Procurorul general al României, Tiberiu Niţu, susţine că după terminarea mandatului de preşedinte al lui Traian Băsescu dosarul “Flota” ar putea fi redeschis. Controversatul dosar în care Traian Băsescu a fost inculpat după ce au dispărut navele maritime româneşti a fost curăţat de procurorii anticorupţie. Fostul procuror şef al DNA, Daniel Morar a anunţat în februarie 2008 că dosarul a fost închis încă din decembrie 2007, deşi, iniţial statul român a fost prejudiciat cu aproximativ 275 milioane de euro. Mai mult, fostul preşedinte al României, Emil Constantinescu, a ţinut să facă câteva precizări importante legate de dosarul “Flota”: “în timp ce era domnul Traian Băsescu ministru al Transporturilor, a început anchetarea sa pentru dosarul «Flota». A durat foarte mult. În 1999 a fost gata prima expertiză care îl punea pe primul plan ca responsabil pentru o uriaşă fraudă de aproape 300.000 de euro. Exista o expertiză înaintată Parchetului General.” În schimb, deputatul Nicu Marcu a spus că trebuie bine să se facă lumină în dosar, indiferent care va fi rezultatul: “nu e un prejudiciu de câteva sute de lei, ci foarte mare, plus un patrimoniu pe care România l-a avut în anii '90. E bine ca românii să ştie ce s-a întâmplat cu Flota”.
Fostul procuror şef al DNA, Daniel Morar a închis pe “şest” dosarul “Flota”, în decembrie 2007
Procurorul general al României, Tiberiu Niţu, a anunţat că după terminarea mandatului de preşedinte al lui Traian Băsescu se va avea în vedere redeschiderea dosarul “Flota”, închis pe şest în decembrie 2007. Vestea despre închiderea dosarului a fost dată în februarie 2008, la bilanţul DNA, de procurorul Daniel Morar. “Noi, procurorii, ne exercităm atribuţiile aşa cum sunt ele prevăzute de lege şi nu suntem influenţaţi de final de mandat, început de mandat. (...) Cu siguranţă această împrejurare va fi avută în vedere şi intuiesc că vor fi (...) persoane care vor face fel şi fel de solicitări probabil, dar aceste analize vor fi făcute pe baza probelor şi pe baza dispoziţiilor Codului de procedură penală”, a declarat Tiberiu Niţu, întrebat dacă dosarul Flota se redeschide, având în vedere că se apropie finalul mandatului preşedintelui Traian Băsescu.
În schimb, deputatul Nicu Marcu a spus că este convins că se va face lumină în dosarul Flota, caz în care Traian Băsescu a fost implicat ca ministru al Transporturilor. “E bine ca românii să ştie ce s-a întâmplat cu Flota”, a declarat deputatul Nicu Marcu.
Dosarul “Flota”
România a pierdut o serie de nave maritime-mineraliere de mare capacitate în urma încheierii unor contracte derulate fraudulos între asocierea CNM Petromin SA Constanţa cu grupul de firme private Torvald Klaveness Oslo din Norvegia, în perioada aprilie 1991 - august 2000. Preşedintele Traian Băsescu a fost implicat în dosar ca ministru al Transporturilor. O expertiză publicată în timpul primului mandat de preşedinte al lui Băsescu a arătat că nu s-a înregistrat niciun prejudiciu pentru partea română, fapt folosit de şeful statului în declaraţii publice pentru a-i sancţiona pe cei care l-au învinovăţit, de-a lungul timpului, de vânzarea Flotei.
Iniţial, în acest dosar au fost cercetate 136 de persoane, 80 fiind deferite justiţiei, la 10 august 2004, iar pentru altele 51 procurorii separând faptele. Potrivit unei prime expertize dispuse de procurorii Parchetului Naţional Anticorupţie (fostul PNA, actualul DNA), prin înstrăinarea a 16 nave, cei 80 de inculpaţi din dosar ar fi păgubit statul român cu peste 11.000 de miliarde de lei, echivalentul a 275 de milioane de euro. PNA a plătit pentru prima expertiză 10.000 de euro la nivelul anului 2004, când dosarul a fost înaintat instanţei supreme. Cea de-a doua expertiză din dosar a fost dispusă după ce DNA a infirmat soluţia dată de procurorii PNA, care au decis în 2004 trimiterea lui Băsescu în judecată, împreună cu alte 79 de persoane. Dosarul a fost de fapt restituit anchetatorilor de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, sub pretextul unui text de lege abrogat ulterior. Potrivit articolului 209 din Codul de Procedură Penală, rechizitoriul nu fusese semnat de şeful PNA aşa cum prevedea legea, ci de adjunctul său. Textul de lege cu pricina a fost abrogat ulterior, iar legea actuală stipulează că regularitatea actului de sesizare a instanţei se face de către şeful secţiei de parchet. În august 2005, PNA s-a transformat în DNA, iar conducerea a fost preluată de alţi procurori. Deşi instanţa supremă cerea doar semnătura şefului de parchet, conducerea actuală a decis reluarea cercetările în dosar, fiind dispusă o nouă expertiză financiar-contabilă şi separându-se faptele lui Traian Băsescu de cele ale celorlalţi acuzaţi, deoarece beneficiază de imunitate.
Dezvăluirile fostului preşedinte Emil Constantinescu
În anul 1999, Traian Băsescu putea fi dus “în cătuşe” la Parchet în dosarul Flota, a spus fostul preşedintel Emil Constantinescu într-o emisiune la Antena 3. “În timp ce era domnul Traian Băsescu ministru al Transporturilor, a început anchetarea sa pentru dosarul «Flota». A durat foarte mult. În 1999 a fost gata prima expertiză care îl punea pe primul plan ca responsabil pentru o uriaşă fraudă de aproape 300.000 de euro. Exista o expertiză înaintată Parchetului General. Mi-era foarte uşor, era suficient să nu spun să nu se întâmple asta ca domnul Traian Băsescu să fie adus în cătuşe. Eu m-am opus să nu se facă asta, pentru că, fiind liber parchetul, aşa era normal să se întâmple, deci fostul ministru al Transporturilor care apoi devenea primarul general al Capitalei să fie adus în cătuşe şi cu mare tam-tam pe baza unei expertize şi a unei anchete de 3 ani”, a declarat Emil Constantinescu.