x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Surprizele din noua programă şcolară

Surprizele din noua programă şcolară

de Oana Matei    |    31 Iul 2015   •   10:00
Surprizele din noua programă şcolară
Sursa foto: Karina Knapek/Intact Images

Anul şcolar 2015-2016 aduce materii noi în programa elevilor atât la ciclul primar, cât şi la cel gimnazial şi liceal. Ministerul Educaţiei propune patru noi discipline opţionale: Joc şi mişcare, Educaţie pentru prevenirea riscului rutier, Educaţie pentru dezvoltare şi Educaţie pentru drepturile de proprietate intelectuală.

Pentru ciclul primar, Ministerul Educaţiei a aprobat două noi materii opţionale care ar urma să fie predate de învăţători. Programele şcolare pentru cele două materii au fost deja aprobate şi sunt disponibile pe site-ul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei.

Împrumutată din pedagogia Waldorf, disciplina Joc şi mişcare accentuează rolul pe care activităţile ludice trebuie să îl aibă în procesul de creştere şi dezvoltare a copiilor din clasele mici.

Disciplina Educaţie pentru prevenirea riscului rutier va putea fi studiată în toate clasele din învăţământul primar. Învăţătorii sunt sfătuiţi să colaboreze periodic cu reprezentanţi ai Poliţiei Rutiere pentru prezentări, demonstraţii, aplicaţii, activităţi în parteneriat.

Pentru liceu sunt propuse două noi materii: Educaţie pentru dezvol¬tare şi Educaţie pentru drepturile de proprietate intelectuală. „Sunt materii care pot fi predate de profesorii de socio-uman care au dreptul de a preda asemenea materii: cei de sociologie, economie etc. Pentru că nu toate clasele optează pentru aceeaşi materie nu va fi o problemă”, a precizat Marian Banu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar al Capitalei. Disciplina Educaţie pentru dezvoltare propune o abordare de tip inter şi transdisciplinar a unor probleme de actualitate precum globalizarea şi dezvoltarea durabilă.

La Educaţie pentru drepturile de proprietate intelectuală, liceenii sunt încurajaţi să se implice şi să promoveze proiecte pentru drepturile de autor. Ministerul propune o oră de studiu săptămânal pentru această materie, pe durata întregului an şcolar.

Liceeni vor învăţa de ce nu e bine să copieze atunci când realizează o lucrare şi cât de importantă este contribuţia personală.

Cum e în alte ţări
În sistemul suedez de învă¬ţământ, considerat unul dintre cele mai performante din lume, trei materii sunt obligatorii: suedeză, matematică şi engleză. Fără note mari la aceste materii, un elev nu poate urma liceul. Cele mai multe dintre materii sunt însă opţionale, fiecare elev alegând cursurile care îi plac şi care îl reprezintă. Un sistem asemănător este şi în Finlanda. Acolo, în anul I de liceu, cursurile sunt obliga¬torii, elevii având între patru şi șase materii. În anii II şi III, există multe cursuri opţionale. De asemenea, dacă un elev a reuşit să acumuleze multe credite în primii doi ani, pentru că şi-a ales numeroase cursuri, atunci în anul III va avea un program mult mai relaxat, putând exista zile cu doar două ore de şcoală. Concret, elevii sunt încurajaţi să realizeze şi să promoveze proiecte privind respectarea drepturilor de autor. În curriculă se sugerează că poate fi o compe¬tiţie la nivel de clase sau şcoli.

Disciplinele opţionale au apărut din dorinţa adaptării programelor şcolare la particularităţile comunităţii locale. Cursurile se realizează pe clase de către un cadru didactic sau de o echipă de profesori în cazul materiilor transdisciplinare
 

×