Marele vis al omenirii a fost şi a rămas acela al zborului. Avioanele sînt sufletele zburătorilor, mai aproape de inimile lor decît iubitele, soţiile sau fiicele.
Marele vis al omenirii a fost şi a rămas acela al zborului. Avioanele sînt sufletele zburătorilor, mai aproape de inimile lor decît iubitele, soţiile sau fiicele.
Specialişti în respiraţia norilor, tulburători ai aerului,
aviatorii ne obligă să stăm nemişcaţi, cu ochii ţintă spre cer, ca să le admirăm
evoluţiile. Mai ţine minte cineva că la începutul secolului al XX-lea chiar
numai procurarea unui motor de avion era o problemă dificilă, atît financiară,
cît şi tehnică?
SĂRBĂTOARE. Astăzi
românii sărbătoresc Ziua Aviaţiei Române, în aceeaşi zi cu Ziua Sfîntului
Proroc Ilie Tesviteanul, protectorul aviatorilor. Astfel, azi, de la ora 9:00,
la Monumentul Eroilor Aerului bucureştenii sînt invitaţi la o paradă aeriană
organizată de Armata Română, iar de la ora 10:00, la Aeroportul Clinceni. "Din
păcate", spune directorul Aeroclubului României, Constantin Voicu, cu care
am stat de vorbă despre acest eveniment, "peste oraş nu este permisă o
formă de zbor destul de impresionantă, din contră, una restrictivă şi cu multe
reţineri. Pe cînd la Clinceni lucrurile stau cu totul altfel, este aeroportul
nostru şi ne simţim ca acasă".
SPECTACOL AERIAN. Se
împlinesc 85 de ani de la înfiinţarea propriu-zisă a Aeroclubului României,
fondat în anul 1920 din initiaţiva prinţului George Valentin Bibescu, neobosit
organizator şi propagandist al aviaţiei. Numit la început Aeroclubul Regal al
României, acesta devine persoană juridică la 13 aprilie 1923, fiind publicat în
Monitorul Oficial al României. Constantin Voicu, director general al
Aeroclubului României şi preşedinte al Federaţiei Aeronatice Române, ne-a dezvăluit
cîteva din secretele spectacolului aerian de azi: "Participă doar
campionii naţionali dintre piloţii acrobaţi, paraşutişti, planorişti şi piloţi
pe balonul cu aer cald. Sîntem mîndri că în 2006 Mihai Ilie şi Mugurel Ionescu
au un record mondial de lansare parapantist, respectiv Marius Duţă, un record
necoborît pînă astăzi. Dacă va bătea vîntul, nu se vor putea ridica de la sol,
dar să sperăm că vremea ţine cu noi. Vor fi şi cîteva încercări de recorduri,
pentru că există o formă de paraşutism mai deosebită, care se numeşte Lucrul
relativ pe cupolă, unde se prind unii peste alţii cam zece paraşutişti. Va fi
un record naţional absolut, iar publicul va fi un martor extrem de important.
Noi facem o combinaţie între două activităţi, cea sportivă, şi în acelaşi timp
iniţiem în zbor adolescenţi, deci minori. De pe la 16 ani zboară aceşti copii,
gratuit, este o probă de educaţie aviatică. Avem două forme de selecţie, una
medicală şi una teoretică. Din 2.000 de adolescenţi, aproximativ 700 zboară sau
sar cu paraşuta pe toată ţara. Avem patru aerocluburi teritoriale în Muntenia,
11 în Transilvania şi două în Moldova.
I-am invitat şi pe membrii Familiei Regale, dar, şi o spun cu tristeţe, nu putem asigura un confort firesc. Nu sînt condiţii de VIP pe Aeroportul de la Clinceni. În ciuda acestui mic disconfort, în fiecare an participă la eveniment între 10.000 şi 30.000 de oameni, care vin pentru că este un show gratuit aviatic. De multe ori, propaganda aviatică este destul de slăbuţă şi lumea află mai greu", spune Constantin Voicu.
Mitinguri şi demonstraţii
O dată cu democratizarea societăţii româneşti, din 1990
Aeroclubul Central al României trece la reorganizare internă. Printre primele
acţiuni în acest sens se reuşeşte depolitizarea activităţii şi trecerea la o conducere
civilă a acestuia, activitatea fiind subordonată Ministerului Transporturilor.
În anul 1990 se înregistrează o puternică deschidere a acestuia
pentru acţiunile propagandistice, piloţii şi paraşutiştii profesionişti şi
sportivi participînd la numeroase mitinguri în toată ţara, precum şi la o serie
de acţiuni internaţionale.