La 21 de luni după accidentul din Apuseni, raportul final al Centrului de Investigaţii şi Anali¬ză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) arată că motoarele avionului pilotat de Adrian Iovan în ianuarie 2014 au îngheţat şi s-au oprit în timpul zborului. Deși Iovan a reușit să aterizeze forțat, în condiții extreme, i se reproșează postmortem o serie de greşeli întâlnite la piloţii foarte experi-mentaţi care ignoră unele reguli de zbor.
Cauza accidentului a fost oprirea motoarelor, dar tragedia ar fi putut fi evitată dacă Adrian Iovan renunţa la continuarea zborului - susține raportul publicat ieri de CIAS. Factorii favorizanţi ar fi fost ignoraţi de coman¬dant, prin mai multe decizii: continuarea misiunii de zbor în condiţii meteorologice care au favorizat givrajul sever al carburatoarelor, zborul în condiţii de givraj mai mult timp, decolarea cu masa peste limita maximă admisă şi poziţia centrului de greutate în afara limitelor calculate şi impuse de producător.
Declarații contradictorii
„După trecerea Carpaţilor Meridionali i-am sugerat comandantului să aterizăm la Sibiu, însă dumnealui nu a fost de acord şi am continuat zborul”, a declarat, după publicarea raportului, copilotul supravieţuitor, Răzvan Petrescu. Altceva spune medicul supravieţu¬itor, Sorin Ianceu: „Am zburat deasupra aeroportului de la Sibiu, dar condiţiile meteo erau bune, cerul era senin şi nu erau semne că ar fi fost nevoie de o aterizare. La 25 de minute după aceea am zburat numai în ceaţă. Când am ieşit din ceaţă, avionul era îngreunat de gheaţă. Am ieşit, din nefericire, în faţa muntelui. Am planat la un moment dat printre brazi şi a fost o minune că nu am luat foc”.
Familia studentei la Medicină care a murit în accident, Aura Ion, este nemulţumită de raportul CIAS şi cere o nouă expertiză. Sora victimei acuză statul român pentru condiţi¬ile improprii din punct de vedere tehnic în care s-a efectuat zborul.