x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Proiecte dăunătoare mediului anulate de criză

0
Autor: Alexandru Nastase 12 Sep 2009 - 00:00
Proiecte dăunătoare mediului anulate de criză Rafal Nytko/AFP/MEDIAFAX
Vezi galeria foto

Criza economică a anulat două proiecte majore de infrastructură dăunătoare pentru mediu. Canalul Dunăre - Bucureşti şi drumul expres Constanţa - Tulcea au fost puse în aşteptare de Guvern, nu înainte însă ca mai multe studii de fezabilitate să fie realizate pe bani grei de la buget.



În urmă cu exact un an, Executivul de la Bucureşti, condus pe atunci de liberalul Călin Popescu Tăriceanu, anunţa începerea a două proiecte mari de infrastructură, menite să asigure dezvoltarea grabnică a două regiuni importante: canalul Dunăre - Bucureşti, pentru zona de sud a ţării, şi drumul expres Constanţa - Tulcea, pentru Rezervaţia Biosferei Delta Dunării.

Ambele proiecte au stârnit încă de la bun început neîncrederea, având în vedere realizările anterioare ale guvernanţilor (de exemplu, cei 120 de kilometri de autostradă construiţi în 19 ani), dar şi costurile neobişnuit de mari pe care aceste două proiecte le presupuneau: jumătate de miliard de euro pentru canalul navigabil şi 100 de milioane de euro pentru drumul expres. La nemulţumiri se adăugau şi protestele mai multor organizaţii neguvernamentale specializate în protecţia mediului, care au formulat păreri negative cu privire la cele două proiecte.

În ceea ce priveşte canalul Dunăre - Bucureşti, existau semne de întrebare cu privire la traseul acestuia, care "tăia" câteva situri naturale protejate. Drumul expres spre Delta Dunării, aşa cum arătau studiile de fezabilitate comandate de Guvernul Tăriceanu, trecea în câteva puncte prin terenuri aparţinând Rezervaţiei Biosferei.

COORDONATE TEHNICE ABSURDE
20 de milioane de tone de marfă transportate în fiecare an, irigaţii pentru partea centrală a Bărăganului, curent electric, reducerea pericolului de inundaţii pentru 30.000 de hectare de teren agricol, 11 localităţi şi peste 6.500 de gospodării. Proiectul de 73 de kilometri a fost dat din grija Companiei Naţionale Administraţia Canalelor Navigabile în cea a Ministerului Transporturilor. Potrivit ministrului de atunci al Transporturilor, Ludovic Orban, 8.000 de muncitori ar fi suficienţi pentru finalizarea canalului, jumătate faţă de anii '80, când şi Nicolae Ceauşescu dorise construirea unui asemenea canal.

Studiul de fezabilitate, licitat pentru opt milioane de euro, a arătat că lucrarea are raţionament economic şi ar trebui realizată. Singurul care s-a opus proiectului a fost Ion Iliescu. Fostul preşedinte ridicase obiecţii şi în anii '80 în faţa lui Ceauşescu, aducând mai multe argumente tehnice pentru inutilitatea unei asemenea căi navigabile care să lege Bucureştiul de Dunăre. Tăriceanu şi Orban au notat conştiincios nemulţumirile lui Iliescu, dar au decis continuarea proiectului. Nu au fost bani decât pentru studiul de fezabilitate.
Proiectul a intrat în moarte clinică imediat după alegerile parlamentare din noiembrie anul trecut.

Studiul de fezabilitate pentru drumul expres Constanţa - Tulcea a constat aproximativ 8 milioane de euro şi a arătat, de asemenea, oportunitatea lucrării. Argumentele Guvernului au fost acelea că Rezervaţia Biosferei Delta Dunării va fi luată cu asalt în următorii ani de sute de mii de turişti. În viziunea prezentată în urmă cu un an de guvernul liberal, Delta ar urma să devină o destinaţie alternativă, de o zi sau două, pentru turiştii care petrec un sejur pe litoralul Mării Negre.




Socoteala gândită de liberali nu s-a potrivit cu cea a actualului Guvern, care nu a mai considerat investiţia ca fiind una prioritară. Ce contează este doar că milioanele de euro pentru studiul de prefezabilitate şi pe cel de fezabilitate s-au cheltuit. Proiectul drumului expres Tulcea - Constanţa a stârnit reacţii şi din partea mai multor organizaţii ecologiste, care le-au scris anul trecut ministrului Ludovic Orban şi premierului Călin Popescu Tăriceanu, semnalându-le că proiectul urma să treacă foarte aproape de Rezervaţia Biosferei Delta Dunării, "tăind-o" în câteva locuri.


Război de trei ani în Polonia
Distrugerea unei rezervaţii naturale de dragul infrastructurii este o "găselniţă" pe care nu doar românii au încercat să o pună în practică. În Polonia, o iniţiativă similară a depăşit stadiul proiectelor, autorităţile dând undă verde construirii unui tronson de autostradă printr-o zonă protejată, cu un ecosistem unic în Europa - Valea Rospuda, în nord-estul ţării. Polonezii au antamat constructorul şi începuseră chiar să îndepărteze din zonă anumite specii de zburătoare, când Comisia Europeană a reuşit să pună lacăt pe proiect, la capătul unui "război" de aproape trei ani, în care se ajunsese la ameninţări cu sistarea plăţii fondurilor structurale şi cu procese de răsunet.

În 2006, Varşovia a aprobat proiectul construirii unui tronson de 16 kilometri din Autostrada "Via Baltica" (pe ruta Varşovia - Tallin) exact prin valea râului Rospuda, o regiune mlăştinoasă, cu situri Natura 2000. Proiectul de infrastructură va asigura legătura cu statele baltice şi cu Finlanda (transportatorii urmând să apeleze la feribot pentru ultima etapă a călătoriei). Organizaţiile pentru protecţia mediului au început imediat să protesteze, iar Comisia Europeană a avut, la rândul său, o reacţie promptă, avertizând Polonia că o va aduce în faţa Curţii Europene pentru încălcarea legislaţiei UE privind habitatele protejate.

În faţa atâtor critici, Varşovia s-a apărat spunând că totul este o exagerare şi că autostrada nu va afecta mediul înconjurător, pentru că va fi proiectată deasupra văii Rospuda, adică va fi o autostradă suspendată. În aceste condiţii, Comisia Europeană s-a ţinut de cuvânt şi a declanşat procedura de infringement împotriva Poloniei. Cu toate acestea, în 2007 şi autorităţile regionale şi-au dat acordul pentru proiect.

Localnicii erau chiar entuziasmaţi, întrucât autostrada urma să le repună zona pe harta europeană. Cele mai multe camioane care tranzitează regiunea trec prin oraşul Augustow, fiind la originea a numeroase accidente şi ambuteiaje, dar şi a poluării localităţii. Proiectul a fost îngheţat în primăvara aceluiaşi an, pentru ca, la doar câteva luni după aceea, Polonia să anunţe că reia lucrările. În acel moment, Comisia Europeană a mai făcut un pas şi a înaintat Curţii Europene de Justiţie o cerere pentru interzicerea lucrărilor. Totul s-a încheiat definitiv abia în primăvara acestui an, Varşovia anunţând că va fi preferată o rută alternativă care nu fusese, iniţial, luată în calcul. Mai mult, a reieşit că aceasta va costa cu 17 milioane de euro mai puţin şi că va fi nu cu foarte mult mai lungă.
Irina Cristea
Citeşte mai multe despre:   verde!,   amanarea,   canalul dunăre - bucureşti

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Xi Jinping: China vrea să îndeplinească obiectivul atingerii neutralităţii climatice până în 2060

Xi Jinping: China vrea să îndeplinească obiectivul atingerii neutralităţii climatice până în 2060
China va depune eforturi pentru îndeplinirea obiectivului atingerii neutralităţii climatice până în anul 2060, a declarat, joi, preşedintele Xi Jinping, în intervenţia prin videoconferinţă la summitul pe tema...

Solidaritate: Și Slovacia expulzează trei diplomaţi ruşi

Solidaritate: Și Slovacia expulzează trei diplomaţi ruşi
Guvernul Slovaciei a anunţat, joi, expulzarea a trei diplomaţi ruşi, în semn de solidaritate cu Cehia, care a cerut plecarea a 18 diplomaţi ruşi acuzaţi de spionaj şi implicare în activităţi ilegale. "Ca...

Cîmpeanu: Am fost somați să oprim campania „Vaccinare și testare pentru învățare”

Cîmpeanu: Am fost somați să oprim campania „Vaccinare și testare pentru învățare”
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, acuză că au fost primite sute de mesaje pe toate canalele de comunicare prin care i se cere „imperativ” să stopeze campania „Vaccinare și testare pentru...

Calculele lui Gheorghiță: Cinci milioane de români vaccinați la sfârșitul lunii mai, obiectiv realist

Calculele lui Gheorghiță: Cinci milioane de români vaccinați la sfârșitul lunii mai, obiectiv realist
Coordonatorul campaniei de vaccinare împotriva COVID-19, col. dr. Valeriu Gheorghiță, a prezentat, joi seara, calculele prin care a stabilit obiectivul de 5 milioane de persoane vaccinate la sfârșitul lunii mai....

Ce vaccin vor folosi medicii de familie implicați în campania de vaccinare

Ce vaccin vor folosi medicii de familie implicați în campania de vaccinare
Peste 3.000 de medici de familie încep, pe 4 mai, vaccinarea. Valeriu Gheorghiţă, coordonatorul campaniei de vaccinare, spune că vor folosi vaccinurile de la Johnson&Johnson și Moderna. Valeriu Gheorghiţă...

De ce există adolescenți refuzați la vaccinare

De ce există adolescenți refuzați la vaccinare
Coordonatorul campaniei de vaccinare împotriva COVID-19, col. dr. Valeriu Gheorghiță, a declarat, joi seara, că minorii de peste 16 ani trebuie să vină la vaccinare însoțiți de un adult, aceasta fiind condiție...

Românii se pot programa la vaccinare prin telefon

Românii se pot programa la vaccinare prin telefon
Românii se pot programa la vaccinare prin telefon, fără să se mai înscrie în platformă, anunță coordonatorul campaniei de vaccinare, Valeriu Gheorghiţă. Totodată, la sate ar putea exista posibilitatea ca...

Președintele PSD, despre criza citostaticelor: E o crimă. Fără medicamente nu au șansă!

Președintele PSD, despre criza citostaticelor: E o crimă. Fără medicamente nu au șansă!
Președintele PSD a comentat, joi, criza citostaticelor din cadrul Institutului de Oncologie București, spunând că ceea ce se li se întâmplă bolnavilor de cancer este „o crimă”. Marcel Ciolacu acuză că...

Ciolacu va propune greva parlamentară, dacă guvernanții nu duc PNRR în Parlament

Ciolacu va propune greva parlamentară, dacă guvernanții nu duc PNRR în Parlament
Președintele PSD Marcel Ciolacu anunță, joi, că în următoarea ședință a Biroului Permanent Național va propune colegilor săi intrarea în grevă parlamentară dacă guvernanții nu vor duce Planul Național de...

Carantina, ridicată de joi seară în trei localități din Ilfov

Carantina, ridicată de joi seară în trei localități din Ilfov
Orașul Otopeni și comunele Berceni și Dobroești ies, începând de joi seara, din carantină, transmite Prefectura Ilfov. Începând de joi, ora 22.00, comuna Berceni, cu satul aparținător Berceni, comuna...

Condiţiile de călătorie în Bulgaria, Grecia şi Turcia

Condiţiile de călătorie în Bulgaria, Grecia şi Turcia
Persoanele care călătoresc în Grecia nu mai au nevoie de test PCR la intrarea în ţară dacă au trecut două săptămâni de la data efectuării vaccinului anti-COVID, se arată pe site-ul Ministerului Afacerilor Ex...

UiPath deschide a doua şedinţă de tranzacţionare de pe Wall Street la 73 dolari pe acţiune

UiPath deschide a doua şedinţă de tranzacţionare de pe Wall Street la 73 dolari pe acţiune
UiPath deschide a doua şedinţă de tranzacţionare de pe Wall Street la 73 dolari pe acţiune, plus 6% faţă de cea de la debut. La o oră de la deschiderea acţiunile aveau plus 10%. UiPath (PATH), producător de...

Circa 200 de militari britanici, în misiuni de Poliție Aeriană Întărită sub comanda NATO, în România

Circa 200 de militari britanici, în misiuni de Poliție Aeriană Întărită sub comanda NATO, în România
Un detașament britanic ce cuprinde aproximativ 200 de militari - piloți și personal tehnic - și aeronave Eurofighter Typhoon, va executa, împreună cu militarii Forțelor Aeriene Române, misiuni de Poliție...

Doliu în muzica românească! „O mult prea tânără victimă a virusului Covid-19”

Doliu în muzica românească! „O mult prea tânără victimă a virusului Covid-19”
Răzvan Metea, cunoscut dirijor, compozitor și profesor la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, a murit joi, din cauza COVID-19. Muzicianul avea doar 42 de ani.  "O veste odioasă. A încetat din...

Tudose către Ghinea: Briliantule, ia exemplul „diamantului” Vlad Voiculescu şi du-te

Tudose către Ghinea: Briliantule, ia exemplul „diamantului” Vlad Voiculescu şi du-te
Barna şi Ghinea „se încurcă penibil” în declaraţii după ce Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă a fost întors la Bucureşti, spune vicepreşedintele PSD, Mihai Tudose: „Briliantule, ia exemplul...
Serviciul de email marketing furnizat de