x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Soluție pentru trafic: oamenii intră, mașinile rămân

Soluție pentru trafic: oamenii intră, mașinile rămân

de Diana Scarlat    |    15 Noi 2016   •   18:30
Soluție pentru trafic: oamenii intră, mașinile rămân
Sursa foto: Dan Marinescu/Intact Images

Şase parcări de tip park&ride la intrarea în Bucureşti ar putea salva traficul infernal din Capitală. Statisticile INS arată că orașul are o mașină la două personae, însă, pe lângă cele aproape două milioane de persoane cu reședința în Capitală, se mai perindă, zilnic, între 1,5 și 2 milioane de oameni, peste jumătate dintre aceștia fiind cei care locuiesc lângă București și merg la serviciu cu mașina personală. Dacă cei aflați în tranzit și-ar lăsa mașina în parcare, la intrarea în oraș, s-ar putea înjumătăți numărul automobilelor în trafic.

Singura posibilitate de a rezolva problema traficului supraaglomerat din capitală este educarea celor obișnuiți cu mașina personală, astfel încât să o lase în parcare. Viitoarele parcări care ar putea elibera Capitala sunt incluse în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), care va fi votat „în foarte scurt timp", conform declarațiilor primarul general al capitalei, Gabriela Firea.

Vizitatorii dublează populația

Studiile recente arată că Bucureștiul este pe al șaselea loc în topul celor mai agglomerate orașe din lume, iar populația este de două ori mai numeroasă decât arată recensământul. Chiar dacă în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) se iau în calcul numai 1,86 milioane de locuitori, un alt studio recent, realizat de asociația Active Watch – Raportul de audit asupra accesibilității spațiului urban 2014 -, arată că prin București mai trec încă circa două milioane de persoane, jumătate fiind cei care au locuri de muncă în capital și locuința în afară. Dacă numai jumătate din populația aflată în tranzit are mașină, înseamnă că în fiecare zi sunt peste două milioane de autoturisme pe străzile Capitalei. Potrivit Institutului Național de Statistică, în anul 2014 erau înmatriculate 924.213 de autoturisme, la o populație de 1.883.425 de locuitori, adică o mașină la 2 locuitori. Aceleași date au fost folosite pentru realizarea PMUD, însă, în uultimii doi ani a crescut constant și numărul mașinilor înmatriculate în capital, dar și cel al autoturismelor aflate zilnic în transit prin București, care nu au fost luate în calcul.

Potrivit Indicelui anual de trafic 2016, realizat de TomTom Telematics, din cauza blocajelor, timpul de deplasare cu maşina, în Capitală, creşte zilnic, în medie, cu 51 de minute, comparativ cu situaţia unui trafic fluid.

 

Puterea obișnuinței îngreunează traficul

Numărul mașinilor din traficul bucureștean este în creștere continuă, iar din ce în ca mai puțini oameni sunt dispuși să-și lase mașina în parcare. "Tendința populației este de a folosi, într-o proporție covârșitoare, numai acest mijloc de transport, mașina personală. Cognițiile pe care merge majoritatea bucureștenilor sunt acelea că pot câștiga timp dacă se deplasează cu automobilul propriu, dar aceste cogniții sunt eronate, deoarece timpul de staționare în trafic este mai mare decât dacă s-ar deplasa cu alte mijloace de transport", a explicat prof. univ. dr. Mihaela Rus, președintele PsihoTrafiQ – Asociația de Psihologie și Siguranță Rutieră. Mai greu decât construirea parcărilor și implementarea PMUD ar fi schimbarea obișnuinței șoferilor care locuiesc sau ajung în tranzit în capitală.

  

Potrivit Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, vor fi construite șase parcări de tip par&ride care vor fi date în folosință până în anul 2030 și vor costa circa 24 de milioane de euro. Deja, primul proiect de construire a unei parcări din acest plan integrat este în implementare -  la intrarea dinspre Străulești. Conform proiectului, această primă parcare va fi dată în folosință în 2018. O a doua parcare de același fel va fi construită în Pantelimon și va fi dată în folosință în 2023. Până în 2030 vor fi date în folosință alte patru astfel de parcări. Intrările în Municipiul București de pe autostrăzile A1, A2, A3 și de pe celelalte artere principale (DN, DJ) vor fi optimizate prin transformarea lor în porți intermodale ale orașului. Acest mecanism intermodal – care presupune folosirea miljlocarelor de transport alternative, transportul în comun sau bicicleta, după lăsarea mașinii în parcare - va reduce pătrunderea fluxurilor mari de mașini în Municipiului București. Exemple există în toate marile capitale europene sau în marile orașe. Potrivit planului de mobilitate urbană durabilă 2016-2030 - Regiunea București-Ilfov, parcarea în aceste facilități va fi gratuită sau mult mai ieftină decât în alte zone din oraș.Din aceeași sstrategie mai face parte și o schimbare radical a regulilor de parcare în Capitală, până în 2030. ”Viziunea pe termen lung este crearea unui sistem unic de gestionare a parcărilor, pentru toate parcările pe stradă din București, în toate sectoarele. Toate străzile vor beneficia de aceleași reglementări, pe baza unei singure surse. Operarea, managementul și aplicarea vor fi conduse de un singur operator”, se specific în motivarea PMUD.

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) propune crearea de parcări de tip Park&Ride la stațiile cheie de transport public, respectiv intrările de pe autostrăzile A1, A2 și A3, stația feroviară Progresul și Poarta Intermodală DN5.

Din cauza aglomeraţiei, timpul de deplasare al şoferilor în Buucrești este, în medie, cu 43% mai mare decât în condiţiile unui trafic fluid. Analiza TomTom Telematics de anul acesta arată că dimineaţa, blocajele din traficul Capitalei sporesc durata deplasărilor cu 83%, iar seara, cu 87%. Astfel, şoferii pierd zilnic în traficul bucureştean 51 de minute, iar anual, 196 de ore.

Blocajele zilnice în traficul bucureștean sunt cauzate de numărul foarte mare de mașini care circulă prin oraș, raportat la cel al populației.

 

×