x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Primul șofer care a respectat legea, în fruntea accidentului în lanț de pe A2

Primul șofer care a respectat legea, în fruntea accidentului în lanț de pe A2

de Diana Scarlat    |    07 Noi 2016   •   12:10
Primul șofer care a respectat legea, în fruntea accidentului în lanț de pe A2

Tragedia produsă sâmbătă pe Autostrada Soarelui ar putea schimba modul de a conduce în România, dacă şoferii vor învăţa ceva din accidentul în lanţ soldat cu patru morți și 41 de răniți. Legislaţia în vigoare nu specifică foarte clar cât de mult ar trebui redusă viteza, pentru adaptarea la condiţiile de ceaţă densă, dar spune clar că şoferii vinovaţi sunt cei care vin din spate, pentru că nu au păstrat o distanţă suficientă pentru a putea evita accidentul. Din primele rezultate ale anchetei, pare că exact reducerea vitezei le-ar fi fost fatală victimelor.

Declaraţia primului șofer implicat în accidentul de pe A2 arată că acesta a respectat indicaţiile de reducere a vitezei pentru adaptarea la condiţiile de ceaţă densă, însă chiar  în urma aceste decizii în litera legii s-a deschis seria accidentelor. „Eu când am văzut panourile care anunțau să reducem viteza la 65 km/h, circulam pe banda doi, depășisem deja camionul acela mare, am mai depășit o mașină de transport persoane și eram în depășire pe banda doi, urma să reintru în bandă (...). Am redus viteza, am văzut că ceața devine mai densă și am intrat în treapa a treia și în dreapta mea aveam un Renault argintiu. Nu aveam cum să mai intru pe dreapta, să fac loc la vreun vitezoman. Când a venit peretele de ceață, nu se mai vedea la 10 metri în față. Am redus viteza în treapa a doua și am aprins avariile. Aveam toate luminile aprinse”, a declarat pentru Antena 3 șoferul primei mașini lovite pe Autostrada Soarelui. Nu era nicidecum un şofer neexperimentat, ci chiar un instructor auto. Bărbatul a mai spus că la doar cinci secunde după ce a intrat în zona de ceaţă densă, a fost lovit de o altă maşină, care, din estimarea lui, circula cu cel puțin 80 de km/h. Norocul tuturor a fost că prima maşină lovită nu a explodat, fiind pe sistem GPL. Şoferul care l-a lovit se declară nevinovat, argumentând că banda a doua este dedicată celor care circulă cu viteză mărită şi vina ar fi fost a celui care a redus viteza.

Poliţia încă nu are răspunsuri

După primele audieri, directorul adjunct al Direcţiei Rutiere din cadrul Poliţiei Române, comisar-şef de poliţie George Grigore, a declarat că nu se poate pronunţa cu privire la şoferul care ar putea fi considerat principalul vinovat pentru acest accident în lanţ. "La sediul Biroului de Poliţie A2 sunt în desfăşurare audieri. Aproximativ 20 de conducători auto, care nu au fost internaţi şi nu au suferit vătămări sunt audiaţi pentru  stabilirea cauzelor producerii acestui eveniment", a spus George Grigore. Pe lângă audieri, se vor face şi expertize şi inspecţii tehnice ale autovehiculelor, în funcţie de ceea ce va dispune procurorul care coordoneaza ancheta. George Grigore a mai precizat că în România nu a mai avut loc până acum un astfel de accident rutier.

Stabilirea cauzelor

“Conform regulilor de circulaţie, cel care vine din spate este vinovat de fiecare dată, pentru că trebuie să păstreze o distanţă suficient de mare, încât să poată opri, într-un caz ca acesta. Faptul că primul şofer a redus viteza este o măsură a conducerii preventive. Este vinovat cel care a produs accidentul, lovindu-l din spate, pentru că legea spune clar că cel din spate trebuie să se asigure că nu va intra într-un zid sau într-o zonă cu un accident. Reducerea vitezei, pentru adaptarea la condiţiile de ceaţă densă nu este limitată, chiar şi pe banda de viteză. Poţi să mergi şi cu cinci kilometri la oră, până când treci de zona cu vizibilitate foarte redusă. În acest caz, toţi şoferii care au lovit din spate maşinile implicate în accident sunt vinovaţi, mai puţin primul, care a redus viteza, cel care poate fi considerat cel mult autor moral, pentru că era pe banda a doua când a frânat”, explică expertul Titi Aur. Acesta mai atrage atenţia asupra faptului că cei mai periculoşi şoferi sunt cei care conduc de mult timp pe o singură rută, pentru că ei cred că lor nu li se poate întâmpla nimic.

Numărul morţilor s-a ridicat la patru, în urma tragediei de sâmbătă. Unul dintre răniţi a murit la Spitalul Floreasca. Traficul rutier a fost reluat sâmbătă, în jurul orei 17.35, pe autostrada A2 Bucureşti - Constanţa, la aproape 9 ore de la producerea accidentului în lanţ, pe sensul de mers către Constanţa, la kilometrul 67. Doi copii care au fost duşi sâmbătă la Spitalul Grigore Alexandrescu din Capitală au fost externaţi.

Încadrare greu de stabilit

Parchetul de pe lângă Judecatoria Lehliu Gară a deschis dosar penal în cazul accidentului produs sâmbătă dimineaţă. Încadrarea iniţială este de ucidere din culpă şi vătămare corporală, însă nu au fost identificaţi deocamdată vinovaţii. "A fost înregistrat dosarul. Nu este uşor de stabilit încadrarea, pentru că sunt foarte multe persoane vătămate, în diferite situaţii medicale, care pot evolua pe parcurs. Poate va fi cu încadrare pe forma agravată, având în vedere numărul victimelor", a declarat reprezentatul Parchetului din Lehliu Gara.

Şoferii acuză Poliţia autostrăzii, care nu a aplicat măsuri suplimentare, precum maşinile care supraveghează traficul şi recomandă reducerea vitezei.

×