În urmă cu 9 ani, presa din Hexagon scria că unii șoferi francezi, mai inventivi, au găsit o soluție pentru a scăpa de prețul ridicat al petrolului, folosind ulei vegetal ca substitut pentru motorină. "Cel puțin 3.000 de șoferi francezi folosesc ulei pur de floarea-soarelui în proporție cuprinsă între 50% (amestecat cu motorină) și chiar 100%", declara atunci președintele companiei Valenergol, un jucător important pe piața uleiurilor comestibile din Franța.
Ei bine, odată cu scumpirea carburanților, această soluție pare să fie îmbrățișată de tot mai mulți români. Speciliștii spun însă că este o alternativă periculoasă pentru motorul mașinii. Ei avertizează că ar putea plăti de zeci de ori mai mult pentru reparaţii.
"Doresc sa incep utilizarea uleiului vegetal in combinatie cu motorina. Stiu sigur ca motoarele mele se preteaza fara probleme la astfel de alimentare dar as vrea sa stiu exact daca ar fi totusi nevoie de modificari speciale. In primul rand ma gandesc ca sa construiesc un incalzitor electric special pus pe conducta de tur (bineinteles legat cu un termostat care sa decupleze la o anumita temperatura) pentru a scade vascozitatea uleiului prin incalzire la o anumita temperatura. In felul acesta uleiul va trece mai usor prin filtrul de combustibil mai ales atunci cand sunt temperaturi scazute afara. Ma mai gandesc de asemenea ca sa aplic un strat de izolatie termica pe rezervor si eventual pe conducte. Care ar fi temperatura optima la cre trebuie incalzit uleiul? Ce alte modificari ar fi necesare? Care ar fi proportia optima de ulei/motorina?", scrie un șofer român pe un forum auto.
"Rezervorul si conductele nu cred ca e nevoie sa le izolezi termic, nu ajungi foarte departe. Pentru o versiune "lenesa" poti sa faci o spirala fie pe langa saxofon, sa pe langa o conducta fierbinte de apa, ca sa incalzesti "gratuit" combustibilul.
Daca nu vrei nici o grija poti merge cu un 75 / 25 - motorina / ulei. Uleiul evident, filtrat foarte bine in prealabil. Daca vrei mai mult, intervine urmatorul aspect - nu rezista piesele de cauciuc de pe traseu, inclusiv garniturile din pompa de injectie, uleiul ataca piesele de cauciuc. Stiu ca sunt kituri speciale de "conversie" care implica un alt fel de cauciuc prietenos care nu are probleme. Multe tractoare in zilele noastre (de astea straineze ca UTB e pe butuci), sunt facute din start cu piese de acest gen, si compatibile pana la 100% biodiesel, vegetal, ulei, sau tot ce vrei", a venit imediat răspunsul unui alt forumist.
Şoferii care îşi alimentează autovehiculele cu ulei nu riscă niciun fel de sancţiuni. În România, nu există cadrul legal pentru acest lucru.