Creşterea taxelor pentru salarii sau beneficii şi provocările găsirii angajaţilor potriviţi determină companiile industriei să aibă o perspectivă mai puţin optimistă asupra anului viitor, în timp ce lipsa de predictibilitate poate afecta numărul de investitori, scrie ZF.
„Privim 2024 dintr-o perspectivă mai precaută comparativ cu anii anteriori. Lipsa de stabilitate fiscală şi legislativă a ajuns să reprezinte unul dintre cele mai mari riscuri pe care companiile le-au menţionat pentru România. Competiţia pe piaţa europeană a serviciilor pentru afaceri este extrem de mare. Chiar dacă ţara noastră are încă un avantaj competitiv dat de calitatea resursei umane şi de costul acesteia, alte ţări est europene oferă mai multe avantaje fiscale potenţialilor investitori în această industrie”, spune Ciprian Dan, preşedintele Asociaţiei Business Service Leaders în România (ABSL).
Conform raportului anual al ABSL realizat cu compania de consultanţă PwC, majoritatea companiilor din industrie (77%) au înregistrat o creştere a numărului de clienţi şi servicii livrate, în timp ce creşterea numărului de angajaţi a fost de 10% în ultimii doi ani, Însă doar 64% dintre companiile industriei preconizează o creştere a cifrei de afaceri pentru anul în curs, comparativ cu 70% anul trecut, şi 33% dintre companii estimează o cifră de afaceri similară cu anul trecut, faţă de procentul de 25% înregistrat în raportul din 2022.
Resursa umană şi disponibilitatea acesteia continuă să fie cea mai mare provocare pentru sector, perspectivele de creştere fiind precaute şi în această direcţie. Raportului ABSL estimează o creştere de 10% pentru următorii doi ani.
Companiile industriei au crescut salariile în 2023 cu o medie de 9% şi estimează o creştere de 7% în 2024. Cu un salariu mediu brut de 11637 lei, industria serviciilor de afaceri rămâne în topul industriilor cu cel mai mare salariu de bază mediu. Această industrie a fost în top trei în 2022 în ceea ce priveşte creşterile salariale, cu 11% (după asigurări şi retail).
„Cheltuielile cu remunerarea şi fidelizarea angajaţilor reprezintă cel mai important cost din bugetele companiilor din această industrie. Prin urmare, creşterea taxării unor beneficii populare în industrie - precum tichetele de masă, tichetele de vacanţă, indemnizaţia pentru telemuncă şi abonamentele sportive - are impact negativ atât asupra activităţii companiilor din acest domeniu, cât şi al politicilor de HR. Acest impact este accentuat şi de faptul că modificările legislative au venit la sfârşit de an când cele mai multe dintre companii au aprobat bugetul pachetelor salariale şi de beneficii la un nivel consolidat global odată cu definirea indicatorilor de performanţă şi competitivitate aşteptaţi. Echilibrul optim între competitivitate, profitabilitate şi calitatea serviciilor oferite devine un obiectiv tot mai greu de atins, iar creşterea fiscalităţii îngreunează şi mai mult procesele de recrutare, remunerare şi fidelizare, cu riscul de a reduce în viitor interesul investitorilor pentru piaţa din România”, susţine Ruxandra Popescu, director, PwC România.
(sursa: Mediafax)