Am avut şi zile când venea maşina şi lua pe loc documentul constatator. În ultimele zile s-a mărit cu circa 40% numărul autovehiculelor", precizează Octavian Varvara, şef de reprezentanţă RAR Iaşi, însă spusele sale sunt contrazise de un client din curtea instituţiei care, plictisit de atâta aşteptare, îşi face de lucru sub capota maşinii. "Am fost şi săptămâna trecută şi erau doar trei maşini." Astăzi, curtea e plină de autovehicule, se întind pe trei-patru rânduri.
Ultimul automobil abia intră pe poartă, e situat dincolo de spaţiul delimitat al instituţiei. O familie de tineri veniţi tocmai de la Negreşti (judeţul Vaslui) se roagă să aibă noroc. "Stăm noi la rând, numai să trecem", spune bărbatul. "Pe mine m-a costat nouă milioane (vechi – n.r.) să-i schimb piesele, sper să am noroc să primesc avizul", adaugă el. Altul zice că a cumpărat maşina de la un intermediar din Timişoara cu 1.200 de euro. "Cu toate taxele pe care le plătesc ajung la 1.800 de euro." "Dacă merge cu şpagă? Merge, numai că trebuie să cunoşti, printr-un intermediar. Un prieten a fost întors numai pentru că nu avea trusă medicală. Probabil că nu a dat nimic. Alţii mai procedează aşa: lasă 50 de lei în portiera maşinii, pe dinăuntru, şi mecanicul ştie şi îi ia", spune Costică Culuş în timp ce sărută volanul celei mai luxoase "locuinţe" a sa.
Se iscă şi o scurtă altercaţie. Un Mercedes cu număr provizoriu condus de o înaltă faţă bisericească încearcă să se strecoare în faţa altui autovehicul plin cu tineri. "Aşteaptă, părinte, la rând! Ce, aici nu-i altarul bisericii să treacă sfinţia voastră primul! Trebuie să fim corecţi, că doar a început postul", spune unul dintre băieţi în glumă şi nu prea. Printre "majoritare", maşinile mici "cu Euro 4 şi Euro 5", mai apare câte-un microbuz, chiar şi un camion, dar cei mai mulţi sunt "tinerii cu second-handul", maşini aduse din străinătate, neînmatriculate.
La RAR Iaşi lucrează 14 ingineri. Şeful RAR umblă prin hala imensă năpădit de treburi. "A crescut cu 30-40 la sută afluxul şi numărul de maşini va creşte în continuare. Cam de săptămâna trecută a început să se mărească numărul. De când cu scumpirea taxei s-a aglomerat, iar noi preconizăm că până la sfârşitul anului aşa va fi. Am putea grăbi rezolvarea maşinilor, dar nu e bine să micşorezi timpul în care lucrezi la una, pentru că există o limită care trebuie păstrată.
La noi, deocamdată nu este cazul de mai multe schimburi. Personalul e complex, ingineri, mecanici, avem şi operatoare. Când a mai fost o asemenea situaţie, în anii anteriori, s-a stat peste program, s-a lucrat sâmbetele. Acum am contactat colegii de la Bucureşti (RAR - n.r.) şi am cerut un punct de vedere, pentru că asta înseamnă plata în plus a unor oameni, dar nu sunt bani. Deocamdată stăm bine, dar nu ştiu în ce măsură, pentru că se va aglomera. La noi programarea durează acum cam o săptămână, dar am aflat că la Suceava durează şi o lună. Aici sunt 200 şi ceva de prestaţii, este o echipă: verificări, maşini aduse dinafară, schimbare deţinători, plastificări autobuze, plastificări poluare, verificări suspensii. Sunt mai multe prestaţii.
Verificarea unei maşini care vine din afară, de exemplu, din SUA, pe care noi nu o ştim, poate să dureze şi o oră jumate, două. Diferă timpii. De exemplu dacă e un Golf 3, an fabricaţie 2005, poate să dureze şi 10 minute, dar dacă e Golf 2 sau 1, an de fabricaţie ’80, care are seria ruginită şi frecăm la ea trei sferturi de oră, ne ia mai mult... La schimbarea de deţinător din România, noi avem o medie de 70 de maşini pe zi. Unii vin cu BMW, alţii cu Dacia, la unii durează 5 minute, la alţii 10, 25 sau 95, nu se fac calcule", spune inginerul Varvara.
Îl întreb dacă încearcă unii să forţeze omologarea. "În ultima perioadă a crescut forte mult numărul solicitărilor de omologări de maşini aduse la mâna a doua din statele Comunităţii Europene. Vom face tot posibilul să facem faţă acestui aflux, pentru că şi timpul e limitat", îmi răspunde fără să răspundă Octavian Varvara, şeful reprezentanţei RAR Iaşi.
Citește pe Antena3.ro