x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Soluţie de criză: responsabilitatea socială

Soluţie de criză: responsabilitatea socială

de Diana Scarlat    |    27 Mai 2010   •   00:00

Experţii în responsabilitate socială corporatistă (CSR) s-au reunit la Bucureşti săptămâna aceasta şi au încercat să găsească răspunsuri la marile întrebări ale crizei economice: cum poţi motiva echipa, în condiţiile în care nu le mai poţi acorda bonusuri în bani sau chiar trebuie să scazi salariile şi să renunţi la o parte din angajaţi?

"Pe timp de criză, se ştie că dacă nu îndrepţi atenţia spre angajaţi, pierzi. Trebuie să faci ceva, fie că nu le tai din salarii, fie că le îmbunătăţeşti sau le creezi ceva special, ceea ce arată cel puţin grija pe care o ai faţă de ei şi faptul că sunteţi de aceeaşi parte a baricadei", explică Luminiţa Oprea, fondator şi strateg al Saga Business & Community, iniţiatoarea seriei de conferinţe internaţionale de CSR, autorul primei cărţi de CSR din România şi lector CSR la Facultatea de Jurnalism şi Comunicare din cadrul Universităţii Bucureşti. Ea mai explică de ce, ca angajat, este foarte important cum ţi se spune dacă trebuie să ţi se reducă salariul sau să ţi se ia din bonusuri, în această perioadă. "Dacă ţi se trimite pur şi simplu o înştiinţare prin e-mail sau dacă ţi se dă un flyer, nu simţi comunicarea şi atunci scade şi motivarea ta, ca angajat. Dacă ar avea loc genul de comunicare mai personalizată, angajaţii ar fi mai motivaţi, iar compania ar avea de câştigat. Cuvintele pe care le folosim sunt conductori de energie şi în momentul în care se stabileşte comunicarea reală, liderul a câştigat echipa de partea lui. Dacă este doar un exerciţiu de buze, se simte. În momentul în care eu, ca angajat, sunt doar un nume, atunci demotivarea mea creşte", explică Luminiţa Oprea.

Liderilor le rămân, în criza financiară, foarte puţine metode de a-şi păstra echipa şi mai ales motivarea angajaţilor, pentru a garanta eficienţa muncii lor. "Criza înseamnă schimbare. Eu nu pot să-mi conduc oamenii în stilul vechi. Paradigma comunicării trebuie să fie alta. Ceea ce ar trebui să conştientizeze liderii companiilor este că, pe timp de criză, primele care cad la coasă sunt vârfurile. E mult mai uşor ca angajaţii să facă în aşa fel, încât să cadă şeful, decât invers. Noi, ca oameni, nu ne dăm seama care sunt resursele noastre. Dezvoltarea personală este cea mai importantă în această perioadă. Dacă stăm şi ne plângem, se generează sindromul victimită", mai spune Luminiţa Oprea.

Alţi experţi au ajuns la concluzia că reducerea cheltuielilor poate fi făcută şi în alte moduri decât prin tăierea salariilor. Una dintre metodele foarte bune pentru companiile mici ar putea fi Teleworkingul, propus de Pierluigi Orati, specialist CSR . "Teleworkingul este un proiect pe care îl consider un trend nou, care poate ajuta companiile în această perioadă. Angajatul poate fi controlat în timp ce munceşte de acasă sau indiferent unde s-ar afla. I se trasează sarcinile, i se spune în cât timp trebuie să le rezolve şi se văd rezultatele, fără să fie nevoie de bani pentru a suporta cheltuielile unui sediu şi chiar reducând timpul, traficul şi poluarea, nefiind nevoie de deplasarea zilnică a mii de angajaţi de acasă la birou şi de la birou acasă. Mai mult, în felul acesta oamenii pot petrece mult mai mult timp cu familia, îşi pot creşte copiii şi sunt mai motivaţi când muncesc, fiind mai creativi", explică Pierluigi Orati.

Soluţiile au fost prezentate şi discutate timp de două zile de peste 20 de experţi din ţară şi din străinătate, în cadrul celei de-a cincea ediţii a Conferinţei Internaţionale de Responsabilitate Socială, eveniment al CSR'10, marca Saga Business & Community, organizat cu sprijinul CSR Europe, în perioada 25-26 mai 2010, la Bucureşti.

×
Subiecte în articol: observator