Patronatele din transportul rutier acuză Ministerul Transporturilor de o practică la limita legalităţii, din punctul lor de vedere. Furnizorii de formare profesională - adică firmele care dau diverse atestate pentru șoferi - ar fi obligaţi să încheie contracte de prestări servicii cu unii angajaţi ai Autorităţii Rutiere Române (ARR), cărora le dau cotă-parte din plata fiecărui cursant pentru examinare.
Angajaţii ARR ajung să obţină venituri suplimentare lunare de peste 3.000 de euro, fiind desemnaţi pentru a superviza examenele de formare profesională. Numirea se face prin simpla decizie a directorului general ARR, dar nu în timpul serviciului. „Aceşti specialişti angajaţi la ARR sunt desemnaţi să supervizeze examenele, dar în afara programului lor de lucru, pentru a avea venituri suplimentare, pe care le încasează de la fiecare examinat. Plata nu se face la minister, ci către fiecare persoană. Au vrut să ne impună să virăm noi banii pe card fiecărui delegat, dar nu am acceptat aşa ceva. Considerăm aceste plăţi ilegale, nefiind clar reglementate şi fiind o situaţie de incompatibilitate”, explică Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR (Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România). Patronatele din transporturi cer modificarea plăţii către experţii ARR, astfel încât să nu se mai facă direct către persoana desemnată, ci prin intermediul Autorităţii.
Juridicul ARR nu vede ilegalităţi
De cealaltă parte, Cristian Anton, directorul Direcţiei Juridice ARR, a explicat, pentru Jurnalul Naţional, că, de fapt, Autoritatea a cerut modificarea modalităţii de plată, şi nu transportatorii, iar furnizorii de formare se revoltă acum. „Noi vrem să facem această modificare, nu ei. A noastră a fost iniţiativa, iar ei acum se revoltă, pentru că nu vor mai putea să spele bani. În privinţa persoanelor desemnate pentru participarea la examinare, este normal ca ei să poată fi plătiţi separat pentru aceste activităţi care se desfă-şoară în afara programului de lucru şi nu este nicio situaţie de incompatibilitate. Va decide ANI dacă este sau nu incompatibilitate, dar nu este nimic ilegal. Vom cere şi modificarea regulamentului, astfel încât examinările să se desfăşoare doar sâmbăta, iar persoanele desemnate de ARR să poată fi în afara programului de lucru, deoarece până acum s-au desfăşurat şi lunea”, a spus Cristian Anton.
Calitatea de specialist este contestată de patronate
O altă problemă a transportatorilor este legată de legitimitatea persoanelor desemnate la examinări, care nu ar fi specialişti în transporturi. „Din punctul lor de vedere, oricine are experienţă de cel puţin trei ani în domeniu, cu studii în transporturi sau economice şi juridice, se numeşte specialist în transporturi. Noi cerem ca numai cei care au studii universi-tare şi de masterat în transporturi să fie numiţi specialişti”, spune preşedintele COTAR. Departamentul Juridic al ARR nu are aceeaşi opinie, apreciind că este normal să se considere specialist în transporturi şi juristul sau economistul ARR, care a lucrat cel puţin trei ani în domeniu. „Juristul care a reuşit să câştige toate procesele ARR în instanţă şi are experienţă este clar specialist în transporturi”, ex-plică directorul Direcţiei Juridice ARR. Reprezentanţii transportatorilor, ai furnizorilor de formare profesională şi cei ai Ministerului Transporturilor se vor întâlni vineri, pentru o dezbatere pu-blică pe tema acestor pro-bleme.
Bursa veniturilor
- Un angajat al ARR desemnat ca specialist la examene, în timpul lui liber, are pe lângă veniturile salariale anuale de 50.000 de lei şi venituri suplimentare din aceste activităţi de supervizare.
- Circa 100.000 de lei pe an, de două ori mai mult decât salariul, câştigă un specialist al ARR, din participarea la examene.
- Câştigurile legale ale unui angajat ARR ajung la circa 35.000 de euro pe an.
Delegarea se face de către director, care la rândul său se desemnează singur, fiind unul dintre exa-minatori. Cine deleagă îşi păstrează grupurile cele mai mari, pentru că banii se iau de la fiecare cursant.
Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR