Anunţată cu surle şi trâmbiţe, rezilierea contractului Bechtel nu a mai avut loc ieri. Dan Şova, ministrul Marilor Proiecte, a spus că sunt probleme cu plata despăgubirilor. Saptamana trecuta, Şova declara că suma este stabilită şi luni va avea loc rezilierea contractului. Atunci, el a precizat că mai sunt de discutat "mici amanunte, nu esenţiale". De principiu, spun surse din Ministerul Transporturilor, diferenţele sunt mari.
În timp ce oficialii vorbesc de zeci de milioane de euro, neoficial ar fi vorba de sute de milioane de euro. Bani pe care Bechtel ar putea să îi ia de la statul român. Rămâne de văzut dacă, în cazul Bechtel, suma plătită ca despăgubiri ar fi acoperit finalizarea tronsonului Suplacu de Barcău – Borş. Nu de alta, dar în România totul este posibil.
De altfel, contractul cu Bechtel nu a avut clauze de reziliere. Aşa a fost semnat de statul român. Factura a fost mare – 1,3 miliarde de euro şi numai 53 de kilometri finalizaţi din cei 415.
Nici nu s-a semnat rezilierea Bechtel, că ministrul marilor proiecte declara că ar putea continua tot cu americanii. Se întâmpla în luna aprilie. Astfel, în viziunea lui Şova, după rezilierea cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania, România ar putea continua… cu aceeaşi companie. “Am discutat şi cu Bechtel că ar putea fi chiar ei, numai că nu pot garanta că vor fi chiar ei, pentru că, orice procedură faci, e una cu licitaţie publică deschisă”, a afirmat Dan Şova, la TVR. Ulterior, ministrul marilor proiecte a clarificat informaţia, precizând următoarele: “Avem cinci părţi din autostradă neterminate. Trebuie să le licităm şi să le construim în acelaşi timp, pentru că nimeni nu va fi interesat doar de o singură parte. Asta va fi o mare problemă, să construim în acelaşi timp cele cinci părţi".”
Trist este că de luni de zile nu se mai întămplă mare lucru: şantiere blocate, contracte greu de finalizat, concesiuni şi parteneriate private deocamdata fanteziste. Despre sectoarele rămase libere după plecarea americanilor nu se ştie mare lucru. Ar putea fi tot o concesiune, spun oficialii. Stăm bine însă cu planurile. Vorbim de autostrăzile Comarnic – Braşov, Bucureşti – Craiova sau Sebeş - Turda.
În tot acest timp, noua luni de zile, alte 3 tronsoane de autostradă, parte a Coridorului IV, au stat blocate în analiză. Este vorba despre sectoarele Deva – Lugoj, pentru care abia acum câteva zile s-au decis câştigătorii.