x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Săftoiu: "Programă încărcată şi desuetă"

Săftoiu: "Programă încărcată şi desuetă"

de Diana Scarlat    |    10 Feb 2010   •   00:00
Săftoiu: "Programă încărcată şi desuetă"
Sursa foto: Christian Silva/Jurnalul Naţional

Adriana Săftoiu este împotriva temelor deprimante ale unor lecturi obligatorii, precum "Dumbrava minunată", de Mihail Sadoveanu. "Povestea tristă a Lizucăi care fuge de acasă ca să scape de mama vitregă" are, dincolo de morala depresivă a povestirii, un vocabular "care îi face aproape inaccesibilă lectura unui copil, arată deputatul.

În primul rând, mi se pare nepotrivit să numeşti aceste manuale «Limba şi literatura română», fragmentele selectate fiind decupaje sau interpretări stângace ale unor texte literare", spune Adriana Săftoiu, considerând că s-ar potrivi mai bine vechea denumire de "Manuale de Citire" pentru aceste cărţi, deoarece elevii trebuie să deprindă mai întâi noţiunile de citire şi scriere. În plus, manualele amestecă scriitorii români cu cei străini, astfel încât le va fi foarte greu să facă deosebirea între autorii români şi cei ai literaturii universale.

EXCES DE GRAMATICĂ
"În clasele a III-a şi a IV-a noţiunile de gramatică sunt excesive. Elevul învaţă noţiuni de morfologie şi sintaxă, respectiv substantiv, numeral, subiect simplu şi multiplu, atribut exprimat prin adjectiv, substantiv şi numeral cu valoare de adjectiv, complement, detalii care nu au decât darul să îngreuneze programa. De altfel, toate aceste noţiuni se reiau în clasele de gimnaziu.

Un elev de şcoala primară ar trebui să aibă timp să aprofundeze citirea şi scrierea fără să fie pus în faţa unei analize gramaticale a textului. Domnule Prigoană, vă întreb dacă puteţi să recunoaşteţi o propoziţie circumstanţială concesivă de cea consecutivă. Întrebarea e relativ retorică, dar trebuie să ştiţi că un elev de clasa a VIII-a riscă să nu promoveze la materia Limba română dacă nu recunoaşte acest tip de propoziţie", a spus Adriana Săftoiu.

"Adevărat meşteşug de tâmpenie! Le ce foloseşte această vastă teorie, când elevul de clasa a VIII-a se confruntă cu probleme de ortografie şi punctuaţie elementare?", se întreabă deputatul PNL. De altfel, Adriana Săftoiu spune că neajunsurile acestor manuale i-au adus un răspuns la veşnica acuză adusă tinerilor elevi că sunt "necititori şi inculţi".

Ieri după-amiază, membrii Comisiei de învăţământ din Cameră au decis în unanimitate, la propunerea Adrianei Săftoiu, organizarea unei dezbateri cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei pe curricula şi manualele pentru învăţământ primar şi gimnazial cu accent pe disciplina Limba şi literatura română.

×
Subiecte în articol: scoala