Mihai Viteazul, Ion Heliade Rădulescu, Gheorghe Lazăr şi Spiru Haret nu vor mai trona în Piaţa Universităţii. Statuile marilor oameni de cultură vor fi mutate temporar în Parcul Izvor pentru ca în zonă să înceapă lucrările de amplasare a unei parcări subterane. Cel mai probabil, mutarea lor se va face săptămâna viitoare.
Acţiunea este pusă la punct în aceste zile, fiind vorba despre un proces destul de complicat, având în vedere greutatea şi lungimea statuilor.Parcarea va avea 380 de locuri şi, conform contractului încheiat între Primăria Capitalei şi Interparking Spania, aceasta va fi finalizată într-un an şi jumătate. Nu este singura parcare de acest gen proiectată în Capitală, în această perioadă se vor deschide licitaţiile pentru cele de la Charles de Gaulle şi Edgar Quinet. Cel puţin teoretic, acestea vor trebui finalizate în maximum 16 luni şi vor avea împreună peste 1.000 de locuri. Au fost puse pe SEAP, iar în a doua jumătate a lunii septembrie se vor deschide ofertele de participare şi pentru parcările subterane de la Dorobanţi şi Walter Mărăcineanu. Va urma şi anunţul referitor la parcarea de la Alba-Iulia. Dacă luăm în calcul declaraţiile oficiale ale edililor, iar situaţia de pe hârtie va coincide cu cea din teren, în următorii doi ani, Capitala va beneficia de aproximativ 7.000 de locuri de parcare în sistemul public, construite cu bani atraşi din sistemul privat.
Nu rămâne decât ca bucureştenii să se obişnuiască să parcheze în locurile permise, nu de alta, dar spaţiul subteran de la Inter, destinat acestui serviciu, vecin cu viitoare parcare de la Universitate, este de câţiva ani buni gol, şoferii refuzând să parcheze acolo. Nu ştiu prin ce metodă, autorităţile locale îi vor determina să-şi ducă maşina în amplasamentul ce va fi construit la Universitate sau în celelalte zone. Dacă mai era nevoie de încă un exemplu, nici parcarea supraterană de lângă magazinul Unirea nu este solicitată la maximum de bucureşteni sau de cei care tranzitează oraşul.
Tot referitor la acest subiect, Primăria Capitalei a demarat procesul prin care urmează să se reia încasarea taxelor de închiriere pentru 163 de locuri de parcare. Acestea se află la o distanţă mai mică de 50 de metri de unele unităţi hoteliere şi, conform HG955/2004, trebuie atribuite acestora prin închiriere. Totul era blocat de la începutul anului 2009, când prelungirea contractelor a fost imposibilă prin HCGMB 124 din 25 martie 2008, în timpul administraţiei fostului primar general, Adriean Videanu.
Conform acestei hotărâri, locurile de parcare din jurul hotelurilor fuseseră declarate parcaje publice de utilitate generală, încălcându-se astfel HG955/2004. Din acest motiv, în această perioadă (2009-iunie 2010), municipalitatea a pierdut 300.100 de euro.
Procesul prin care va fi reluată încasarea taxelor de închiriere presupune inclusiv reglementarea situaţiei actuale, respectiv urmărirea încasărilor sumelor cuvenite municipalităţii pentru anul 2010. Pentru a rezolva această problemă, primarul Sorin Oprescu i-a invitat pe reprezentanţii societăţilor comerciale cu activitate hotelieră la discuţii privind încheierea unor noi contracte anuale.
Parcare ieftină în Bucureşti
Tariful lunar plătit pentru un loc de parcare în Bucureşti s-a redus în perioada iunie 2009 - iunie 2010 cu 40%, la 123 de dolari, ceea ce plasează Capitala între cele mai ieftine oraşe din Europa, Orientul Mijlociu şi Africa (EMEA), potrivit unui studiu global al Colliers International. Bucureştiul împarte cu Zagreb locul opt în cele 58 de oraşe din EMEA în care au fost analizate costurile lunare pentru un loc de parcare. Studiul a luat în calcul locurile de parcare subterane şi supraterane din centrul Capitalei şi care nu sunt ocupate în baza unui abonament. Cele mai mari tarife lunare din EMEA se înregistrează în Londra - zona City, unde un loc de parcare costă 932,99 dolari.
● Elena Stan