru şi de comunicare

Noul Cotidianul, un instrument de lucru şi de comunicare

de Catalina Iancu    |    27 Mai 2010   •   00:00

Schimbarea layout-ului unui site e la fel ca atunci când îţi rearanjezi biblioteca: îţi place mai mult cum arată, dar, din reflex, te mai duci o perioadă să cauţi cărţile în vechile locuri în care ştiai că le-ai pus. Din acest punct de vedere, Cornel Nistorescu s-a adaptat foarte repede şi e încântat de noua faţă a Cotidianului. Grafica a fost realizată de doi tineri în vârstă de 25 de ani, Ciprian Covaci şi Sebastian Bobriuc.

De ce era nevoie de schimbare? "Fiindcă grafica avea o formulă destul de veche, nu mai corespundea cerinţelor, erau rubrici rămase din perioada anterioară. Faţa nouă este modernă şi corespunde mult mai bine unui jurnalism complex. În primul rând există tot ce trebuie: cultură, reportaj, investigaţii, media, sănătate etc. Am introdus «Dosarele» şi vom avea chiar şi o bază de date pentru jurnalişti; mai avem o secţiune multimedia, una de actualitate în imagini («Fotografii comentate»), chestionare, dar şi alte noutăţi. Este un site mai bine împărţit, actualizat, mult mai bine ordonat", spune directorul publicaţiei, care îl consideră simultan un mijloc de informare, dar şi "un instrument de lucru şi de comunicare".

Potrivit trafic.ro, Cotidianul se află pe locul 21 la ziare şi 282 la general. Spre deosebire de cei ahtiaţi după un trafic cât mai mare şi poziţii în topuri pe care să le afişeze cât mai vizibil pe homepage, Cornel Nistorescu nu urmăreşte un loc anume. "Nu mă interesează un anume număr de accesări. Concurăm cu ziarele quality. De fapt, concurăm cu noi înşine." Mai ales că traficul ridicat nu înseamnă neapărat calitate: "Pentru asta există site-uri de bârfe, de femei, de fotbal...".

Ce preferă: stilul sau viteza? "Şi una, şi alta. Informaţia trebuie dată cât se poate de repede. N-o să ţinem ştirile în sertar până se scrie întreaga poveste. Revenim cu amănunte. În acest moment avem urcate toate subiectele importante, de la declaraţiile zilei până la ştirile de ultimă oră." Calitate sau cantitate? Deoarece am văzut în Cotidianul ştiri de genul "Monica Columbeanu ar fi putut să joace în filme porno". "Categoric calitate. Iar această ştire a fost dată pe vechea formulă. Astfel de subiecte nu mai apar acum. E un ziar quality. Urmărim calitate, nu fandoseli de persoane întreţinute. Avem şi monden, căci în România există monden, există vedete. Dar nu pretinse vedete. De fapt, depinde ce fac acestea. Dacă Sexy Brăileanca, de exemplu, cumpără un tablou de Grigorescu, acesta ar putea fi un subiect. Altfel, viaţa sa particulară nu ne interesează."

Cum s-a adaptat el însuşi cu online-ul? "M-am adaptat din mers". Îi e dor de mirosul de cerneală tipografică? "Trecem printr-o perioadă în care în România nu există nici o reţea de distribuţie. Asta şi din cauza directorilor de ziare, care au fost iresponsabili la un moment dat şi poartă în parte răspunderea faptului că nu mai avem o reţea de distribuţie ca lumea."

Şi-atunci ce ne facem cu acest cerc vicios: apar jurnalişti pe bandă, de la zeci de facultăţi. S-a făcut oarecum trierea necesară calităţii? "Altfel se pune problema: presa din Franţa are gazetari care reprezintă diverse şcoli de jurnalistică, unde cel mai bătrân are 80 de ani şi cel mai tânăr 20. La noi, în '90, a venit o mână de oameni, restul sunt formaţi pe drum, din improvizaţie. Nu-i aşa de uşor să formezi jurnalişti. La 20, 30 de ani poţi fi un excelent reporter şi un catastofal sau criminal analist. De la 50 de ani poţi spune că înţelegi mai bine şi temeinic această meserie. Trece mult timp până să ajungi jurnalist. De exemplu eu, la 40 de ani, ezitam să iau decizii. Atunci am fost împins «în apă». Instantaneu, pus în situaţia de-a lua decizii, am început să desenez, să machetez. Dar asta înseamă mult. Nu înseamnă 3 ani, nu înseamnă 5 ani". Apoi, o altă problemă: "Unii au venit în presă fiindcă era la modă. Pentru a se căpătui. Aşa cum acum toată lumea vrea să fie asistentă tv sau prezentatoare de meteo, atunci moda era să fii jurnalist. Au venit atâţia care sunt acum bancheri, ingineri de firmă, s-au dus. Mai ales acum, când se şi plăteşte prost, au rămas puţini. Au rămas doar oamenii care chiar vor să facă meseria asta şi care au diverse proiecte. Este o criză profesională, e o criză organizatorică şi organizaţională. Comunitatea de presă este dezorganizată. Sau e organizată în forme care nu au forţă. Şi după acte pe care le-au comis unii gazetari, imaginea jurnalistului este uşor şifonată".

Avantajul online-ului faţă de print, în opinia lui Cornel Nistorescu, este "faptul că poţi merge mai repede decât ceilalţi". Publicul-ţintă al site-ului este format din "oamenii care citesc pe Net, de toate soiurile, de toate vârstele, mai puţin inculţii şi papiţoii". Însă inclusiv aceştia din urmă comentează. "Să comenteze, e liber! Dar fără înjurături. Atunci vine o voce care le va spune: «Ai greşit adresa. Schimbă lumea. Schimbă strada»."

×
Subiecte în articol: mass-media