x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Sarbatoare - Semnificatia primei duminici din Post

Sarbatoare - Semnificatia primei duminici din Post

de Daniela Cârlea Şontică    |    25 Feb 2007   •   00:00
Sarbatoare - Semnificatia primei duminici din Post

Prima duminica din Postul Mare ne aminteste ca icoanele reprezinta chipul lui Hristos si al sfintilor Lui. A cinsti icoana inseamna a cinsti pe Cel care este reprezentat in ea si nu inchinare la idoli.

Biruinta asupra iconoclasmului

Prima duminica din Postul Mare ne aminteste ca icoanele reprezinta chipul lui Hristos si al sfintilor Lui. A cinsti icoana inseamna a cinsti pe Cel care este reprezentat in ea si nu inchinare la idoli.

Prima duminica din Postul Pastilor este numita Duminica Ortodoxiei. Sarbatoarea aminteste ca la Sinodul Ecumenic de la Constantinopol din 843 s-a stabilit ca aceasta zi sa fie dedicata biruintei asupra iconoclasmului si asupra altor erezii. La Sinoadele Ecumenice IV-VIII, Sfintii Parinti au statornicit invatatura despre dumnezeirea Fiului si a Sfantului Duh, precum si despre cinstirea ce trebuie data icoanelor.

CHIPUL SFINTENIEI. Reprezentarea sfintilor in icoane, dupa modelul reprezentarii Mantuitorului, este justificata prin Intruparea Sa: "Si Cuvantul S-a facut trup si S-a salasluit intre noi si am vazut slava Lui, slava ca a Unuia Nascut din Tatal plin de har si de adevar." (Ioan 1, 14). Icoana se fundamenteaza nu numai pe Intruparea Fiului lui Dumnezeu, ci si pe Invierea Lui. Icoana ni-L aduce pe Dumnezeu printre noi, ridicand intelesul vietii noastre prin participarea la viata Lui. Prin icoana se descopera omul restaurat, care este chip al lui Dumnezeu, omul ce tinde spre sfintenie. Icoana este astfel modelul de stralucire dumnezeiasca spre care este chemat omul. "Hristos si sfintii ne privesc din icoane si ne indeamna la o privire curata. Aceasta privire curata se cuvine sa o prelungim spre semenul nostru", spunea intr-o predica IPS Nicolae, Arhiepiscop al Arhiepiscopiei Ortodoxe din America si Canada. Pentru crestini, icoana nu este idol, asa cum cred ereticii, ea este poarta prin care ni se descopera chipul adevarat al Omului.

Dan Marinescu/JURNALUL NATIONAL

ICONOCLASMUL. Lupta impotriva icoanelor, cunoscuta sub numele de iconoclasm, a durat aproape doua secole. In acest rastimp, bisericile au fost despodobite de icoane, casele crestinilor la fel, multi avand de suferit de pe urma nesupunerii preceptelor iconoclaste pana la martiriu. Dar aceasta lupta cu erezia iconoclasta, instaurata o data cu Leon al III-lea, primul imparat crestin bizantin iconoclast, a avut si urmari pozitive: stabilirea unei teologii a icoanei. La Sinodul al VII-lea de la Nicea (787), Sfintii Parinti ai vremii, intre care Sf. Ioan Damaschin, Sf. Teodor Studitul si Sf. Nichifor Marturisitorul, au stabilit invatatura despre icoane si cinstirea lor. Sf. Ioan Damaschin, poate cel mai fervent aparator al icoanelor, spunea: "Daca nu te inchini icoanei lui Hristos, nu te inchini nici Fiului lui Dumnezeu, care este icoana vie a nevazutului Dumnezeu si chip cu totul asemenea". Lupta impotriva icoanelor s-a incheiat pe vremea imparatesei Teodora (843), cand s-a fixat ca prima duminica din Postul Mare sa fie numita Duminica Ortodoxiei, adica a dreptei credinte.

COLECTA. In toate bisericile din Patriarhia Romana se organizeaza in aceasta zi colecte in bani pentru Fondul Central Misionar, destinat activitatilor misionare si operei social- caritative ale Bisericii Ortodoxe Romane. "Jertfind putin din prisosul nostru pentru semenii nostri, vom castiga pentru noi la dreapta judecata prisosul milei lui Dumnezeu, inaintea Caruia vom da socoteala pentru inmultirea talantului Ortodoxiei noastre nepieritoare in Imparatia Invierii", se spune in Pastorala Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane adresata credinciosilor cu ocazia Duminicii Ortodoxiei.
×
Subiecte în articol: observator icoana